Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Fysisk aktivitet – Det viktigaste DU kan göra för DIN hjärna!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Fysisk aktivitet – Det viktigaste DU kan göra för DIN hjärna!"— Presentationens avskrift:

1 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Fysisk aktivitet – Det viktigaste DU kan göra för DIN hjärna!

2 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Fysisk inaktivitet: Fakta riskfaktorn för dödlighet globalt. Fysisk inaktivitet tar livet av oss.

3 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Genom att röra för lite på oss ökar vi dramatiskt risken för bland annat Tjocktarmscancer Diabetes Bröstcancer Hjärtkärlsjukdom och högt blodtryck Alzheimers Stroke (hjärnblödning)

4 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Eran generation är den första som kommer leva kortare än mamma & pappa

5 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG 12 procent av svenska dödsfall relaterade till motionsbrist Den genomsnittliga siffran för världen är 9 procent VI ÄR MER INAKTIVA ÄN VÄRLDEN I GENOMSNITT

6 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG En studie i England har visat att det sämst tränade barnet från en klass på 30st, år 1998, skulle vara bland de 5 bäst tränade idag. Studier på 16 åriga ungdomar i Sverige har visat att deras kondition har försämrats med 20-25 procent sen mitten på 80-talet Trenden pekar konstant neråt!

7 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Fitness nivån under barn& ungdomsåren är en stark indikator för att förutse framtida hälsoproblem. En läkare som testat ungdomarna förklarar: ”Vi har olika nivåer av fitness och en är otränad men många av barnen vi testat ligger på en nivå som ligger under den otränade nivån. Det är något vi aldrig sett förut”

8 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Du är inte safe även om du tränar… Stillasittande större delen av dagen kombinerat med 1,5 h träning på kvällen är faktiskt sämre än att röra på sig större delen av dagen men att inte träna något speciellt utöver det.

9 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Det är inte vikten i sig som avgör… Ungdomars fysiska status sjunker med 9% per årtione och är ett större hot mot hälsan för framtida generationer än den ökade fetman. Ungdomar med normal vikt men som är otränade löper större hälsorisker än de som är överviktiga.

10 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG

11 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Hur lite rör vi på oss? Enorm förändring på kort tid Vi har alltså minskat vår rörelse med HÄLFTEN på ingen tid alls Jägare & samlare 15-17 000 steg Jordbrukare 18 000 steg Idag 7-8000 steg Promenad ~6000 steg per timme

12 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Våran livstid sett på ett dygn, 24h Vi är inte gjorde för våran livsstil!!! Vi är gjorda för rörelse 00.00 - 23.40 23.40 - 23.59:40 23.59:40….

13 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Vilka är friskast i världen? Man har jämfört hjärt & kärlhälsan hos hos män och kvinnor i: USA vita & USA afroamerikanska, Japan, Europa och Tsimane folket Tsimane är ett folkslag från Bolivia som fortfarande lever som jägar- &samlare samt dels eget jordbruk. Resultatet var en markant skillnad mellan Tsimane- folket och övriga grupper där deras hjärthälsa klassas som fantastisk. Mycket tyder på att det är för att de fortfarande lever som vi gjorde förr i tiden med mycket rörelse varje dag och minimalt med skitmat..

14 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Hur mycket ska jag röra på mig? Alla barn och ungdomar rekommenderas sammanlagt minst 60 minuters daglig fysisk aktivitet. Den fysiska aktiviteten bör vara av främst aerob karaktär och intensiteten måttlig till hög. Måttlig intensitet ger en viss ökning av puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning. Aerob fysisk aktivitet på hög intensitet bör ingå minst tre gånger i veckan. Muskelstärkande och skelettstärkande aktiviteter bör ingå minst tre gånger i veckan. Sådana aktiviteter kan utföras som en del i lek, löpning och hopp.

15 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Vad kommer det ge om jag rör mer på mig?

16 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Motion och träning förbereder hjärnan Andra positiva effekter av att röra på sig tillräckligt är: Förbättrar impulskontroll Förbättrar beteende Förbättrar uppmärksamhet Minskar rastlöshet Ökar upphetsning- Minskar trötthet Förbättrar motivation Hjälper humör och ångestkontroll Bekämpar depression Förbättrar självförtroende Bekämpar de dåliga effekterna av stress

17 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Bättre tränad = Bättre i skolan Du får givetvis en effekt på kroppen av träning och rörelse.. MEN den största effekten sker faktiskt i din hjärna

18 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG

19 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Mer rörelse =STRESSTÅLIG Studie i Finland på flera hundra elever. - Fick göra STRESSTEST, matteuppgifter under tidspress plus hålla föredrag. Mätte stresshormon, kortisol under tiden. När man gjorde testet såg man att nivåerna ökade, ganska naturligt. MEN!! Vissa ungdomar hade en mycket mindre kortisolökning! Det var ungdomar som tog många steg per dag. En grupp reagerade knappt med någon ökning alls av kortisol. Dem var nästan immuna mot stressen! Det var dem som tog allra flest steg per dag.

20 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Vad händer i hjärnan av rörelse Detta av ”bara” promenad, tänk effekten av träning då…

21 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Hur mycket hjärnan kopplas på vid problemlösnig Lätta uppgifter Svåra uppggifter Bättre tränade Sämre tränade

22 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG I USA har man fysiska tester Styrka, rörlighet & kondition 6 st totalt. Jämför man dessa med nationella prov BÄTTRE TRÄNAD = BÄTTRE RESULTAT

23 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Är det något som är viktigare? INGEN koppling mellan styrka & resultat eller rörlighet & resultat. MEN… Konditionen & skolresultaten hänger ihop starkt! STARKT HJÄRTA = BÄTTRE prestationer i skolan

24 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Hur vet vi om jag har ett starkt hjärta? Hjärtat är en muskel, precis som tex din biceps. Tränar vi den blir den större & starkare Hur tränar vi hjärtat? ALLT ÖVER 70% av MHR (andfådd men helt ok är ca 70%)

25 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Hur vet vi om jag har ett starkt hjärta? Hjärtat pumpar blod med syre till hjärnan och muskler Maximala mängden syre per minut kan man mäta. Kallas för VO2-max

26 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG VO2 Ett VO2 ÖVER 43 är visat med minskade hälsorisker för många framtida sjukdomar Ett VO2 UNDER 43 är istället sammankopplat med ökad risk för väldigt många sjukdomar Testar detta med Beep-test Antalet vändor läggs i en formel och VO2 räknas ut

27 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Exempel på skolor som jobbat med puls Skolgymnastik handlar inte om att bli bra på en sport utan att bli bra på matte och svenska !

28 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG

29 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Hummelstaskolan i Enköping Schemalagd träning varje dag Vad har dom sett när dom utvärderat? Innan var många elever skeptiska men efter en termin: Vill du fortsätta med fysisk aktivitet varje dag? 9 av 10 lärare tyckte elever hade lättare att koncentrera sig 8 av 10 lärare tycker sig en utökad uthållighet i klassrummet Positiv respons från föräldrar och omgivning Glada elever!!! JA 133NEJ 2

30 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Kommentarer kring pulsträning -Vi märker bland annat att eleverna kan koncentrera sig bättre, idrottsläraren Daniel Berg jönköping -Man känner sig mycket piggare. Man är med mer på lektionerna, Edit Almquist -Tidigare när eleverna kom på morgonen satt de med huvudet mot bänken och var trötta. De hade ibland svårt att lyssna på den som pratade. Skillnaden är stor nu. När de kommer till klassrummet efter pulspasset så sätter de igång och jobbar direkt och kan fokusera på det som de ska göra, säger Lina Dürango Positiv respons från föräldrar och omgivning Glada elever!!!

31 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG “Hjärndosen” Allt räknas, varje trappa, cykeltur, promenad! För maximal inlärande effekt: – Spring 3 ggr per vecka, 45 minuter per gång Ganska högt tempo – 70 % av maxpuls Ska bli andfådd – Cykla, simma, tennis, pass går lika bra! Intensiteten räknas! – Promenad ger bra effekt men springa är bättre – Styrketräning – utifrån vad vi vet idag – tycks inte ge samma effekt. Men gör det cirkelvis med stora övningar och kort vila så det ger hög puls =samma effekt.

32 FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Starta dagen med träning/rörelse Bäst effekt för skolarbetet får du om du tränar tidigt… – Väcka hjärnan och göra den redo för inlärning – De skolämnena som ligger i anslutning till träningen höjs mest. – Om du inte tränar, välj cykel eller gå till skolan – Gå upp och rör på dig så mycket du kan under dagen, fastna inte med mobilen på rasterna


Ladda ner ppt "FÖRSTÅ, APPLICERA, UTVECKLA TOBIAS THUNBERG Fysisk aktivitet – Det viktigaste DU kan göra för DIN hjärna!"

Liknande presentationer


Google-annonser