Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Joachim Magnusson & Per Larsson

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Joachim Magnusson & Per Larsson"— Presentationens avskrift:

1 Joachim Magnusson & Per Larsson
Föräldramöte Augusti 2018 Joachim Magnusson & Per Larsson Ordförande Arena chef

2 Dagens möte Varför föräldramöte?
Introduktion till IBK Lockerud Mariestad och Innebandy Röda tråden Ungdomskommittén VPC 2018 Budget och ersättningar Organisation och Roller Tidsplan Göra klart med gruppansvariga och funktionärslistor Viktiga datum och möten Eget lagmöte

3 Varför Föräldramöte Ge samma information till alla föräldrar
Informera om föreningen Öka förståelsen för förväntningar och krav Inför Vänerns Pärla Cup Skapa en bättre kommunikation och dialog Marknadsföra att fler kan hjälpa till och göra en liten bit var

4 Visste Ni detta om IBK Lockerud Mariestad?
Vi är 550 medlemmar varav 365 mellan 6-15 år Vi är en stor tjejförening, hela 43% är tjejer Har drygt 70 föräldrar som ideella ledare 25 lag i seriespel och sammandrag Ansvarar för skötsel,underhåll och städning av NOVAB arena Ekonomi i balans och ca 5,2 Miljoner Sek i omsättning Säsongen 1986/87 vann man både SM guld för damer och herrar Har tagit 5 SM guld för herrar och 4 SM guld för damer Maraton tabellen Dam 9:e plats Herr 15:e plats Arrangerar en egen cup : Vänerns Pärla Cup sedan 2014 Jobbar tätt ihop med Vadsbogymnasiet och deras NIU verksamhet

5 Visste Ni detta om innebandy?
7 november 1981 bildades Svenska Innebandyförbundet på Stadshotellet i Sala. Vi är licensierade spelare i Sverige Det finns 940 föreningar i Sverige (1.632 säsongen 1995/96) Vi är landets största inomhusidrott Internationellt spelas innebandy i mer än 65 länder och sportens popularitet växer stadigt ute i världen. IOK har gett sporten ett fullvärdigt erkännande sedan 2011 Man deltog i World Games först gången 2017 (förstadie till OS)

6 Licenser utveckling i Mariestad 1995-2017
Föreningar genom åren Mariestad Asiatiska Kultur o IF 33542 IBK Lockerud Ungdom 40576 IBK Sandbacken/Mariestad IBK Sandbäcken 23408 IBK Ekudden IBK Lockerud Mariestad Mariestad Innebandyklubb 20874 Mariestads AIK 21511 Notera att i Juni 2002 gick Lockerud och Mariestads IB samman Källa : Svenska Innebandyförbundet

7 Anrika Lockerud Lockerud är ett namn som har en ärorik historia
Dam GULD 4 – senaste 94/95 ( 5 silver, 2 brons medaljer ) Herr GULD 5 – senaste 91/92 ( 1 silver, 1 brons medalj ) Herr Strandgården ( 1 silver, 1 brons medalj ) Årets Innebandy spelare i Sverige Dam Sari Karjalainen 86/87 Ann-Mari Karppinen 89/90 Susanne Pettersson 90/91 Åsa ”Kotten” Karlsson 92/93 Jenny Magnusson 98/99 Johanna Ekeroth 97/98, 03/04 Herr Esa Karjalainen 88/89 Keijo Pollari 93/94

8 Innebandyn’s Hall of Fame
Åsa ”Kotten” Karlsson Meriter som spelare: 7 SM-guld, 3 Europa Cup-guld, 1 EM-guld, 1 VM-guld. Meriter som tränare: 2 VM-guld (senior), 1 VM-guld (U19). Årets spelare 1992/93 MVP i VM 1997 Vinnare av skytteligan i SM-slutspelet 1986/87, 1988/89, 1991/92, 1992/93. Vinnare av poängligan i SM-slutspelet 1995/96, 1996/97, 1997/98 Landskamper: 40 (72 poäng) Esa Karjalainen Meriter: 2 VM-guld, 1 EM-guld, 5 SM-guld, 1 FM-guld (finska mästerskapen) Årets spelare: 1988/89 Johanna Ekeroth Meriter: 1 SM-guld 2 VM-guld Årets spelare 1997/98, 2003/04 Vinnare av poängligan åtta gånger i SSL Landskamper: 64 (58+45=103 poäng) Fotnot: Totalt 11 personer är utsedda i Hall of Fame varav 6 är spelare- 3 av dom är Lockerudare!

9 Röda tråden Vägledning och riktlinjer för barn- och Ungdoms -innebandy i IBK Lockerud Mariestad 2018

10 Vision IBK Lockerud Mariestad ska vara
Sveriges ledande förening inom innebandyn med en stark och bred grund i egen ungdomsverksamhet.

11 Våra Kärnvärden Gemenskap
Vår verksamhet präglas av jämlikhet, rättvisa och glädje. Spelarna har roligt och längtar till nästa träning och match. Alla ska ha möjlighet att delta. Kvalitet Våra ledare ska vara välutbildade och ha förmågan att skapa god miljö som leder till välutbildade spelare. Ett gott uppförande och framåtanda är våra ledord. Tradition Mariestad har en lång och framgångsrik historia inom innebandyn. Vi ska vårda vårt klubbmärke, bära det med stolthet och fortsätta vara framgångsrika.

12 Vår värdegrund En lockerudare visar kamratskap gentemot idrottskompisar oavsett kön, hudfärg, religion, kultur eller sexualitet. En lockerudare tar alltid aktivt avstånd från våld, mobbning, rasism, droger och dopning. En lockerudare ger alltid 100 procent på träning och matcher. Han/hon stöttar och hejar på sina kompisar, både i det egna laget och i andra Locke- rudslag. En lockerudare uppträder på ett juste sätt gentemot motståndarnas spelare, ledare, föräldrar och åskådare. En lockerudare följer alltid reglerna och respekterar domare och andra funktionärer

13 Vår verksamhetsidé IBK Lockerud Mariestad ska bedriva tränings- och tävlingsverksamhet med hög kvalitet inom innebandy. Vår verksamhetsidé innebär att vår verksamhet kännetecknas av: Att alla får vara med och är lika värda En genuin laganda och ett gott kamratskap Fair play En effektiv och tydlig organisation Attraktiva match- och cuparrangemang Att NOVAB Arena är en naturlig samlingsplats Not: Utdrag från FÖRENINGSMANUAL 2008/2009 Daterat

14 Föräldrars ansvar Alla behöver dra sitt strå till stacken. Föreningen är beroende av stöd från alla föräldrar. Det är viktigt att tänka på att även du som förälder representerar IBK Lockerud Mariestad när ditt barn spelar innebandy. Föräldragruppsrepresentant • Ansvara för att information når ut till alla föräldrar i laget • Fungera som länk mellan ledare och föräldrar • Medverka på Ungdomskommitténs möten Ideellt arbete i samband med A-lagens matcher:Café, 50/50 lotter , sargvakter, entré Ideellt arbete i samband med ungdomslagens matcher: Sekretariat, resor, café Föreningen förväntar sig att du som förälder: Har en stöttande och positiv attityd mot spelare och ledare - Aldrig skriker på domare eller motståndare under matcher - Respekterar att det är ledarna som håller i träning eller match - VISA RESPEKT - Ansvarar för att barnet/ungdomen sköter helheten med idrott, skola, vila och kost - Medverkar i de åtaganden som är kopplade till laget samt andra arrangemang som är viktiga för föreningen - Söker upp information via föreningens hemsida

15 Samsyn Lockerud har skrivit under Samsyn mellan olika föreningar och idrotter, och därmed står bakom detta, att träningen är frivillig under September månad och att riktlinjer är som följer: 5-9 år: Ingen aktivitet under lågsäsong. Aktiviteter endast under högsäsong år: Aktivitet under lågsäsong i samplanering mellan idrotter år: Aktivitet under lågsäsong i samplanering mellan idrotter, träning för de som endast håller på med en idrott Att fotbollens (sommaridrottens) säsong är under perioden april till september och att handbollens, ishockeyns, och innebandyns (vinteridrottens) säsong är under perioden oktober till mars.

16 NOVAB arena 4 hallar under ett tak
Ofta innebandy i alla 4 hallarna samtidigt Alla träningar och matcher för Lockerud’s medlemmar En naturlig mötesplats för ALLA medlemmar Klubblokal, Calles Café, kansli och naturlig samlingsplats Föreningens historia och utveckling tillsammans med SM pokaler & priser visas STOLT upp Föreningen sköter NOVAB area´s Adminstration, skötsel, städning och underhåll

17 Lockerud & Vadsbogymnasiet
Innebandygym har funnits i Mariestad sedan 1993 Samarbetar avseende specialidrott som en del av gymnasieutbildningen , sk. Innebandy gymnasium sedan 2007 Nationellt godkända idrottsutbildningar – NIU sedan 2010 Ett av fyra NIU i Värmland, Västergötland, Bohuslän/Dal Vadsbogymnasiet Mariestad Älvstrandsgymnasiet Hagfors Fria Läroverken Karlstad Sveneriksongymnasiet Borås 40 elever fördelat på 3 årskurser 2 instruktörer som är anställda av Lockerud Mängder av tjejer och killar i disktriktslagen 6 st (4 tjejer+ 2 killar) U19 spelare de senaste 5 åren 4 st elever (2 tjejer+ 2 killar) födda 2000 till Bosön U19 landslagsläger

18 Ungdomskommittén Består av 2 Föräldragruppsrepresentant från varje lag
4 tydliga fokusområde Ledarutbildning Vinterbollen December Material och dräkter Kontakt med ledare Töreboda festivalen inbringade Sek 70.000Sek finns nu till Ungdomskommittén’s förfogande

19

20 VPC 2018 Lockerud lag VPC2018 Lördag 22/9 P04/ lag i P04 F lag i F04 Söndag 23/9 P lag i P06 P lag i P07 P lag i P07 Lördag 29/9 F lag i F05 Söndag 30/9 F lag i F06 F07/08 1 lag i F07

21 VPC 2018 32-36 deltagande lag/tävlingsdagdag
Spel 5 hallar ( inklusive Unica-hallen) Träningsläger i Prisma-hallen Plus övernattande lag som tränar kvällstid Sportswik som hemsida och socialt media Cupmanager för anmälan och administrativt verktyg Roligt sätt följa resultat/kommentering, bilder/videos Registrera erat lag

22 Budget VPC 2018 Omsätter 750.000 Sek , cirka 1/3 per
Anmälningsavgifter Logi/Lunch/Läger Kiosk/Hamburgare Cirka Sek i ”vinst” Varav till arrangerande lag

23 Ersättning till lagen Deltagande lag (arrangerande lag)
6.000 kr i ersättning till lagkassan Lotteri – kr till lagkassan Laget: gratis cupavgift + fri lunch för alla ideellt arbetande Övriga lag (F02,P03,F03,P09,P10 & F9/10) Timersättning till lagkassan 50Sek/timma Föreningen slutar med att sälja Sverigelotter

24 Funktionärer Service och vänligt bemötande säljer
Lagen och föreningar kommer tillbaka nästa år Funktionärerna ÄR cupen Vår kvalitetsstämpel Gott bemötande och bra service Totalt cirka 50 heldagsarbeten per cupdag Iordningställande fredag (lördagsfunktionärer) Undanplockning söndag (söndagsfunktionärer)

25 Sekretariat Huvud/Hall
Organisation VPC 2018 Cupkommitte Arena Sjukvård Säkerhet Grill Parkering Vägvisning Välkomst och Infocenter (lagfoto) Sekretariat Huvud/Hall Lotteri Aktiviteter Sponsor Kiosk Frukost o Lunch Logi 2018 arbeta mer gruppspecifikt – olika behov förberedelser Viktigt med en gruppansvarig per dag och funktion Extralagen i första hand: Kvällsstäd, Logi, Unica-hallen, Calles Café och lördag 29/9.

26 Gruppansvariga VPC Uppgifter
Förbereda inför cupen tillsammans med gruppansvariga från de andra dagarna och kansliet, 1-3 möten Start måndag 3/9! Hålla ihop förberedelserna under fredagskvällen alternativt checka av läget på lördagen Hålla ihop arbetet under cupdagen Gärna delta i utvärderingen 8/10

27 Framdrivningsplan VPC-18
Vänerns Pärla Cup Lördag 22/9 PF04 Söndag 22/9 P06/07 x/x Info till lagen Fredag 21/9 Förberedelser Vecka 35 Föräldramöte Gruppansv. + Bemanningslista 9/9 Beställning lunch/logi Skolstart v 34 Träningen startar för säsongen VPC-möte Måndag 8/10 Kl Utvärdering Möte måndag 3/9 Vecka 36 och 37 Arbetsgrupperna rapporterar till Per VPC-möte Måndag 17/9 Kl Avstämningsmöte Vecka 36 Bemanningsmöten Lagansvariga + Per 41 40 39 38 37 36 35 34 Fredag 28/9 Förberedelser Vänerns Pärla Cup Lördag 29/9 PF05 Söndag 30/9 F06/07 Återredovisning av VPC för styrelsen 42 VPC-möte Måndag 22/9 Kl Avstämningsmöte

28 VPC Gruppansvariga + bemanning
Utse gruppansvariga Fylla i bemanningslistan Har vi nått alla föräldrar? Andra tänkbara funktionärer? Löst alla kompetenser? (kök, foto…)

29 Viktiga datum & möten Vänerns Pärla Cup 22-23/9 och 29-30/9
Slaget om Ymsen 6/10 Vinterbollen /12 Föreningsavslutning Onsdag 24/4, 2019 Årsmöte Tisdag 28/

30 Slaget om Ymsen Ungdomsmatcher mot BK Halna
Planerat till Mariestad 6:e Oktober F15/14, F13, F12, F10 P16, P14, P11, P10, P8,

31 TACK! TACK! Kul att ni tog Er tid ikväll
För att ni finns och stöttar era barn För att ni är goda ambassadörer för Lockerud För att ni följer föreningens riktlinjer För Er insats i samband med VPC och Calles Café TACK!


Ladda ner ppt "Joachim Magnusson & Per Larsson"

Liknande presentationer


Google-annonser