Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Lojalitetssystem för Hallunda Centrum
Ett förslag utarbetat av Flexicon, Enköping
2
Flexicon – en presentation
Mitt namn: Anders Kjellberg Företaget grundat 1988 Verksamheten bedrivs i Enköping Samarbete med JI-SKO sedan 1989 Butiksdatasystem – fashion m.m. Administrativa datasystem Kunder över hela Sverige
3
Lojalitetssystemets delar
Insamling av transaktioner Transport av data Bearbetning av data Presentation av data
4
Insamling av transaktioner
Transaktion: butik, datum, tid, kund, belopp Kunden identifieras via magnetremsa på lojalitetskort (’Hallunda-kortet’) Belopp ’knappas’ in av säljare Alternativ 1: Registrering i fristående terminal Alternativ 2: Integration i befintliga butikssystem
5
Exempel på utrustning Läsning av kort Trådlös koppling till nätverk
Windows CE operativsystem medger enkel uppdatering av nya funktioner Kan användas ’offline’ Läs kort Knappa in köpbelopp Godkänn
6
Några reflexioner Standardiserad teknik ger lägsta möjliga kostnad
Trådlös koppling av terminaler minimerar kabeldragning och förenklar vid ombyggnader Programmeringsbara terminaler medger utbyggnad med nya funktioner
7
Produktion av kort Färdigpaketerad skrivare för medlemskort, lojalitetskort, passer- och säkerhetskort. Modern och kompakt design och färgsättning gör att den passar perfekt även i publika miljöer. Skriver i svart eller i fyrfärg på kortets framsida. Baksidan kan också tryckas. Kan utrustas med tillval för samtidig programmering av magnetremsa eller SmartCard-chip.
8
Transport av data Stomnät via kabel (kat 5)
Trådlöst mellan terminal och Access-punkt ( a/b)
9
Bearbetning och presentation av transaktioner
Centralt placerad server ansluts till nätverket Microsoft Small Business Server 2000 Data sparas i databas SQL-Server Fast förbindelse till Internet för presentation via webb-plats Applikation utvecklas av Flexicon Uppdatering kan ske av terminaler
10
Central server och arbetsplats
Server SBS 2000 Arbetsstation Internet Stomnätet
11
Applikation internt Grunduppgifter: butiker, butiks-kategorier, kunder, kortnummer Utskrifter av kort till kunder Statistikdatabas (SQL Server) Grafiska presentationer ’Vanliga’ utskrifter Möjlighet till ’utlottning’ enligt olika premisser
12
Webb-platsen Inloggning ger olika behörighetsnivåer
Kunder kan se sin omsättning Butiker kan följa sin egen omsättning kontra övriga Centrumchef kan se allt Genom webb-tekniken så ges åtkomst till data på ett flexibelt sätt
13
Kommunicera med kunden
Via webb-plats (inloggning till ’personlig sida’) Via utskick per post SMS till mobiltelefon Via informationskiosker i centrum
14
Sammanfattning Frågor och svar
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.