Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Multifunktionella utomhusmiljöer på förskolor

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Multifunktionella utomhusmiljöer på förskolor"— Presentationens avskrift:

1 Multifunktionella utomhusmiljöer på förskolor
som främjar hälsa, inlärning och hållbarhet.

2 Program 09:00-09:30 Registrering och fika 09:30-09:40 Välkommen!
09:40-10:30 Presentation av teamarbete respektive förskola 10:30-11:45   Föreläsning om återhämtning Sara Emilionie 11:45-12:30 Lunch 12:30-14:30 Forts. Presentation av teamarbete respektive förskola 14:30-15:00 Fira med fika! 15:00-15:15 Information om forskningen Information om utbildning biosfärambassadörer 15:15-15:30 Avslutningsord 15:30 Slut!

3 Syfte och mål Att involvera personal och barn inom förskolan i förbättringsarbete. Att utveckla mångfunktionella utomhusmiljöer med förstärkta ekosystemtjänster för hälsa och hållbarhet. Syfte är att involvera personal och barn i förbättringsarbetet. Målsättning att utveckla mångfunktionella utomhusmiljöer med förstärkta ekosystemtjänster för hälsa och hållbarhet.

4 Strategi Att utifrån nuläge ta tillvara på utemiljöns möjligheter och tillsammans med barnen genomföra praktiska åtgärder med inriktning på mini-skogsträdgårdar/natur, rörelse, återhämning och UV-skydd. Att personal på förskolan omsätter en modell för teambaserat förbättringsarbete som kan användas i vardagen i olika sammanhang tex. vid verksamhetsutveckling. Att via forskningsstudie få kunskap och erfarenheter som sprids till andra förskolor i länet. Strategier för att nå målet och syftet är att vi: 1) Gör det genom att genomföra praktiska åtgärder utifrån de fyra områdena (mini-skogsträdgårdar/natur, rörelse, UV-skydd och återhämtning.. 2) Använder oss av teambaserat förbättringsarbete. 3) Vi följer det forskning för att få hållbarhet över tid och spridning för att få det mer mångfunktionella utomhusmiljöer.

5 Tidsplan 2017 Våren 2018 Hösten Våren 2019 2019 2020 Sommar
Påbörja utformning/ utöka till grundskolan? Nätverk för kontinuerligt lärande Datainsamling pågår tom sommaren 2018 Lärandeseminarier Praktiskt förbättringsarbete på förskolorna Kontakt med forskare och coachning vid behov Spridnings-seminarium till förskolor i länet och andra nyckelpersoner/ intresserade Spridning av forsknings- resultat på Konferens ”Ute är inne” Slutrapport av forskningsresultat till FORMAS

6 Spridningsstrategi Mötesplatser Samlingsplats på nätet
Nätverk för kontinuerligt lärande och erfarenhetsutbyte Studiebesök hos varandra Utbildning Biosfärambassadörer Energi för fortsatt arbete Media Inspirationsfilmer Riktad marknadsföring Samlingsplats på nätet Webbplats - en digital plattform Mötesplatser Nätverk Vem hålla i nätverket? Ska vi sektion folkhälsa vara medaktör eller vara sammankallande? Vad förväntar sig av ett nätverk? Vad innebär det? Erfarenhetsutbyte, teman, påfyllning. Fysiska möten och/eller webbmöten? Studiebesök? Hur ofta mötas? Utifrån behov och önskemål? Digital plattfrom Steg 2 utöka äldre åldrar Aktörer Länsstyrelsen Kommunerna i länet via FoUrum utbildning

7 Spridningsstrategi Sprida arbetet via olika kanaler
Spridningskonferens – oktober 2018 I länet till förskolor och andra nyckelpersoner och intresserade. Sammankomster på ledningsnivå, politiker tjänstemannanivå m.fl. Nationell konferens ”Ute är inne” aug 2019, Jönköping Steg 2: Utveckla multifunktionella utomhusmiljöer Skolgårdar i grundskolan? Nätverk Vem hålla i nätverket? Ska vi sektion folkhälsa vara medaktör eller vara sammankallande? Vad förväntar sig av ett nätverk? Vad innebär det? Erfarenhetsutbyte, teman, påfyllning. Fysiska möten och/eller webbmöten? Studiebesök? Hur ofta mötas? Utifrån behov och önskemål? Digital plattfrom Steg 2 utöka äldre åldrar Aktörer Länsstyrelsen Kommunerna i länet via FoUrum utbildning

8 Delta i workshop som föredragshållare www.utenavet.se

9 Sammanfattning teamrapporter
Framgångsfaktor Samverkan med andra aktörer Barnens delaktighet Synliggöra arbetet på arbetsplatsen Se möjligheterna med en optimistiskt syn på framtiden Lena Samverkan sker idag med Kommunen (parkförvaltning, teknisk förvaltning, vaktmästare, stadsträdgårdsmästare) Föräldrar/vårdnadshavare Pedagoger/kollegor Lokala företag Privatpersoner Fastighets- och markägare Synliggöra arbetet på arbetsplatsen Whiteborad i konferensrum Anslagstavla i personalrum Årshjul över arbetet Mätningar Observationer Frågar barnen/enkät till barnen Räknar antal barn på olika platser ute etc. Använder sig av smilies, flörtkulor Förändringar Odlingar Insektshotell Förändrat förhållningssätt till rörelse – uppmuntra till mer fysisk aktivitet Förbättringar kring UV-skydd Plats för återhämtning Medvetenheten om gårdens olika möjligheter bland barnen har ökat Framtiden Ser möjligheterna med en optimistiskt syn på framtiden Få med alla på tåget och ta del av andra förskolors arbete Få till en bättre samvekran med kommunen Tillföra musiken som gör det ännu roligare ”Vi siktar på en förskolegård i världsklass” ”Vi siktar på en förskolegård i världsklass”

10 Utmaningar Att synliggöra ännu bättre så att man ser att de förändringar man gjort är en förbättring. Få med alla på tåget Få till en bättre samverkan med kommunen Anne

11 Slutord blir till hejarop Kompassen – tar ut riktningen
Teambaserat förbättringsarbete Att gå från tillfälliga satsningar till handfasta strategier som håller över tid. Ta tillvara på utemiljöns möjligheter Tillsammans med barnen, föräldrar och andra aktörer Lena Startsträckan är gjord och startskottet går - loppet börjar nu! Metod för teambaserat förbättringsarbete Personal på förskolan omsätter en metod för teambaserat förbättringsarbete som kan användas i vardagen i olika sammanhang tex. vid verksamhetsutveckling. Tillsammans med barnen, föräldrar och andra aktörer genomföra praktiska åtgärder Utifrån nuläge ta tillvara på utemiljöns möjligheter och tillsammans med barnen, föräldrar och andra aktörer genomföra praktiska åtgärder med inriktning på natur/mini-skogsträdgårdar, rörelse, återhämtning och UV-skydd. Ta tillvara på utemiljöns möjligheter natur/mini-skogsträdgårdar, rörelse, återhämtning och UV-skydd Via forskningsstudie få kunskap och erfarenheter Via forskningsstudie få kunskap och erfarenheter som sprids till andra förskolor i länet. Forskning

12 Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. - Nalle Puh.


Ladda ner ppt "Multifunktionella utomhusmiljöer på förskolor"

Liknande presentationer


Google-annonser