Ladda ner presentationen
1
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
Ett spel som handlar om att distribuera öl! Ett spel med fyra aktörer, fyra roller
2
Ett spel som handlar om samarbete (eller inte?)
BEERGAME Ett spel där återförsäljare, grossist, distributör och tillverkare (bryggeri) bildar en försörjningskedja Ett spel som handlar om samarbete (eller inte?) Ett spel med EN målsättning: Att tillfredställa konsumentens efterfrågan till lägsta totala kostnad
3
BEERGAME c d d d Beställningar skickas=>
Konsumenter Återförsäljare Grossist Distributör Tillverkare d d d <=Ölbackar transporteras till kund
4
Samtliga aktörer håller ett eget lager.
BEERGAME Hur spelet går till Samtliga aktörer håller ett eget lager. Varje vecka gör alla aktörer en beställning från sin leverantör (ett beslut ska fattas). För bryggeriet innebär det att en produktionsorder läggs in. Beslutet fattas utifrån aktuell beställning (från kund), ev restorder och det egna lagersaldot. Detta är den enda information man har tillgång till.
5
BEERGAME Hur spelet går till Nedanstående sköts automatiskt!
Varje vecka kommer en inleverans från leverantören. Alla aktörer gör en utleverans varje vecka av beställda varor. Efterfrågan från konsumenter hanteras av spelledningen.
6
BEERGAME Regler All kommunikation mellan aktörerna är förbjuden. Det enda som får kommuniceras är att skicka beställningen. Alla beställningar måste expedieras. Antingen direkt eller så fort det är möjligt. När en order inte kan levereras direkt uppstår en restorder (som måste levereras senare).
7
Överskottsvaror som inte levereras ut direkt hamnar i lager.
BEERGAME Regler Överskottsvaror som inte levereras ut direkt hamnar i lager. Lagring kostar 0,50 €/vecka och enhet, restorder kostar 1 €/vecka och enhet. Ledtid vid beställning är tre veckor. Det dröjer alltså tre veckor innan man vet hur mycket av det men beställt som också levereras!
8
BEERGAME And the winner is...... ... den försörjningskedja som efter avslutat spel har den lägsta totalkostnaden!
9
BEERGAME Så här kommer man igång
Sätt i USB-minnet och vänta tills det har installerats. När denna bild dyker upp: Klicka på Öppna mappen för att visa filerna
10
BEERGAME Så här kommer man igång
Om du inte får upp den bilden så gå till startmenyn och välj ”Dator”. Öppna ”Kingston” Kör filen ”launch”
11
BEERGAME Så här kommer man igång
Webbläsaren Firefox startar och denna bild visas.
12
BEERGAME Så här kommer man igång Eventuellt visas följande meddelande:
Klicka då på ”Start New Session”
13
BEERGAME Så här kommer man igång
Skriv in webadress enligt instruktion och nedanstående bild visas. Här kan man välja språk genom att klicka på en flagga. Skriv in ett namn och en mailadress. Välj sedan det aktuella spelet och klicka på Anslut till spelet.
14
BEERGAME Så här kommer man igång
Nu är det bara att vänta tills alla andra har anslutit sig så att spelet kan börja.
15
BEERGAME Så här kommer man igång
När denna bild visas är spelet igång. Klicka ok
16
Skriv in din beställning här och klicka på OK.
BEERGAME Så här kommer man igång En animering startar, siffrorna fylls i och det är dags för beslut. Skriv in din beställning här och klicka på OK.
17
BEERGAME Så här kommer man igång
Så länge alla deltagare inte lagt sin order kan man ändra. Därefter går spelet vidare.
18
BEERGAME När spelet är slut...
...visas denna bild. Här kan man se de gjorda beställ- ningarna. Dags för åter- samling! Vill också passa på att tacka Dr Kai Riemer vid Universitetet i Münster som skapat detta spel och givit oss tillstånd att använda det
19
BEERGAME Upplevelsen Kände du att du hade kontroll på situationen eller... ...kände du att systemet hade kontrollen över dig?
20
Var det ditt agerande som ställde till problem eller...
BEERGAME Upplevelsen Var det ditt agerande som ställde till problem eller... ...var det någon annan i försörjningskedjan som ställde till det för dig?
21
BEERGAME Upplevelsen Vid något tillfälle under spelet,
kände du desperationen komma smygande?
22
Termen myntades på 1990-talet av Procter&Gamble
BEERGAME Bullwhip-effekten Effekten att nivån på periodiska beställningar ökar när de färdas uppströms mot produktionen Små svängningar hos återförsäljaren resulterar i väldiga variationer längre uppströms Termen myntades på 1990-talet av Procter&Gamble
23
Bullwhip-effekten - anledningar
BEERGAME Bullwhip-effekten - anledningar Brist på information Kundens efterfrågan försvinner på vägen? Strukturen på försörjningskedjan Långa ledtider ökar SL och höjer BP? Brist på samarbete Lokal optimering med stora beställningar?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.