Ladda ner presentationen
1
TjänsteID+ i Primärvården 2011
2
Agenda Inledning Tjänstekort – Varför skall vi ha det?
Nuvarande och kommande funktioner Hemsidan För användare/ För administratörer Reservkortsrutiner, Bemanningsföretag/studenter Tips och tricks när det strular
3
Syfte Skapa en trygghet för dig som medarbetare när det gäller
rutiner och hantering kring tjänstekorten i din roll som LITA mentala skygglappar.
4
RA-Organisation (tjänstekortsorganisationen)
Kortutdelare = KRA och LRA F-KRA - Förvaltningens samordnare (idag en per förvaltning) KRA – Kortutdelare på enheten Övergripande förvaltningsansvar för med tjänstekort = ORA Representera förvaltningen i regionalt utvecklingsarbete Löpande revidering av handledningar, rutin- och styrdokument Information/utbildning Support till F-KRA ORA – en övergripande funktion inom varje förvaltning Regionalt arbete - driva Primärvårdens utvecklingsfrågor, vidarebefordra direktiv och beslut från ORA-forum och Siths. Organisera förvaltningen egna rutiner. Se till att vi följer de krav och regler som finns för utfärdande av tjänstekort, genom bl a revision, kvalitetskontroller och utbildning av KRA/LRA Information – Hemsidor, utbildning Behörigheter – upplägg och borttag Support – funktionalitetsfrågor generellt, felanmälningar, tjänstekortsrelaterade frågeställningar Kortudelare är oftast våra LITOR Kortadm – Kortudelare, beställa nya koder, ställa ut reservkort, beställningsformulär för nya kort.
5
Kortet – en elektronisk ID-handling
SITHS – kort personligt e-legitimationsleg tjänstecertifikat Ett certifikat för legitimering = en kod Ett certifikat för signering = en kod Socialdepartementet och Socialstyrelsen har tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting enats om en nationell IT-strategi för vård och omsorg. Tjänstekorten en del av den tekniska strukturen Patientdatalagen ställer på identifiering, ökar också behovet och beroendet till SITHS. Säker autentisering. TjänsteID+ höjer säkerheten vid till exempel inloggning till IT-system och vid inpassering till våra arbetsplatser. Kortet är en förutsättning för att vi ska kunna dela elektronisk information på ett effektivt och säkert sätt. Ingen ska kunna komma åt information eller logga in i system utan att vara behörig till det, vilket är en trygghet för patienter. Personal ska kunna lita på den information de får. Kortet kommer även att möjliggöra säkert utbyte av information med vårdgivare utanför vårt landsting, till exempel kommuner och privata vårdgivare. Tillgänglig information över geografiska, tekniska och organisatoriska gränser Det är inget konstigt eller revolutionerande med kortet. Datachip som innehåller din elektroniska identitet men annars är det bara din bild och ditt namn som syns på framsidan. På baksidan av kortet finns magnetremsa, streckkod och information som läses digitalt och maskinellt.
6
Användning Visuell identifiering Inpasseringskontroll
För säker inloggning i olika IT-system Elektronisk signering av avtal, fakturor, journalhandlingar, recept, med mera E-legitimation för både personliga och företagsspecifika ändamål E-hälsa Nationella patientöversikten NPÖ 1177 med Mina Vårdkontakter Pascal – edos, e-recept E-legitimation Försäkringskassan – vård av barn PPP, CSN, Skatteverket – deklarera, skattekonto och personbevis Svensk adress-ändring - Flyttanmälan Sverige finns nu 270,000 kort utfärdade, 11 privata företag Inom Västra Götalandsregionen är 56,000 kort utfärdade totalt. 42 kommuner har tecknat avtal med Västra Götalandsregionen för att erhålla TjänsteID+ till sin personal inom vård och omsorg.
7
KRA uppgifter Beställa nya koder Avregistrera kort
Lämna ut SITHS-kort = aktivera det Lämna ut reservkort Första linjens support för användare på enheten Behjälplig med självadminstration för användare på enheten
8
Aktuella system SITHS är anpassat till alla nationella tjänster inom e-hälsa E-blankett = Elektroniska läkarintyg
9
Hemsidan
10
Hemsidan Detta är mina stödanteckningar som inte skall visas vid projicering på vägg.
13
Vem behöver reservkort?
Man kan inte utföra sina arbetsuppgifter utan ett tjänstekort Förlust av ordinarie kort i väntan på nytt SITHS-kort Bemanningsföretag eller konsult som inte är anställda i VGR Visstidsanställning understigande 6 månader
14
Reservkortsrutin Reservkortet (plastkortet) förvaras tillsammans med ett tillhörande kodkuvert inlåst på enheten Ansökningsblankett fylls i. Sparas på enheten Kortet aktiveras av den som är KRA/LRA Självadministration görs av användaren i slutskede av kortulämningen
15
Beslut om reservkort ett chefansvar
Förutsättning kräver en anställning i KIV
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.