Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

En presentation från Dagspresskollegiet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "En presentation från Dagspresskollegiet"— Presentationens avskrift:

1 En presentation från Dagspresskollegiet
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet

2 Dagstidningen bland andra medier

3 Mediekonsumtion en genomsnittlig dag 2009 (procent)
Källa: Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2009

4 Regelbunden nyhetskonsumtion, 1986-2009 (procent)
Dagstidning på papper Riksnyheter på SVT Riksnyheter i TV4 Ekot Kommentar: Regelbundet avser konsumtion minst 5 dagar/vecka. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

5 Dagstidningsläsning på papper och nät
Morgontidningar Kvällstidningar Dagliga gratistidningar

6 Dagspressens upplaga , totalt samt uppdelat på morgon-, kvälls- och gratistidningar (tusen ex) Alla tryckta tidningar Alla betalda tryckta tidningar Morgontidningar Gratistidningar Kvällstidningar Källa: TS

7 Regelbunden dagstidningsläsning på papper 1986-2009 (procent)
Källa: Den nationella SOM-undersökningen

8 Regelbunden läsning av dagstidningar på papper (morgon-, kvälls- och gratistidningar) 1986–2009 (procent) Morgontidningsläsning Kvällstidningsläsning Gratistidningsläsning Kommentar: Morgontidningsläsning minst 5 d/v, kvälls- respektive gratistidningar minst 3 d/v. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

9 Regelbunden dagstidningsläsning på papper 1986-2009 fördelat efter ålder (procent)
Kommentar: Regelbunden dagstidningsläsning avser morgontidningsläsning minst 5 dagar i veckan och/eller kvälls- och/eller gratistidningsläsning minst 3 dagar i veckan. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

10 Användningsområden på internet 2005-2009 (procent av befolkningen, minst någon gång i veckan)
Använt e-post Sökt fakta/information Använt nyhetstjänst Gjort bankärende (blågrön) Använt sociala medier  Tittat på videoklipp (cerise) Chattat (mörkblå) Läst bloggar (gul) Spelat onlinespel (röd) Skrivit egen blogg (svart) Köpt varor/tjänster (blå) Källa: Den nationella SOM-undersökningen

11 Regelbunden läsning av olika slags tidningar på nätet 2000-2009 (procent)
Kvällstidning Morgontidning Daglig gratistidning Kommentar: Regelbunden läsning avser läsning minst 3 dagar i veckan. De år där siffror saknas är estmierade. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

12 Regelbunden användningen av mobilt internet respektive nyheter i mobilen 2003-2009 (procent)
Kommentar: Med regelbunden användning avses varje vecka. Data är estimerade för för mobilt internet. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

13 Morgontidningsläsning på papper och nät
Prenumererade morgontidningar samt de fall då svarspersonen explicit angett en daglig gratistidning som sin lokala morgontidning

14 Morgontidningsläsning på papper 1986–2009 (procent)
Minst 5 dagar/v Källa: Den nationella SOM-undersökningen

15 Regelbunden morgontidningsläsning på papper 1986-2009 fördelat efter ålder (procent)
Kommentar: Regelbunden läsning avser morgontidningsläsning minst 5 dagar i veckan Källa: Den nationella SOM-undersökningen

16 Andel regelbundna morgontidningsläsare på papper efter generationstillhörighet, 1986–2009 (procent)
Cirka 25 år 89 79 71 84 62 Kommentar: Regelbunden läsning avser morgontidningsläsning minst 5 dagar i veckan Källa: Den nationella SOM-undersökningen

17 Regelbunden läsning av morgontidningar på nätet 2000-2009 fördelat efter ålder (procent)
Kommentar: Regelbunden läsning avser äsning minst 3 dagar i veckan. De år där siffror saknas är estmierade. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

18 Tillgång till prenumererad morgontidning och internet i hushållen

19 Tillgång till prenumeration och internet i hushållet 1986-2009 (procent)
Tillgång till internet i hushållet Prenumeration i hushållet Källa: Den nationella SOM-undersökningen

20 Prenumeration i hushållet efter ålder, 1986-2009 (procent)
Källa: Den nationella SOM-undersökningen

21 Prenumeration i hushållet 1986-2009 efter generationstillhörighet (procent)
Cirka 25 år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

22 Internettillgång i hushållet efter ålder, 1998-2009 (procent)
30-49 år år år 65-85 år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

23 Kvällstidningsläsning på papper och nät

24 Kvällstidningsläsning på papper 1986-2009 (procent)
Sällan Aldrig 1-2 dagar/vecka 3-5 dagar/vecka 6-7 dagar/vecka Källa: Den nationella SOM-undersökningen

25 Regelbunden kvällstidningsläsning på papper 1986-2009, fördelat på olika tidningar (procent)
Totalt Aftonbladet Expressen GT/Kvp Kommentar: Regelbunden läsning avser minst 3 dagar i veckan Källa: Den nationella SOM-undersökningen

26 Regelbunden kvällstidningsläsning på papper 1986-2009 fördelat efter ålder (procent)
Kommentar: Regelbunden läsning avser minst 3 dagar i veckan. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

27 Regelbunden läsning av kvällstidningar på nätet 2000-2009 fördelat efter ålder (procent)
15-29 år år 50-75 år Kommentar: Läsning minst 3 dagar i veckan. De år där siffror saknas är estmierade. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

28 Regelbunden läsning av Aftonbladet respektive Expressen i tryckt och digital form (procent) aftonbladet.se Aftonbladet expressen.se Expressen Kommentar: Regelbunden läsning avser läsning minst 3 dagar i veckan. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

29 Läsning av dagliga gratistidningar på papper

30 Regelbunden läsning av morgontidningar på papper om dagliga gratistidningar inkluderas respektive exkluderas, (procent) Inklusive dagliga gratistidningar Exklusive dagliga gratistidningar Differens Kommentar: Med regelbunden läsning avses läsning minst 3 dagar/vecka 1998, men minst 5 dagar/vecka Källa: Den nationella SOM-undersökningen

31 Regelbunden morgontidningsläsning i Stockholm, Göteborg, Malmö och övriga landet med olika mått, 2009 (procent) Kommentar: Antalet svarande är i Stockholm 638 personer, i Göteborg 287, i Malmö 179 och i övriga landet Med regelbunden läsning avses läsning minst 3 dagar/vecka. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

32 Metodfrågor och kontaktuppgifter

33 Metodanmärkningar Ansvarig för Läsvanestudien är Dagspresskollegiet vid JMG, Göteborgs universitet (se kontaktuppgifter på sista bilden) Läsvanestudien är genomförd årligen sedan 1986 Undersökningen bygger på en postal enkät Urvalsmetoden är ett systematiskt sannolikhetsurval Urvalsstorleken varierar mellan och personer Svarsfrekvensen ligger mellan 60 och 70 procent.

34 Metodförändringar över tid
Medborgarskap i urvalet 1986, 1989, : både svenska och utländska medborgare , : bara svenska medborgare Åldersintervall i urvalet : år : år : år Fr.o.m. 2009: år

35 Kontaktuppgifter För allmänna frågor, kontakta Dagspresskollegiet:
Ingela Wadbring, programansvarig för Dagspresskollegiet Telefon: , Mejl: Hemsida: För metodfrågor, kontakta SOM-institutet: Åsa Nilsson, undersökningsledare för SOM-institutet Telefon: Hemsida:


Ladda ner ppt "En presentation från Dagspresskollegiet"

Liknande presentationer


Google-annonser