Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Elasticiteter: Är du desperat eller?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Elasticiteter: Är du desperat eller?"— Presentationens avskrift:

1 Elasticiteter: Är du desperat eller?
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Elasticiteter: Är du desperat eller? You act like we have an inelastic product and we don’t! Chefen skäller ut slöfockar i The Wire.

2 Marknadsanalys i praktiken
Förstå vad som händer och förutspå framtiden Teorin gör att du metodiskt kan analysera hur olika faktorer påverkar priser, mängder och välfärden för olika grupper: Minskad arbetslöshet och hårdare miljöregler kommer att höja matpriset. Ökat intresse för att jobba med media kommer att sänka lönerna inom branschen. Ökad oro över Sydeuropas finanser gör att euron blir billigare. Men varför lutar kurvorna ibland mycket och ibland lite? Vad betyder det?

3 Cancermedicin till ditt barn
Efterfrågans lutning Flack eller brant? Hur tänker konsumenterna? Pris (euro) Svarta tennisbollar Cancermedicin till ditt barn 4 8 3 6 D 2 4 1 2 D 1000 2000 3000 4000 250 500 750 1000 Mängd Mängd

4 Efterfrågans lutning Flack eller brant? Hur tänker konsumenterna?
Skippar du VM-finalen i fotboll om priset på en biljett höjs med 5 procent? (hur unik är varan, alltså finns nära substitut?) Om varan är heroin och du är heroinist? Mat vs korv vs svart bayersk ölkorv? Nödvändigt att ha varan? (varans natur) Om du har haft Levis-jeans hela livet? (reklam, ditt förhållande till produkten) Om det är panik (kort vs lång sikt) Pappa betalar? Hur desperat är du efter att få varan? 4

5 Priskänsligheten i en enda siffra?
Efterfrågans priselasticitet Uselt förslag: Hur många fler luncher respektive kursböcker vill konsumenterna ha om priset sjunker med en euro? Bättre förslag: Hur många procent fler luncher respektive kursböcker vill konsumenterna ha om priset sjunker med en procent? Elastisk = känslig = ändras mycket (över 1) Oelastisk = okänslig = ser ut som ett I = ändras lite (under 1)

6

7 Om egna priset ändras Efterfrågans priselasticitet
Varför är priselasticiteten för medicin lägre än för bio? Varför är priselasticiteten för läsk lägre än för Coca-Cola? Varför är priselasticiteten på bensin större på lång sikt än på kort? Vilka konsekvenser har det här för regeringens planer att höja bensinskatten för att få ner bilkörandet? Vara Pris- elasticitet Cigaretter -0.50 Öl -0.40 Vin -1.00 Starksprit -1.50 Flyg första klass -0.30 Flyg charter Läsk Coca-Cola -3.80 Olja Bensin (kort sikt) -0.25 Bensin (lång sikt) Medicin -0.31 Bio -0.87 Ägg -0.10 Ris i Kina 0.15

8 Giffen-varor Efterfrågans priselasticitet positiv!
Med andra ord: Lagen om efterfrågan gäller inte: Högre pris gör att vi vill ha mer av varan! Efterfrågekurvan lutar alltså uppåt! Marknader kan inte längre användas för att guida oss till effektiv produktion och fördelning. Extremt ovanligt, men finns vissa såna fall. Exempel: Fattiga människor i Kina köper mer ris när priset på ris går upp.

9 Men om andra priser ändras?
Efterfrågans korspriselasticitet Substitut (hamburgare och korv) vs komplement (hamburgare och ketchup). Margarin och smör är alltså substitut, medan nöje och mat är komplement. Att sänka busspriserna i Åbo kommer inte att minska bilåkandet så värst mycket. Vara 1 Vara 2 Korspris- elasticitet Margarin Smör 1.53 Fläsk Kött 0.40 Lamm 0.28 Kol Olja 0.70 Nöje Mat -0.72 Europeiska bilar Amerikanska bilar 0.76 Asiatiska bilar 0.61 Bilkörning Bussåkning 0.07 Substitut: Pepsi & Coca-Cola; pasta & ris; kalkon & kyckling; ASA-gym & MM-spinning Komplement: bil & bensin; biofilm & popcorn; DVD-film & DVD-spelare; Londonflyg & hotell i London Starta eget? Ha då koll på marknaderna för substitut och komplement, ty vad som händer där kommer att påverka hur mycket du kan sälja och till vilket pris.

10 Men om inkomsten ändras?
Efterfrågans inkomstelasticitet Vara Inkomst- elasticitet Flygresor 5.82 Bio 3.41 Elektricitet 1.94 Restaurangmat 1.61 Hårklippning 1.36 Bilar 1.07 Tobak 0.86 Alkohol 0.62 Möbler 0.53 Kläder 0.51 Smör 0.40 Tidningar 0.38 Telefoni 0.32 Mat 0.14 Nudlar -0.35 Positiv för normala varor: lyxvaror >1, nödvändighetsvaror 0-1. Inferiöra <0. I nästa lågkonjunktur kommer efterfrågan på flygresor (Finnair) troligen att falla som en sten, medan CityMarket klarar sig ganska bra. Förklarar varför andelen bönder i Finland har minskat kraftigt senaste 50 åren. En Giffen-vara måste vara inferiör. Att folk får mer pengar påverkar troligen efterfrågan på varan som ditt företag säljer. Men hur? För inferiöra varor minskar efterfrågan då inkomsten stiger. Vad skulle du dra ner på om studiestödet dubblades?

11 Sommarstugor i Åbo skärgård
Utbudets lutning Flack eller brant? Pris (euro) Sommarstugor i Åbo skärgård Kylskåp (på lång sikt) 2000 S 1500 S 1000 500 1000 2000 3000 4000 250 500 750 1000 Mängd Mängd

12 Utbudets priskänslighet
Tänk i stället för att memorera! Tidshorisont? Tillgängligheten på inputvaror? En pizzeria kan enkelt och snabbt skaffa mer tomatsås och en extra ugn – men ett kärnkraftverk har svårt att skaffa ytterligare en reaktor. Finns alternativa sätt att sälja varan (nära substitut i produktionen; bensin vs olja för uppvärmning av hus)?


Ladda ner ppt "Elasticiteter: Är du desperat eller?"

Liknande presentationer


Google-annonser