Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan
2
Syfte med övningen Skapa förutsättningar för samtal kring vilka konsekvenser publiceringar på internet kan få ur ett etiskt och juridiskt perspektiv. Öka kunskapen om vad som gäller enligt lagen kring förtal i den fysiska och digitala världen samt kring lagens begränsningar. Stärka insikten om vikten av ett kritiskt förhållningssätt till medier och allas ansvar för hur vi beter oss mot varandra på nätet.
3
Podd: Instagram-målet
Inled det här arbetspasset med att lyssna på podden om Instagram-målet. Ni kan lyssna antingen tillsammans i helklass eller så kan eleverna få i uppgift att lyssna enskilt på podden inför det lektionspass när ni ska jobba med övningen Instagram-målet. Tid: 26 minuter
4
Bakgrund Tonårsflickorna som startade Instagramkontot Gbgsorroz dömdes för grovt förtal. 15-åringen dömdes till ungdomsvård och 17-åringen till samhällstjänst. Båda dömdes också till att betala sammanlagt närmare kronor i skadestånd till ungdomarna som hängdes ut på Instagramkontot.
5
Introduktion i helgrupp
Vad betyder förtal? Så här beskrivs förtal i Brottsbalken kap 5, § 1: ”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.”
6
Introduktion i helgrupp
Vad betyder integritetsintrång? Så här beskrivs olaga integritetsintrång i Brottsbalken, 4 kap, 6 c §: ”Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida 1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv, 2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd, 3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid, 4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller 5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.” Hela lagtexterna hittar du i Brottsbalken: Här hittar du mer fakta om yttrandefrihet och förtal: Statens medieråd Åklagarmyndigheten
7
Arbeta i smågrupper Diskutera: Tycker du att domen var rättvis?
De som hängdes ut på kontot fick skadestånd och en del av skadeståndet skulle betalas av flickornas föräldrar. Är det rättvist? Många andra, till exempel anhöriga, drabbades också men de fick inget skadestånd. Har de nytta av domen på något annat sätt? En av flickorna som drev Instagramkontot sa i rätten att hon inte visste att det hon gjorde var ett brott. Spelar det någon roll? Den som är under 15 år kan inte straffas för att ha gjort olagliga saker på internet. Är det en lagom hög åldersgräns? De som skickade in bilder och kränkande texter på ungdomar till de som drev Instagramkontot straffades inte. Är det rättvist? Yttrandefriheten är bland annat rätten att kunna skriva vad man tycker utan att bli censurerad. Tillåter yttrandefriheten för mycket?
8
Återsamling i helgrupp
Diskutera och reflektera: Finns det liknande konton i sociala medier idag? Är det skillnad mellan att förtala och kränka någon i den fysiska världen och på internet? Om det fortfarande pågår uthängningar, vad skulle kunna göras för att motverka detta? Vad är ditt eget ansvar, vilken roll har till exempel föräldrar, skolan och samhället i stort?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.