Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vad kan smart teknik göra? Stefan & Hussein
2
Om Stefan Forskar om digitalisering och tillgänglighet på KTH
Leder verksamheten på Begripsam Två temaområden: Digitaliseringen och design som inkluderande kraft i samhället Metoder för att personer med olika funktionsnedsättningar ska kunna vara inkluderade
3
Om Begripsam Vi vill påverka produkter, tjänster så att alla människor kan använda dem Vi vill påverka kommersiell service och samhällsservice så att den blir tillgänglig för alla
4
Bakgrund
5
Det började med den här bilden…
6
Samhället skickar brev till hemlösa…
… och den här… Samhället skickar brev till hemlösa…
7
Människa datorinteraktion
9
Teknisk och mänsklig assistans
En handläggare eller behandlingsassistent kommer att kunna vara antingen en människa eller en robot.
10
Om vi krånglar till det lite…
Engeström’s Activity System.
11
Ett exempel Bandhagshemmet Komma upp Gå på möten
Komma ihåg vad som sägs Ökad motivation Bandhagshemmet
12
En aktivitet = många del-aktiviteter
Minst 14 steg att från ett brev lägga in en händelse i en kalender
13
Några siffror…. 5-10 000 kronor per person
Årlig samhällskostnad för personer med olika typer av missbruk Kostnad för våra interventioner: kronor per person Siffror från forskning utförd av Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog
14
Om vårt projekt
15
Klienter Ca 10 personer som vi följt sedan 2015
Idag är 36 personer från Bandhagshemmet och FOT med
16
Personal Kompetens Organisation Webmöten
Besluta om smarta prylar enligt SOL Implementera i nya verksamheter Metodbeskrivningar
17
Aktiviteter Prova på Kartlägga ett nuläge
Interventioner med smart teknik Intervjua och följa upp Webbmöten Handläggningsprocessen Paketera så att andra kan göra samma sak
18
Skulle kunna ske med chat, webbmöte eller telefon
Skulle kunna ske med chat, webbmöte eller telefon. Antingen 1-1 eller trepartsmöten där man har med sig en stödperson. I enklare fall även med e-post. Ärende startar Planering Avstämning Avstämning Avstämning Samordning Avstämning Avstämning Problem löst
19
Vilka svårigheter har deltagarna?
20
Funktions- nedsättning Diagnos Situation i livet Personlighet
21
Direkta svårigheter Minne, komma ihåg Fokus, uppmärksamhet
Påbörja en uppgift Avsluta en uppgift Organisera och planera en uppgift Hantera tid Läsa och skriva
22
Indirekta svårigheter
Emotionella Temperament och personlighet Energi, ork Kognitiv flexibilitet Insikt, bedömningsförmåga Problemlösningsförmåga Abstraktionsförmåga
23
Det är förutsägbart att dessa personer har stora svårigheter att få livet att funka
24
Hur jobbar vi praktiskt?
26
Kontaktkarta
27
Bedömningsinstrument
28
Self efficacy
29
Webbmöten Testar med personal som är osäker Genomför möten via webben
Utvärderar Förbereder organisationen på att allt fler möten kan genomföras digitalt Positiva erfarenheter hittills
30
Gamification Spelifiering är användandet av spelmekanismer inom verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande Behålla ett jobb Bossfight 2: Uthållighet Ha ett hem Bossfight 1: Vakna och stiga upp Small fights: Ta medicin Delta på möten Komma ihåg vad som sägs på möten Hushållssysslor Hemlös
31
Tack för idag!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.