Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Spelarutbildningsplan
Principer bakom vår träningsverksamhet
2
Spelet – kontexten för utbildningsplanen
Spelet består av anfallsspel och försvarsspel. I vårt anfallsspel bygger vi in var vi riskerar att tappa bollen och därefter hur vi återerövrar bollen. I vårt försvarsspel bygger vi in vart vi vill vinna bollen och därefter hur vi kontrar.
3
Principer i träningsdesign – spelet i fokus
När temat på träningen är Anfallsspel tränar vi per automatik också Försvarsspel. T ex, om vi tränar Spelupp- byggnad med motstånd så tränar motståndarna på att Förhindra speluppbyggnad. Spegelprincipen
4
Principer i träningsdesign – spelet i fokus
När vi tränar Anfallsspel finns det risk att vi tappar bollen – vi tränar Återerövring. Motståndarna som tränar Försvarsspel har chans att vinna bollen – de tränar kontring. Ett träningsmoment omfattar två skeden i spelet
5
Principer i träningsdesign – spelet i fokus
Vi vill att spelarna ska få så många repetitioner / bolltouch som möjligt. Vi vill att träningen ska vara så matchlik som möjligt. Träna i matchlika situationer
6
Principer i träningsdesign – spelet i fokus
På träning ska man i regel spela i en form som är mindre än under matcherna, dvs om du har ett 5v5 lag ska spelet under träningspasset helst vara 2v2, 3v3 eller 4v4. Träna i matchlika situationer
7
Principer i träningsdesign – spelet i fokus
Ingen matchsituation är sig helt likt. Därför, även om träningen kan fortfarande fokusera på en specifik teknik eller taktisk koncept, måste den innehålla tillräckligt variation för att inte bli mindre matchlik. Träna i matchlika situationer
8
Principer i träningsdesign – spelet i fokus
Det finns ingen forskningsbevis för att man måste lära sig teknik isolerat innan man kan börja använda det i spel. Tvärtom visar det sig att teknik inlärd utan perceptionskrav inte ofta går att överföra till spel. I stället är spelaren tvungen att lära om sin teknik under spelets gång. Träna i matchlika situationer
9
Spelaren – målet för utbildningsplanen
En fotbollsspelare tar ca beslut i en 90 minuters match. Träningsverksamhetens helhet bygger på att träna spelare på att utföra beslut i matchlika situationer.
10
Träningsverksamhetens helhet - Att träna på att utföra beslut i matchlika situationer
Exempel: En ytter (X7) tar emot en crosspassning på offensiv planhalva. X7 hinner uppfatta motståndarens ytterback (O3) framför sig, avståndet till O4, samt att sin ytterback (X2) går på överlap = 2v1.
11
Träningsverksamhetens helhet - Att träna på att utföra beslut i matchlika situationer
Efter att ha uppfattat 2v1 situationen måste X7 värdera vilka alternativ som uppstår för att sedan besluta om hen ska dribbla (2a) eller passa X2 (2b) och sedan agera / utföra beslutet = fotbollsaktion.
12
Träningsverksamhetens helhet - Att träna på att utföra beslut i matchlika situationer
Kvalitén i denna fotbollsaktion är beroende av alla fyra färdigheter: Spelförståelse – att känna igen en 2v1 situation och veta hur man utnyttjar detta numerära övertag. Teknik – att kunna ta emot crossbollen, passa eller dribbla. Fysiologi – t ex att kunna tempoväxla om man beslutar att dribbla. Psykologi – t ex att våga utmana motståndaren.
13
Spelaren – målet för utbildningsplanen
Kunskapskrav – Lagets metoder - Anfallsspel
14
Spelaren – målet för utbildningsplanen
Kunskapskrav – Lagets metoder - Försvarsspel
15
Spelaren – målet för utbildningsplanen
Kunskapskrav – Lagets metoder - Målvakt
16
Spelaren – målet för utbildningsplanen
Kunskapskrav – Utespelarens färdigheter
17
Spelaren – målet för utbildningsplanen
Kunskapskrav – Målvaktens färdigheter
18
Spelaren – målet för utbildningsplanen
Kunskapskrav – Fysiska färdigheter
19
Utbildningsplanens 10 temablock – utgår från att utföra beslut i matchlika situationer
Spelsystemsträning Underliggande principer träning Lagets metoder – Speluppbyggnad 1 Lagets metoder – Speluppbyggnad 2 Lagets metoder – Anfallsspel Lagets metoder – Försvarsspel Rondos och spelformer Trezoners och spelformer 2v1 Försvarsspel – defensiva principer Perception och orientering Huvudspel / spel i luften* * Det enda temablocket som inte utgår från att utföra beslut i spelet. Temablocket är med för att motarbeta de inlärningsbrister som uppstår pga att vi tränar/spelar på konstgräs som överpremierar spel längs marken.
20
Träningsårets struktur 16-19 år – Tema-baserat
Våren 2019
21
Träningsårets struktur 16-19 år – Tema-baserat
Hösten 2019
22
Träningsårets struktur 13-15 år – Tema-baserat
Våren 2019
23
Träningsårets struktur 13-15 år – Tema-baserat
Hösten 2019
24
Träningsårets struktur 10-12 år – Tema-baserat
Våren 2019
25
Träningsårets struktur 10-12 år – Tema-baserat
Hösten 2019
26
Träningsårets struktur 8-9 år – Tema-baserat
Helåret 2019
27
Träningsveckans struktur – Tema-baserat
28
Träningspassets struktur – Tema-baserat
Fas 0 – Aktivering / förberedelse träning 15min Fas 1 – Teknik övning, tema-baserat 25min Fas 2 – Spelförståelse / spelsystem övning 25min Fas 3 – Spel, tema-baserat 25min
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.