Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Yrkeskompassen Delprojekt 3 - Ämnesintegration
2
Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö
3
Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Koppling mot APL
Arbetsmiljö Koppling mot APL Undersöka arbetsplatsens fysiska och psykosociala arbetsmiljö
4
Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Koppling mot skola/teori
Arbetsmiljö Koppling mot skola/teori 1) Läroplansmål 2) Kursmål 1) Skolverkets styrdokument 2) Vilka centrala innehåll kan kurser delta med. Lärargruppen skriver vad som ska ingå.
5
Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Deltagande
Arbetsmiljö Deltagande 1) All personal deltar och alla elever 2) Schemabrytande 1) GG-lärare, Yrkeslärare, Elevhälsa, Koordinatorer. De i personalen som har speciella kunskaper i området föreläser, om tex Ljud och buller, Ergonomi, Kemikalier, Elsäkerhet, Djurhållning, mm. Arbetsmiljölagen. 2) All berörd personal finns tillgängliga och hjälper åt på olika sätt. Schemaläggning och bemanning av salar, hjälp till eleverna, etc.
6
Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Arbetsmetod
Arbetsmiljö Arbetsmetod Undersökande, praktiskt arbete Eleverna får med sig uppgifter som de ska genomföra ute på sin APL, intervju av handledare, fotografering av hjälpmedel, filmning av praktiskt arbete, kontroll av skyddsutrustning.
7
Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Redovisning
Arbetsmiljö Redovisning 1) Sprida information, inom yrket och till andra yrken 2) Visa på skillnader, både inom yrket och med andra yrken 3) Skola/teori och APL-koppling 4) Reflektion 5) Återkoppling till APL-plats 1) Powerpoint redovisas muntligt inför blandade grupper från flera olika yrken 2) Eleverna inom samma yrke kan jämföra med sina egna arbetsplatser. Eleverna från andra yrken får insyn och förståelse hur deras klasskamrater har det på sina arbetsplatser. 3) Vilka kurser kan dra nytta av arbetet och redovisningen? Koppling mot kursmål och kunskapskrav, gäller både GG och KAR! 4) Hur har arbetet gått? Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Vad har jag lärt mig på detta? 5) Vad kan arbetsplatsen eventuellt göra på annat sätt?
8
Förutsättningar Mål ÅK1 Arbetsmiljö Ramar
Arbetsmiljö Ramar 1) Tidsram med tydlig start- och stopptid 2) Kravspecifikation 3) Uppgifter 4) Samstämmighet bland de inblandade 5) Tydlig ansvarsfördelning 6) Föreläsare/inspiration 7) Happening 1) Arbetet pågår under två veckor efter höstlovet. 2) Lärare går igenom kravspecifikationen av uppgiften och hur den ska redovisas, tex muntlig redovisningsteknik, Powerpoint, manus, vilka audiovisuella hjälpmedel kan nyttjas. 3) Undersök din APL-plats utifrån följande punkter 4) All personal är briefad på vad som ska göras, hur det ska göras, och vilka behov som kommer ställas under veckorna. 5) Personalstyrkan blir tilldelad olika ansvarsområden. 6) Bjud in externa föreläsare/inspiratörer ex från Byggnads, Arbetsmiljöverket, livsstilscoach mm. 7) Arbetet inleds med en kick-off där eleverna bjuds på frukost!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.