Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

•genomföra systematiska undersökningar i kemi, och

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "•genomföra systematiska undersökningar i kemi, och"— Presentationens avskrift:

1 •genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Vardagskemi Undervisningen i ämnet kemi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kemiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden. Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att; •använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle, •genomföra systematiska undersökningar i kemi, och •använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan

2 Uppgifter: Vilka material använder vi idag och varför? Vad är vanligast att anvämda i plast? Välj av dessa: Vad händer med glas, tidningar, metall? Vad är fördelen med att återvinna. Läxa : se över om ni återvinner hemma. Vad issåfall. Redovisas muntligt v.4 Plast -kemi om plast 10 minuter  Koppling till kursplanen: Materiens uppbyggnad och oförstörbarhet. Enkla atom och molekylmodeller Materiens kretslopp: råvara, produkt och avfall Vägen från naturen till produkter som männiksan formar för olika ändamål, via avfallshantering tillbaka till naturen Välj en sida om plast att läsa tillsammans:

3 Experiment med petflaska
Läs instruktion Skriv en hypotes om vad som du tror händer.  Använd hypotes mall

4 Koppling till kursplan:
Vatten Kemi vatten  Uppgift: Skriv eller spela in muntligt om vattnets olika faser. Maila mig om ni spelar in . Koppling till kursplan: Materiens uppbyggnad och oförstörbarhet Enkla atom och molekylmodeller Materiens egenskaper: aggregationsformer Vattnets egenskaper och vattenmolekylens kretslopp

5 Koppling till kursplan:
Kemi luft  Luft Diskutera i grupp om 4: Hur kan man veta att en gas finns?  Vet  ni några gaser. Vi redovisar muntligt vad gruppen kommit fram till. Koppling till kursplan: Materiens uppbyggnad och oförstörbarhet. Enkla atom och molekylmodeller Materiens egenskaper ; aggregationsformer

6 Koppling till kursplanen:
Salt kemi salt Uppgift:  Varifrån kommer saltet i naturen? Varför är hav salta? Hur salta är haven runt Sverige? Jämför med Atlanten, medelhavet och Döda havet. Vad beror skillnaderna på? Koppling till kursplanen: Materiens uppbyggnad och oförstörbarhet.  Enkla atom och molekylmodeller. Materiens egenskaper; aggregationsformer, löslighet och brännbarhet. Olika typer av blandningar och några sätt att separera dem.

7 Koppling till kursplanen:
Fläckar kemi fläckar Koppling till kursplanen: Materiens egenskaper; aggregationsformer, löslighet och brännbarhet Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället . Hur de används och påverkar hälsa och miljö

8 Koppling till kursplan:
Fyrverkeri kemi fyrverkeri Koppling till kursplan: Fotosyntes och förbränning som livets grundläggande kemiska reaktioner. Upptäckter inom kemiområdet.  Dess betydelse för människans livsvillkor och syn på världen

9 Kunskapskravet detta området som bedöms
Betyg C Betyg A Eleven har goda kunskaper om materiens uppbyggnad och egenskaper och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa med relativt god användning av kemins begrepp. Eleven kan även föra utvecklade resonemang om uppbyggnad och egenskaper hos luft och vatten och relatera detta till naturliga förlopp som fotosyntes och förbränning. I utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om mat, bränslen, kemikalier och andra produkter kan eleven relatera till några kemiska samband och frågor om hållbar utveckling. Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad och egenskaper och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa och något gemensamt drag med god användning av kemins begrepp. Eleven kan även föra välutvecklade resonemang om uppbyggnad och egenskaper hos luft och vatten och relatera detta till naturliga förlopp som fotosyntes och förbränning. I välutvecklade och väl underbyggda resonemang om mat, bränslen, kemikalier och andra produkter kan eleven relatera till några kemiska samba.

10 Prov v.37 Plugga inför prov: Skriv något om materiens uppbyggnad
Beskriv egenskapen hos luft och vatten och relatera till fotosyntes och förbränning Beskriv något om mat, bränsle och kemiskt förhållande till hållbar utveckling. Beskriv en atom eller molekylmodell.


Ladda ner ppt "•genomföra systematiska undersökningar i kemi, och"

Liknande presentationer


Google-annonser