Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Ta fram ASI-rapporter från Net-analys Ta fram rapporter från UBÅT; effekter mm för Åtgärder och Ställen Hur kan resultaten användas? Systematisk uppföljning Framtiden: Bot och bättring! ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
2
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
ASI och UBÅT Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården ASI-Grund Kartläggning Bakgrund Problem ASI-Uppföljning Problem Förändring av problem Bättre - Sämre Problemfri Vilka resultat och effekter har åtgärden? Vilka får åtgärden? UBÅT Vilka åtgärder finns? Brukarupplevelse kvalitet Handläggare ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
3
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Vad är UBÅT? En metod för Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder. Skapades av oss 2012 som komplement till ASI. Databasen innehåller idag ca 6300 åtgärder (Ubåtar) för ca 3000 klienter. Ca 90 ”kommuner” är användare. UBÅT används både i klientarbete (Net-klient) och på organisationsnivå (Net-analys) UBÅT i Net-klient Berätta om Annan… möjlighet att få unika åtgärder utvärderade ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
4
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
5
Behörigheter i Net-klient
Inmatare – kan mata in och ändra inmatade uppgifter Organisation – kan ta fram rapporter och arbeta med statistik Nätverk – kan arbeta med fler organisationer Lokal administratör – kan hantera konton, Ställen mm Gå till Net-klient ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
6
Vad kan resultaten och rapporterna användas till?
Informera: Politiker Chefer Kollegor Vad kan resultaten och rapporterna användas till? Lära av varandra: Jmf andra enheter Med hela/delar av Sverige Informera: Media Brukare Anhöriga Externa ställen: Jämföra resultat Inför upphandling Åtgärder: Våra resultat jmf med andra Har vi ”rätt” åtgärder Stimulera och motivera: Handläggare Brukare Summering: Bra och dåligt Tänkbara orsaker Vad behöver ändras Stöd i klientarbetet Bot och bättring Förväntat resultat ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
7
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Två utfallsmått för att beskriva resultat Här görs ett försök att använda begreppen reliabel förändring och kliniskt signifikant förbättring som utfallsmått i databasen Net-analys. Reliabel förändring innebär att klientens problem förändrats med minst 2 skalsteg på intervjuarskattningen mellan grundintervjun och uppföljningsintervjun med ASI. En kliniskt signifikant förbättring innebär dels en förbättring med minst 2 skalsteg (reliabel förbättring), dels att klienten vid grundintervjun hade så stora problem att någon form av hjälp behövdes, men att problemen eller hjälpbehovet inte kvarstår vid uppföljningsintervjun. Underlaget för de resultat och figurer som presenteras här kommer från databasen Net-analys och uttaget gjordes Det fanns då 3183 klienter och 6314 åtgärder i databasen. ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
8
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Data från april 2019, 1407 klienter med ASI-G och ASI-U, 6723 åtgärder Databasen innehåller nu så många observationer att vi kan börja beräkna de två utfallsmåtten för klienter med olika problemnivå vid ASI-G. Vi måste dock begränsa antalet problemnivåer till de 5 som finns i ASI. 8-9 Mycket stort problem. Hjälp krävs absolut. 6-7 Påtagligt problem. Hjälp krävs. 4-5 Måttligt problem. Viss hjälp krävs. 2-3 Litet problem. Hjälp krävs troligen inte. 0-1 Inget problem. Hjälp krävs inte. Vi vet att klienter med Intervjuarskattning 8-9 inte kan bli sämre och de med 0-1 inte kan bli bättre (tak och golv effekter). Men kan klienter med stora problem ändå bli av med sina problem, ”botade” eller är förbättring det enda realistiska målet? Är en åtgärd lika bra för klienter med stora och små problem eller fungerar den bäst för t.ex. de med måttliga problem? ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
9
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
10
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
11
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Är brukare som blivit botade mer nöjda, motiverade eller delaktiga? Upplever de en större förbättring? ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
12
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Är brukare som blivit botade mer nöjda, motiverade eller delaktiga? Upplever de en större förbättring? ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
13
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Är brukare som blivit botade mer nöjda, motiverade eller delaktiga? Upplever de en större förbättring? ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
14
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Upplever handläggarna någon skillnad i genomförande av åtgärderna för botade klienter? Upplever de en större förbättring hos botade klienter? ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
15
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Upplever handläggarna någon skillnad i genomförande av åtgärderna för botade klienter? Upplever de en större förbättring hos botade klienter? ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
16
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Upplever handläggarna någon skillnad i genomförande av åtgärderna för botade klienter? Upplever de en större förbättring hos botade klienter? ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
17
B-Å & K Armelius Ubåtsnytt: http://ubat.rabekobberstad.se/
Tre problemprofiler i ASI ASImetod B-Å & K Armelius Ubåtsnytt:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.