Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Arbetsmiljöuppföljning hösten 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Arbetsmiljöuppföljning hösten 2018"— Presentationens avskrift:

1 Arbetsmiljöuppföljning hösten 2018
Arbetsmiljöuppföljning hösten 2018 SDF Östra Göteborg Thomas Nilsson, HR- specialist

2 I dag Förvaltningsövergripande statistik - HR
Planer för hantering av hot- och våldssituationer SBA Genomgång av sektorernas uppföljning av sina handlingsplaner Att lyfta i organisationen Förvaltningsövergripande pågående åtgärder Utvärdering av arbetsmiljöarbetet Enhets- och områdesuppföljningar är samverkade på LSG Här ska vi sammanfatta vad som kommit fram och bestämma riktning, vad gör/ska/behöver vi göra för förvaltningsövergripande åtgärder. Samverkan idag om möjligt

3 Antal arbetsskador och tillbud t.o.m. 31/10 2018
Utbildning försvann i sommar vilket påverkar. Jämförelse oktober 2017: Tillbud minskat från 306 Skada utan frånvaro minskat från 280 Skada med frånvaro minskat från 82 OP oförändrat (2 felregistrerade, resten utom en från IFO) IFO/FH står för de flesta anmälningarna och den övervägande delen av dessa handlar om anmälningar om hot, främst tillbudsanmälningar men också otillåten påverkan. Förra året var det också tillbudsanmälningar om hot som dominerade. I Äldreomsorg, Hälso- o sjukvård är det främst anmälningar som handlar om arbetsbelastning och stress men också ett antal anmälningar där medarbetare skadat sig av annan person (oavsiktligt). I Kultur o Fritid/Samhälle o Kultur har arbetsskadorna ökat något, främst arbetsskada utan frånvaro vilka har ökat från 20 till 28. Vanligaste orsakerna till anmälningar är fallskador samt tillbud kring hot. I några områden har man börjat arbeta mer aktivt med information till medarbetarna för att få in tillbudsanmälningar. Detta för att i ett tidigt skede kunna kartlägga, och förebygga, risker i arbetsmiljön.

4 Händelser t.o.m. 31/10 Utbildning försvann sommar 2018 vilket gör att jämförelsen haltar. Tillbud kring hot är 2018 den största anmälningsorsaken men det var nästan samma siffra i antal 2017.

5 Arbetsskador/tillbud i förhållande till antal anställda (%)
Arbetsskador/tillbud i förhållande till antal anställda (%) Ganska konstant de senaste åren (men se nästa bild). Dock borde tillbudsanmälningarna vara fler för att bli ett effektivt verktyg i arbetsmiljöarbetet.

6 Arbetsskador per anställd - trend
Arbetsskador per anställd - trend Den här bilden visar att det finns en trend att anmälningarna minskar. Möjligen skulle det se annorlunda ut om vi inkluderar fler år bakåt i tiden. OBS! Bara arbetsskador – inga tillbud eller OP med i presentationen

7 Arbetsskador/tillbud chefer t.o.m. oktober
Arbetsskador/tillbud chefer t.o.m. oktober Tillbud Skada utan frånvaro Skada med frånvaro OP IFO/FH Kultur o Fritid 1 IFO/FH – en skada med frånvaro pga stress, övriga inte preciserat KoF - Hot

8 Sjukfrånvaro t.o.m. september 2018
3 Sjukfrånvaro t.o.m. september 2018 Total sjukfrånvaro per månad till vänster och ackumulerat uppdelat på kön till höger. Den totala sjukfrånvaron ackumulerat var i september ,0 och ,5. Alltså lite högre i år jämfört med 2017. Sjukfrånvaron för män har ökat mer än för kvinnor. 5,4 både 2017 och 2016.

9 Korttidsfrånvaro alla SDF utveckling
Korttidsfrånvaro alla SDF utveckling 2011 mellan 2,3 och 2,5 2014 mellan 2,5 och 2,8 2017 mellan 2,8 och 3,1 September 2018 är siffrorna 2,9 till 3,2 Inte så stor variation mellan förvaltningarna men en stadig ökning. Siffrorna är ack t.o.m. december.

10 Yrkesgrupper med högst sjukfrånvaro
Staden Östra Personlig assistent Undersköterska Stödassistent Vårdbiträde Fritidsledare Personlig assistent Undersköterska Socialsekreterare Stödassistent Vårdbiträde Socialsekreterare i Östra har seglat upp på topp 5. Socialsekreterare i staden 8,0. Östra 10,5%

11 Sjukfrånvaro jämförelse stadsdelar
Sjukfrånvaro jämförelse stadsdelar Östra ligger nästan precis på SDF-snittet

12 Sjukfrånvaro chefer (ledningsarbete) %
Totalt sjukfrånvaro dagar Förvaltningen 2,3 0,9 Äldreomsorg…. 1,1 1,1 IFO/FH 2,8 1,1 Samhälle o kultur 1,7 1,7 Ekonomi (Fast o Måltid) 5,4 1,1

13 Arbetad tid jämförelse staden
Arbetad tid jämförelse staden Östra har en stor andel tillsvidareanställda och få timanställda jämfört med övriga staden.

14 Plan för hantering av hot- och våld
Alla enheter verkar ha hot- och våldsplaner och nästan alla medarbetare känner till den.

15 SBA –brandskydd

16 Sektorernas handlingsplaner samt Att lyfta i organisationen
Sektorernas handlingsplaner samt Att lyfta i organisationen

17 Uppföljning och revidering av handlingsplaner
Uppföljning och revidering av handlingsplaner ÄLDREOMSORG SAMT HÄLSO- OCH SJUKVÅRD Sammantaget har enhetscheferna arbetat med uppföljningen och åtgärdat det som framkom i handlingsplanerna. Delar av frågorna är återkommande och bör vara ett levande över tid. Verksamheterna har idag ett nytt planeringsverktyg för hemtjänsten, vilket skapar en bättre balans i planering av hemtjänstinsatserna. Däremot har det administrativa arbetet ökat. Lokaler i stadsdelen. Många personer vistas i små lokaler, inte alla gånger lokalerna är anpassade till verksamheten. Uppskattat arbete av stadsdelens ESF-projekt kring arbetsmiljö och stress. Inger

18 Arbetsmiljöfrågor att lyfta – medarbetare
ÄLDREOMSORG SAMT HÄLSO- OCH SJUKVÅRD Lokaler generellt ett stort problem, flera delar av lokalerna uppfyller inte krav för en god arbetsmiljö. Viktigt att komma fram till hjälpmedelsförråd med bil i lokalplanering framåt. Stora tekniska utmaningar för medarbetare – ny välfärdsteknik, digitala larm, nya system såsom PluGo, ViGo. Det behövs resurser och tid för att förändra arbetssätt.

19 Uppföljning av handlingsplan - chef
ÄLDREOMSORG SAMT HÄLSO- OCH SJUKVÅRD Identifierade fortsatta risker Fortsatt högt antal medarbetare per chef. Svårt att prioritera detta då ekonomin inte är i balans. Att leda i förändring. Bra med ledarskapsutbildning och det ingår i att vara en attraktiv arbetsgivare. Stöd. Fungerar bättre kring stödprocesser efter omorganisationen. Stora svårigheter att rekrytera vissa målgrupper såsom sjuksköterskor. Stora satsningar på marknadsföring, introduktionsutbildning görs. Friskfaktorer Bra samarbete mellan enheter. Fortsatta satsningar på arbetande workshops vid t.ex. arbetsmiljöuppföljningar, arbete med verksamhetsberättelse etc. Bra med Actiway och det används. Gemensamma aktiviteter är bra och ger god sammanhållning. Det skulle kunna göras mer.

20 Arbetsmiljöfrågor att lyfta - chef
ÄLDREOMSORG SAMT HÄLSO- OCH SJUKVÅRD Yttre förutsättningar för att vara ledare. Mycket tid går åt till administration. Verksamheternas utmaningar behöver ett nära ledarskap. Fortsatt arbete med lokaler, hemtjänst, kontor och äldreboende. Mycket stöd behövs i rekryteringsarbetet. Hur blir vi ännu mer konkurrenskraftiga?

21 Uppföljning och revidering av handlingsplaner
Uppföljning och revidering av handlingsplaner INDIVID OCH FAMILJEOMSORG SAMT FUNKTIONSHINDER Samtliga enheter arbetar aktivt med sina riskanalyser och handlingsplaner Riskfaktorer Område Stöd och försörjning och Bistånd och service Åtgärder i form av avlastning av socialadministratör på vissa enheter. Socialsekreterarna få stöd i metodik kring prioritering och upplägg av arbetet med intention att minska känslan av stress och för hög arbetsbelastning. Brist på lokalutrymme inom Rehab, utveckling och hälsa innebär ff risker. Riskfaktorer Område Boende, daglig verksamhet och personligt stöd Rekryteringsläget har lättat. Kvarstår korttidsrekrytering framför allt natt och boendestöd. Arbetsgruppen attraktiv arbetsplats med medarbetare från samtliga enhetschefer i området ser över många förslag på personalbefrämjande insatser. Ett mentorprogram för nya pedagoger har utarbetats. Ing-Marie

22 Arbetsmiljöfrågor att lyfta – medarbetare
INDIVID OCH FAMILJEOMSORG SAMT FUNKTIONSHINDER Område Stöd och försörjning Brister i IT utrustning, utbyte pågår. Besöksdator i receptionerna saknas, arbete pågår. Möteslokaler saknas, nya lokaler april 2019. Inom Område Bistånd och service Parkeringen (p-däcket på Tellusgatan) upplevs otrygg under vinterhalvåret, brist på snöröjning och halkbekämpning. Brist på besöksrum Tellusgatan, arbete pågår. Område Boende, daglig verksamhet och personligt stöd Fortfarande missnöje kring korttidsrekrytering framförallt nattvikarier. Oro gällande belastning på hälso- sjukvården som har resulterat i att medarbetare inte fått delegation vilket innebär ökade belastning på övriga medarbetare.

23 Uppföljning av handlingsplan - chef
INDIVID OCH FAMILJEOMSORG SAMT FUNKTIONSHINDER Riskanalyser, handlingsplaner och friskfaktorer följs upp. Område Stöd och försörjning Avsaknad av mailpolicy, bedöms vara gul. Avsaknad av funktionsbrevlåda till administrativa enheten, bedöms vara gul. Avsaknad av modern IT teknik, utbyte pågår, bedöms vara gul. Område Bistånd och service Chefernas handledning är nu avslutad. De chefer som har behov erbjuds fem enskilda samtal via CLU. Område boende, daglig verksamhet och personligt stöd Avseende bemanning återstår några delar i (Christina F) rapport, förslag till åtgärder i december till stora förvaltningsledningen. Problem kvarstår med för få timanställda framförallt nattetid. En ny struktur gällande samverkan med hälso- sjukvård skall prövas, utvärderas nästa uppföljning.

24 Arbetsmiljöfrågor att lyfta - chef
INDIVID OCH FAMILJEOMSORG SAMT FUNKTIONSHINDER Område Stöd och försörjning och Bistånd och service Omodern IT teknik (svajande Wifi även Tellusgatan och Kortedala torg mm). Verksamheten har behov av funktionsbrevlåda till vissa stödfunktioner och administrativa enheten. Det största dilemmat enligt cheferna är brist på tillit i organisationen till stadsdelens högre ledning, strukturer för planering och uppföljning. OC ingår from hösten i Stora Förvaltningsledningen. Område boende, daglig verksamhet och personlig service  Fortfarande svårt med timanställda vilket ökar belastningen på chefer (framförallt natt)

25 Uppföljning och revidering av handlingsplaner
Uppföljning och revidering av handlingsplaner SAMHÄLLE OCH KULTUR Fritid Åtgärderna har genomförts med goda resultat. Kvarstår problem med kommunikation i vissa arbetsgrupper, handledning och tydligare mötesforum är något vi arbetar med. Kulturskolan Bristen på anpassade lokaler är fortfarande röd. Vi har de lokaler vi behöver för tillfället förutom en evenemangssal som vi kan använda i vardagen. Samverkan med skolan är fortfarande svår och hela tiden på deras premisser trots att kulturskolans undervisning sker efter skoltid. Samverkan med Fritid och de lokaler vi har på stadsdelens mötesplatser har varit bra från början och blir bara bättre och bättre. Efter att svetsakademin stängdes har vi dessutom brist på förrådsutrymmen. Arbetet med arbetsavtalet och hur personalen på bästa sätt använder sin tid blir bättre och bättre och ger upphov till mindre konflikt, frustration och stress hos både personal och medarbetare. Vi följer handlingsplanen och effekten är positiv. Samverkan och rutinerna kring användandet av stadsdelens gemensamma samlingslokaler har blivit avsevärt mycket bättre sedan omorganisationen till Samhälle och Kultur. Jag bedömer att detta inte längre är en riskfaktor i den bemärkelse som det var tidigare. Men trots detta finns det fortsatta risker iom bärande av utrustning för varje tillfälle som vi använder salen. Detta går inte att komma ifrån utan att vi får en egen evenemangssal som vi har tillgång till hela tiden och kan använda på vardaglig basis. Biblioteket Trygghetsplan finns. Arbetsrelaterad stress har påtalats av anställda och i förekommande fall har åtgärder vidtagits. Fortsatt arbete med stresshantering kommer att behövas då stressnivån fortsatt kommer att kunna vara hög i samband med inrättandet av två till tre nya bibliotek utan att nya resurser tillförts. Flytt av verksamheten till Kulturförvaltningen kan också bli en allvarlig stressfaktor. Lena

26 Arbetsmiljöfrågor att lyfta
SAMHÄLLE OCH KULTUR Fritid I och med omorganisationen finns det frågetecken kring olika uppdrag i verksamheterna, ex bilpoolen och ungdomsfullmäktige. När ansvar är oklara påverkar det hur väl vi utför våra uppdrag. Finns också en viss problematik att träden inte är byggda i Personec, ingen insyn i ekonomin, mm. Kulturskolan Behov av verksamhetsanpassade lokaler inklusive en egen evenemangslokal som möjliggör bättre arbetsmiljö för Kulturskolans personal. Stöd i relationen till skolan där vi idag är i skolans lokaler beroende av godtyckliga beslut som varje enskild rektor tar. Om hen är positiv till vår verksamhet blir det beslut som gagnar oss, om hen inte förstår vikten av vår verksamhet och tycker att vi "är i vägen" blir det beslut som hämmar oss och ibland tom omöjliggör vår verksamhet. Detta är inte en hållbar grund att bygga vår verksamhet på och i värsta fall motarbetar den ett jämlikt Göteborg. En jämlik tillgång till kulturskolan beroende av vilken skola du går på/vilken rektor du har. Bibliotet Det ständigt återkommande arbetsmiljöproblemet är besvärliga/hotfulla besökare. Biblioteken är en offentlig miljö tillgänglig för alla utan undantag vilket medför besvärliga och hotfulla situationer periodvis. Ett utökat samarbete med föreningar och andra inom civilsamhället kan bidra och har bidragit till ökad trygghet. Väktare som verkligen kommer vid larm kan också bidra till ökad trygghet men fungerar inte fullt ut idag. Ytterligare personal, som kunde arbeta riktat mot ungdomar och med ungdomsdemokrati behövs men medges inte i budget. Osäkerheten kring Kortedala biblioteks framtid är en allvarlig arbetsmiljöfråga. Mer resurser behöver tillföras Kortedala bibliotek när biblioteket blir finansierat inom befolkningsramen. Ett ökande antal besök, senaste året !, visar att minst samma resurser som tidigare behövs. Resurserna för Gamlestadens bibliotek är anpassade efter ett besökstal på ca och räcker inte i Kortedala trots minskade öppettider.

27 Uppföljning och revidering av handlingsplaner
STÖDAVDELNINGARNA Psykosocial arbetsmiljö- översyn av roller och ansvar efter omorganisation Åtgärder: Kontinuerlig dialog på APT Fysiska arbetsmiljö- luft, synergonomi, lokalvård, lyhört, problem med toaletter se över beställning och leverans av lokalvård förbättringar av synergonomin påbörjat luft-åtgärder vidtagna i dialog med berörda uppfräschning av toaletter och allmänna ytor- påbörjas inom kort

28 Arbetsmiljöfrågor att lyfta – medarbetare
STÖDAVDELNINGARNA Fysisk arbetsmiljö-synergonomi, toaletterna, allmän uppfräschning Fortsatt dialog om uppdragsbeskrivningar Osäkerhet inför omorganisation till fackförvaltningar-risk för kompetenstapp, många avhopp.

29 Förvaltningsövergripande handlingsplan
Togs fram efter arbetsmiljöuppföljningen i våras utifrån förvaltningsövergripande pågående åtgärder. Ansvarigkolumnen utifrån HR:s arbete. Kanske inte skulle varit med här. Är det något som ska läggas till/tas bort?

30 Utvärdering av arbetsmiljöuppföljning

31


Ladda ner ppt "Arbetsmiljöuppföljning hösten 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser