Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Förstudie Otålighet Läsa redan beslutade Intervjua aktiva och berörda
Projektplan
2
Syfte Mål Bidra till den nationella strategin
Beakta regionala perspektiv Process på bredden Fler ska veta mer om livsmedelskedjan Strategiska vägval, mål och åtgärder Vara ett stöd och ange riktning för Politiska beslut i regional utveckling Aktörer inom livsmedelskedjan Den indiske premiärministern Nehru uttryckte sig så här: Det är mycket förödmjukande för ett land att importera livsmedel, allt annat kan vänta, men inte jordbruket. Fokusområden Regler och villkor Konsument och marknad Kunskap och innovation Fokusområden är det bara till för folk med behov av strukturer? Allt hänger ihop men det är bra i kommunikationen och sortera. Nästan allt handlar om kunskaper. Vem ska producera? Hur kan de hitta utbildning, Vem bestämmer och beslutar? Har de rätt kunskaper att bedöma konsekvenserna av besluten, långsiktigt? Vi har valt att jobbar med Regler och villkor. Främst villkor, hur förutsättningarna för företagare, är områden som kommer upp på dialogerna. Exempelvis användningen en jordbruksmark. Vem förmedlar, säljer livsmedel, vem köper, finns det tillräckligt med kunskaper att lägga ihop alla parametrar eller är det en kortsiktig ekonomisk vinst som överskuggar tio framtida miljövinster?
3
Samarbete - Samsyn Länsstyrelsen LRF Gävleborg Region Gävleborg
Olika styrning och kulturer Statlig styrning Medlemsstyrt Regionalpolitisk styrning Låt det ta tid, men inte hur lång tid som helst!
4
Finansiering och medfinansiering
Anslag 1:1 Landsbygdsprogrammet Nya nationella pengar Länsstyrelsen, Region Gävleborg, LRF Landsbygdsprogrammets samarbetsåtgärd hade vissa inbyggda svårigheter. Svårast var att hitta 30 % privat finansiering. I Gävleborg blev det därför kr från 1:1-anslaget som medfinansierades med kr från RG och lst och från LRF. Det kommer nya färdigfinansierade pengar inom samarbetsåtgärder Till detta kommer kr per region i nationella pengar. Hjälps åt! Det finns en viss osäkerhet hur pengarna ska användas.
5
Organisation Styrgrupp Projektgrupp Länsråd Biträdande regiondirektör
Regionchef Projektgrupp 2 från Länsstyrelsen 2 från Region Gävleborg 1 från LRF Tid från kommunikatörer
6
Dialog Kommunerna Branschorganisation Föreningar
Fler vill ha fler möten… Extrawebb Gula lappar alternativt jättekonferenser har valts bort. Vi bestämde tidigt att börja med ett dialogmöte per kommun. Det visade sig sedan att inte alla kommuner ville att företagen skulle vara med på deras möte. Vi har tagit hjälp av Karin Eksvärd med metod som heter SOLEN
7
Solen När prioriteringen är gjord kan vi lägga till viktiga områden.
De prioriterade ämnena diskuteras sedan som gruppen särskilda inspel till regional livsmedelsstrategi. ”Livsmedelsstrategin leder oss på helt fel väg. Samhällets och jordbrukets problem är de samma världen över: Urbanisering och blind tilltro till teknik och marknadslösningar istället för satsning på livsmedelssuveränitet, skriver Thomas Gunnarsson, Familjejordbrukarnas Riksförbund i en debattartikel i ATL. Så tycker Maria Gardfjell och Miljöpartiet om: Livsmedelsstrategin: ”Det är ganska mycket vackra ord i Livsmedelsstrategin men kokar man ner den handlar det bara om ökad produktivitet i jordbruket. Det handlar väldigt lite om livsmedelsproduktionen, om livsmedelsföretagen. Det handlar väldigt lite om gastronomi, turism, landsbygd, djuromsorg och folkhälsa.” Men det gäller ju den nationella, eller hur?
8
Regional livsmedelsstrategi Gävleborgs län 2030
Remiss Beslut Arbete med handlingsplaner En remissversion ska vara klar under våren. Remisstiden är över valet och ett beslut ska tas därefter. Troligen och även önskvärt är att strata arbetet med handlingsplanerna innan. När det ändå finns pengar så ska det användas.
9
Strategiskt arbete i offentlig verksamhet
Politisk stuns Tydligt beskrivna mål och vägval Floskler som inte går att argumentera mot förvårar arbetet Med otydliga strategier puttas de strategiska besluten nedåt
10
Mina avslutande ord: Köp svensk ost
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.