Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand
2
Disposition Definition Sociala medier i allmänhet Exempel Rankingsystem Sociala medier i juridik Exempel Rankingsystem Varför ska du syssla med sociala medier? Att tänka på
3
Definition Sociala medier, samlingsnamn på kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud. Jämför med massmedier i traditionell mening som utgörs av envägskommunikation. Genom sociala medier kommunicerar i stället många till många. Varje enskild mottagare av ett meddelande kan också sända på samma villkor och genom samma kanaler. Nationalencyklopedin
4
Exempel på social medier Bloggar, Internetforum, wikier, webbplatser för videoklipp, chattprogram, IP-telefoni och webbaserade fotodagböcker Ofta webbtjänster där ett företag äger de servrar som tillhandahåller tjänsten och lagrar informationen, medan användarna själva genererar webbplatsens innehåll och kommunicerar via den. Exempel på sådana tjänster är Facebook, MySpace, YouTube och Twitter Nationalencyklopedin
5
Rankingsystem social medier Antal besökare Antal länkar
6
Nationalencyklopedin
9
Vad diskuteras?
10
Och på internet Källa: JMW Kommunikation AB
19
Orin Kerr, rank 19, 6224 new downloads
21
Bygg relationer •Använd läsarnas kompetens •Läs andras bloggar och ställ frågor •Var ödmjuk inför andras kunskaper
22
34 kvalificerade kommentarer från data- och telekomingenjörer
23
Varför ska du syssla med sociala medier? •Marknadsföring av sig själv som forskare •Kommunicera forskning med allmänheten •Seminarium på nätet
24
Att tänka på •På sociala medier är du alltid en offentlig person •Var gärna personlig men undvik att vara privat
25
25 Frågor?
26
26 Tack! Blogg: www.klamberg.se Twitter: Klamberg Facebook:Mark Klamberg E-post: mark.klamberg@juridicum.su.se Telefon: +46 8 16 11 90mark.klamberg@juridicum.su.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.