Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta."— Presentationens avskrift:

1 1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta sätt; Man väljer ut alla de hushåll som köper Dagligvaror i en viss kedja/kanal, tex Hemköp. Dessa ”läggs i en hög” och sedan tittar man på vilka kedjor/kanaler dessa hushåll handlar i. Efter detta så kan man beräkna vilka andelar (procentsats) de andra kedjorna/kanalerna har av de inköp som tex Hemköps-köparna gör. Sedan har vi Indexerat de framräknade siffrorna med den marknadsandel den utvalda kedja/kanalen har (tex Hemköp har en marknadsandel på 3,6%. De som väl handlar i Hemköp så lägger de 9,1% av sina inköp i Hemköp. Indexet blir då 252 (9,1/3,6 *100)). På så sätt ser man vilka kedjor/kanaler som har en överandel och vilka som har en underandel. Kedjorna/kanalerna som har ett Index över 100 så har man en överandel, och är Indexet under 100 så har man en underandel. Får en kedja/kanel ett Index över 100 så innebär det att köparna handlar mera än förväntat i just denna kedja/kanal.

2 2 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De kedjor/kanaler som ingår i undersökningen finns på nästa sida! Vilka andra kanaler handlar Vi-köparen i? I detta exemplet tittar man på de som någon gång har handlat dagligvaror i Vi- butikerna. Sedan ser man på vilka andra kedjor/kanaler dessa handlar i. På så sätt ser man att Vi- köparna handlar mest i Willys, ICA Maxi och ICA Supermarket. MEN tittar man på vilka kedjor/kanaler som Vi- köparna handlar mer än vad man förväntar sig i, så är det följande kanaler/kedjor; Coop Nära, Coop Extra och Lidl.

3 3 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Dessa kedjor/kanaler ingår i undersökningen; * ICA Maxi* Hemköp * ICA Kvantum* Willys * ICA Supermarket* Citygross * ICA Nara* Vi * Coop Forum* Lidl * Coop Konsum* Netto * Coop Nära * Coop Extra

4 4 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Undersökningen är klar för leverans Kostnaden för undersökningen 25.000:- + moms kr Vilka andra kanaler handlar man i? Ring in Er beställning till Fredrik Ydell 046 18 16 36 eller svara på detta e-mail. Tillägg; Det går bra att göra samma undersökning på Din varugrupp, Ditt varumärke eller en konkurrent, tex Bönkaffe, Kelloggs eller I love Eco. Pris +20.000:- + moms kr per varugrupp/varumärke.


Ladda ner ppt "1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta."

Liknande presentationer


Google-annonser