Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PRATOR 5.3, SVU och SIP Vi ska titta på ett exempel på ett patientflöde i in- och utskrivningsprocessen. Exemplet vi tar är en s.k ”gul” patient. Dvs det.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PRATOR 5.3, SVU och SIP Vi ska titta på ett exempel på ett patientflöde i in- och utskrivningsprocessen. Exemplet vi tar är en s.k ”gul” patient. Dvs det."— Presentationens avskrift:

1 PRATOR 5.3, SVU och SIP Vi ska titta på ett exempel på ett patientflöde i in- och utskrivningsprocessen. Exemplet vi tar är en s.k ”gul” patient. Dvs det finns ett nytillkommet eller förändrat behov av insatser efter utskrivning och en samordning av enheternas planerade insatser behövs efter utskrivning. Följ gärna med i riktlinjen under flödets gång och avbryt om det dyker upp frågor eller om något känns oklart. Vi kan pausa och gå in i utbildningsmiljön och titta på specifika moment i skarpt läge när ni önskar.

2 Översikten SVU Vi ska titta på nya processerna SVU och SIP. Vi kommer att logga in som olika aktörer för att visa de olika stegen i båda processerna från alla håll. Vi skapar ett flöde som startar med en inskrivning i slutenvården, så vi börjar med att vara inloggade som en ssk på vårdavdelning. Översiktens rubriker känner ni igen. Färgerna i layouten är ändrade.

3 Ssk SV – skapa inskrivning
Ssk i slutenvården skapar en inskrivning precis likadant som idag, genom att klicka på skapa-fliken och ange personnummer. Man ser alltid i menyraden (den blå) var man befinner sig. Det blir markerat i mörkare blått där man är aktiv. Nu är vi i skapa-läge.

4 Ssk SV – skapa inskrivning
I själva inskrivningsmeddelandet finns lite ändrade fält – preliminärt utskrivningsdatum har blivit ett obligatoriskt fält i och med den nya lagen (2017:612). Samtyckesfrågorna är båda obligatoriska och NPÖ-frågan har fått flera svarsalternativ för att öka tydligheten. NPÖ är oerhört viktigt då det är källan till informationsöverföring om patienten behöver och önskar insatser. Fritextrutan med inskrivningsorsak kan inte fyllas i om patienten har nekat samtycke till NPÖ. Kommunen kan inte besvara inskrivningen om patienten nekat till att kommunen får lämna information.

5 Ssk SV – inskrivning skickad
När inskrivningsmeddelandet är skickat blir det som tidigare grönt i slutenvårdens översikt. Grönt i SVU-översikten betyder att min egen aktör har gjort vad vi ska men att någon annan aktör ska kvittera. Vi loggar in som primärvård för att se hur det ser ut för dem.

6 PV – ta emot inskrivning
Här är vi inloggade som läkare primärvård. Vi ser vårdperioden och vi ser också i menyraden högst upp att det finns en sifferangivelse över hur många ohanterade meddelanden jag har i varje översikt. Rött och understruket betyder som tidigare att jag har något att hantera. Här är inskrivningsmeddelandet rött och understruket – detta är nytt för primärvården som tidigare bara fått inskrivningsmeddelanden för kännedom. Vi öppnar meddelandet.

7 PV – besvara inskrivning med fast vårdkontakt
Om jag öppnar det röda, understrukna meddelandet så ser jag att jag har fått fält där jag kan skriva mitt svar samt en kvittensknapp. Nya lagen säger att primärvården ska utse och meddela vem som är patientens fasta vårdkontakt, därför är fälten obligatoriska.

8 PV – inskrivning kvitterad
När jag fyllt i uppgifterna och kvitterat meddelandet blir meddelandet svart i min översikt. Svart betyder som tidigare att jag gjort det jag ska. Vi loggar som in som biståndshandläggare i kommunen och ser hur det ser ut för dem.

9 Kommun bhl – ta emot inskrivning
Här är vi inloggade som biståndshandläggare i kommunen. Vi ser att inskrivningsmeddelandet för Marie Spader här är rött och understruket. Vi klickar på det.

10 Kommun bhl – besvara inskrivning
Och då kommer jag åt mina fält att besvara och jag kan läsa de övriga mottagarnas svar om de hunnit fylla i dem. Jag kan kvittera meddelandet. Nytt i den här versionen är att alla mottagare kan hantera sina svarsdelar oberoende av varandra. Det är ingen av de kommunala parterna som låser inskrivningsmeddelandet för svar. Detta ger större möjlighet för alla att hinna fylla i sina delar och har varit ett önskemål sedan tidigare.

11 Kommun bhl – inskrivning kvitterad
När jag svarat och kvitterat blir meddelandet svart även i min översikt. Vi loggar in som ssk i kommunen också, för tydlighetens skull.

12 Kommun ssk – ta emot inskrivning
Översikten är likadan som för övriga och jag har ett rött inskrivningsmeddelande att hantera. Jag kan besvara det fast bhl har kvitterat sin del. Vi öppnar det.

13 Kommun ssk – besvara inskrivning
Varje profession har sina specifika formulär, precis som tidigare. Varje kommun sätter upp sina egna adresseringsvillkor som styr vilka yrkeskategorier som får meddelanden (vanligen ssk, dat, sjg och bhl) samt vilken av dem som får det för kvittens och vilka som bara ska signera. I testmiljön som vi tittar på nu ligger kvittensen hos bhl, men i vårt län är det vanligare att kvittensen ligger på ssk i kommunen. Vi loggar in som arbetsterapeut också bara för att visa att delarna är öppna trots att både bhl och ssk har kvitterat och signerat.

14 Kommun AT – ta emot inskrivning
Arbetsterapeutens översikt. Vi öppnar inskrivningsmeddelandet.

15 Kommun AT – ta emot inskrivning
Vi skriver våra svar och signerar. Inskrivningsmeddelandet är det som i nya lagen/processen startar mottagarnas planering inför utskrivning. Det innebär att kommunen och primärvårdens fasta vårdkontakt nu ska sätta sig in i ärendet och göra sin egen planering tillsammans med patient och eventuellt närstående för att patienten ska kunna skrivas ut det preliminära utskrivningsdatumet. Informationsinhämtning kan ske på flera sätt. Direkt kontakt med patient, NPÖ, extrameddelanden med generella frågor, fristående meddelanden mellan PV och kommunen t.ex. Och nu loggar vi in som slutenvårdens ssk igen.

16 Ssk SV – meddela ändrat utskrivningsdatum
Om det preliminära utskrivningsdatumet som slutenvården angett i inskrivningsmeddelandet ändras ska ett extrameddelande med det nya datumet skickas omgående. Skillnad i extrameddelandefunktionen är att avsändaren nu måste göra ett aktivt val av kvittensmottagare. Man kan, som förut, välja ”prators adressering” men man kan också rikta det till någon annan. Här har slutenvårdens ssk valt vårdcentralen eftersom det är fasta vårdkontakten i primärvården som ska ansvara för att kalla till SIP om det behövs och om patienten vill. Alla deltagare i vårdperioden kan dock se alla extrameddelanden precis som förut och de är ”röda” i översikten om de är olästa.

17 Ssk SV – skickat extrameddelande
Extrameddelandet är skickat ser vi här i slutenvårdens översikt. Och vi loggar in som primärvårdsläkare igen för att se hur det ser ut hos dem.

18 PV – ta emot extrameddelande
Här är vi inloggade som primärvårdsläkare och vi ser att vi har fått ett extrameddelande för kvittens genom att det är rött och understruket i vår översikt. Vi öppnar det för att läsa, besvara och kvittera.

19 PV – läsa/kvittera/besvara extrameddelande
Vi kvitterar och besvarar. I det här fallet efterfrågar primärvården ett samtycke till att få kalla till SIP. Slutenvården, som ju har patienten hos sig kan fråga om samtycket och meddela svaret via extrameddelande.

20 PV – skickat extrameddelande
Och meddelandet blir då grönt i primärvårdens översikt. Vi tittar hur det ser ut för ssk i kommunen.

21 Kommun ssk – ta emot extrameddelande
Här är vi inloggade som ssk i kommunen och vi ser att extrameddelandet är rött i vår översikt eftersom det är oläst. Vi öppnar och läser det.

22 Kommun ssk – läsa extrameddelande
Vi kommer in och ser hela tråden, som förut. Om vi vill kan vi förstås besvara, eller ställa följdfrågor av allmän karaktär. T.ex efterfråga information som vi saknar i NPÖ och få ett svar när informationen är dokumenterad. Vi loggar in som slutenvårdens ssk igen.

23 Ssk SV – ta emot extrameddelande
Här ser vi i slutenvårdens översikt att vi fått extrameddelanden att hantera. Det är efter årsskiftet fortsatt viktigt att alla aktörer följer riktlinjen och loggar in i Prator minst två gången per dag och hanterar alla sina meddelanden. Vi öppnar extrameddelandetråden igen.

24 Ssk SV – läsa/kvittera/besvara extrameddelande
Vi kvitterar och besvarar den fråga vi fått från primärvården. Nu loggar vi in som primärvård igen.

25 PV – ta emot extrameddelande
Samma procedur igen. Vi ser när vi loggar in att vi har ett rött och understruket meddelande i vår översikt och det måste vi hantera. Vi öppnar det.

26 PV – läsa/kvittera extrameddelande
Och ser att vi fått svar på den fråga vi ställde kring samtycke att kalla till en SIP. Vi kvitterar. Ni förstår principen.

27 PV – öppna SIP-översikten
Eftersom vi har påbörjat vår planering av insatser inför patientens utskrivning genom att läsa in oss i NPÖ/journal eller kontakt med patient/närstående så har vi sett att det finns behov av att vi samordnar våra planerade insatser när patienten kommit hem. Och nu när vi fått samtycket så kan den fasta vårdkontakten i primärvården påbörja arbetet med att skapa en SIP. Att skapa SIP i Prator är en ny funktion för oss. Vi har fått en ny flik i menyraden som heter SIP. Om vi klickar på den så kommer vi in i översikten för våra pågående SIP.ar. För att skapa en ny SIP-process klickar vi på den stora knappen ”nytt ärende”

28 PV – skapa nytt ärende Och då öppnas en ruta där vi ska ange vilken patient vi vill skapa ett nytt ärende för. Om det redan skulle finnas en pågående SIP för berörd patient får vi ett meddelande om detta, då man enbart kan ha en pågående SIP åt gången. I det här fallet har patienten igen SIP sedan tidigare så vi kan skapa en. Det här förfarandet ser likadant ut oavsett vilken aktör som skapar ett nytt SIP-ärende och systemet har ingen begränsning av var en SIP kan skapas. Den som upptäcker ett behov av samordning kan skapa ett initiativ är grundtanken. I nya lagen säger man att när det gäller utskrivning från slutenvård så är det patientens fasta vårdkontakt i PV som ska kalla till en SIP om det behövs och patienten vill.

29 PV – skapa SIP-initiativ
När jag registrerat patienten så öppnas det första meddelandet i SIP-processen upp. Initiativet. Man får där förslag på mottagare baserat på den adressering som finns i Prator, men skillnaden här mot SVU-flödet är att man kan välja bort och välja till andra mottagare baserat på det specifika behovet för patienten. Man kan också välja vilka av mottagarna som ska få initiativet för kvittens och vilka som bara ska få det för kännedom. Här, för att göra flödet enkelt, väljer vi bort sjg och dat. Vi lägger inte till någon ny just nu.

30 PV – skicka SIP-initiativ
När vi är nöjda med vår mottagarlista och har fyllt i samtycke så kan vi skicka initiativet. I det här fallet kommer det alltså att gå till ssk i kommunen och bhl i kommunen.

31 PV - initiativ skickat Vi får en bekräftelse på att initiativet skickats (se det gröna fältet) och det syns i vänstermenyn att det finns ett påbörjat steg. Det har blivit en blå markering på ”initiativ-ikonen”

32 Länkning mellan SVU och SIP
Nytt i denna version av Prator är också att det finns en länkning mellan SVU och SIP direkt i varje patientärende. Man ser i en pågående SIP om det finns en aktuell SVU (se bild) och man ser i en pågående SVU om det finns en aktuell SIP. Länkarna är klickbara och då kommer man direkt in i den andra processen på rätt patient. Det kommer dock alltid upp en tooltip över länken som påminner om att patientens samtycke behövs för att läsa den andra processen om man inte är en berörd part sedan tidigare förstås.

33 Länkning mellan SVU och SIP
Här ser vi att det dykt upp en SIP-länk i SVU-översikten eftersom ett initiativ nu är skapat för denna patient. Här skulle t.ex slutenvården kunna se vad som planeras för patienten efter utskrivning om patienten ger sitt samtycke till det. Vi byter aktör och loggar in som biståndshandläggare nu.

34 Kommun bhl – ta emot ett initiativ
Här är vi inloggade som biståndshandläggare i SIP-översikten. Vi ser att vi fått ett nytt initiativ genom att vi har en röd markering på initiativ-ikonen. Rött betyder som vi vet att vi har något att hantera. Vi klickar på initiativet för att öppna det.

35 Kommun bhl – acceptera initiativ
Vi ser vem som skickat det, vilka andra som fått det och vi kan acceptera det. En enhet inom kommunen eller regionen som får inbjudan till Sip måste delta. Man kan alltså inte neka. Enheten får dock utse vem som bäst lämpar sig att delta. Vi har möjlighet att skriva en kommentar om vi önskar.

36 Kommun ssk – ta emot initiativ
Nu loggar vi in som ssk i kommunen som ser det på exakt lika sätt som bhl gjorde nyss. Initiativ-ikonen har en röd markering och vi öppnar det genom att klicka på det.

37 Kommun ssk – acceptera initiativ
Och vi accepterar det.

38 PV – skapa informationsmeddelande
Nu loggar vi in som primärvård igen. Vi ser i SIP-översikten att initiativet har blivit grönt och har en bock. Då vet vi att mottagarna har accepterat initiativet. I SIP-processen har vi en motsvarighet till extrameddelanden – informationsmeddelanden. De fungerar på samma sätt, dvs de är ett generellt meddelande som kan skickas av alla berörda när som helst under processen om man behöver kommunicera kring något. Vi skapar ett sånt genom att klicka på ikonen för informationsmeddelanden under ”allmänt”.

39 PV – skapa informationsmeddelande
Här man man, till skillnad från extrameddelanden, välja bort någon mottagare eller välja att flera ska kvittera. Meddelandet består av en fritextruta. Här väljer vi att skicka ett meddelande för att komma överens om mötestid för SIP innan kallelsen skickas. Ungefär som när man idag bokar vårdplaneringar inom slutenvården. Vi klickar på skicka och loggar sen in som en av mottagarna, kommunens ssk.

40 Kommun ssk – ta emot informationsmeddelande
Här ser vi tydligt i kommunens ssk SIP-översikt att vi har en röd markering på informationsmeddelande-ikonen. Vi öppnar meddelandet.

41 Kommun ssk – kvittera/besvara informationsmeddelande
Och vi kvitterar och kan besvara. Här besvarar vi och föreslår att ytterligare en part ska kallas till SIP-mötet. Parallellt med att vi i kommunen och primärvården planerar våra insatser för att ta hem patienten och planerar ett möte för att samordna våra insatser efter utskrivning så vårdas ju patienten fortfarande inom slutenvården. Den processen pågår ju samtidigt. Vi loggar in som ssk i slutenvården igen.

42 Ssk SV – meddela utskrivningsklar
Nu är vi inloggade som ssk på slutenvården igen. Nu har läkaren meddelat att patienten är utskrivningsklar. Då ska detta meddelas kommun och primärvård via ett utskrivningsklarmeddelande. Det är detta meddelande som startar beräkningen av kommunens betalningsansvar. Eftersom kommunen och primärvården ska påbörja sin egen planering för att ta emot patienten efter utskrivning direkt när de får inskrivningsmeddelandet så ska i teorin patienten kunna lämna slutenvården så snart han/hon är utskrivningsklar. Planeringen bör vara färdig. Nya lagen säger att om kommunen inte tagit emot patienten tre dygn (inte vardagar) efter att ett meddelande om utskrivningsklar skickats så startar faktureringen. Vi skapar ett utskrivningsklarmeddelande genom att klicka på blocket under rubriken ut.klar, precis som idag.

43 Ssk SV – meddela utskrivningsklar
Utskrivningsklarmeddelandet innehåller ingen annan information än ett utskrivningsklardatum. Vi skickar det genom att klicka på skicka och loggar sedan in som bhl i kommunen för att se hur det ser i översikten när vi tar emot det.

44 Kommun bhl – ta emot utskrivningsklarmeddelande
Här är vi inloggade som bhl i kommunen och vi ser att vi fått ett nytt utskrivningsklarmeddelande som är rött och understruket. Vi öppnar det för att hantera det.

45 Kommun bhl – kvittera utskrivningsklarmeddelande
Vi kvitterar meddelandet och har möjlighet att skriva en kommentar, tex om hur det ser ut med planeringen inför utskrivningen. Här skriver bhl att planeringen är klar och att biståndsbeslutet läggs sn i ärendet som en fil. Vi tittar på hur det ser ut när man bifogar en fil.

46 Kommun bhl – bifoga fil I översikten SVU finns en kolumn långt till höger där det finns ett +. Om man klickar på +et på rätt vårdperiod så kan man ladda upp en fil från sin dator.

47 Man har också möjlighet att skriva en kommentar till filen.
I det här exemplet kan vi skicka ett biståndsbeslut då patienten i inskrivningsmeddelandet givit sitt samtycke till att kommunen får delge information om insatser. Medicinska dokument/journaldokument har vi inte lagstöd att skicka, då de kan läsas även av personal från ett annat lagrum (SoL) som ju har tillgång till processen. Vi kan därför inte skicka läkemedelslistor denna vägen.

48 Kommun bhl- bifoga fil En vårdperiod som har en bilaga uppladdad har en ikon i form av ett gem i spalten för bilagor. Genom att klicka på gemet kan man öppna bilagan. En uppladdad bilaga kan alltid makuleras. Det kommer att synas att det funnits en bilaga och vem som makulerat den men man kommer inte åt bilagan längre. Vi går vidare till primärvården som också ska hantera utskrivningsklarmeddelandet.

49 PV – ta emot utskrivningsklarmeddelande
Nu är vi inloggade som läkare primärvård igen. Här ser vi att utskrivningsklarmeddelandet är rött och understruket eftersom vi ännu inte hanterat det. Vi ser också att det finns en pratbubbla vid meddelandet. Detta är för att kommunens bhl skrev en kommentar i samband med kvitteringen. Om man håller muspekaren över pratbubblan kommer en tooltip med kommentaren upp. Vi klickar på meddelandet för att hantera det.

50 PV – kvittera utskrivningsklarmeddelande
Här kvitterar vi och om vi vill kan vi också lämna en kommentar, t.ex om hur planeringen för patientens utskrivning går. I detta exempel lämnar vi ingen kommentar utan kvitterar bara. Vi fortsätter i stället i vår andra process för patienten – SIP-processen.

51 PV – ta emot informationsmeddelande
När vi går in i SIP-översikten ser vi att det finns en röd symbol på kolumnen allmänt. Vi öppnar meddelandet.

52 PV – läsa/kvittera informationsmeddelande
Vi har fått ett svar på det meddelande vi skickade om tid för SIP. Vi kvitterar det.

53 Kartläggning/SBAR När ett initiativ är skickat kan alla som är involverade i ärendet börja skriva en kartläggning i SBAR-format. Kartläggningen kommer man åt som steg 2 i SIP-flödet. En kartläggning kan fyllas på av alla berörda för att få en samlad bild av patientens behov. Här i vårt exempel är det fasta vårdkontakten i PV som påbörjar SBAR inför att en kallelse ska skickas. När man skrivit klart signerar man sin anteckning. SBAR blir då tillgänglig för andra att komplettera. Om man väljer spara låser man dokumentet för andra att skriva i. Spara används bara om man tillfälligt behöver lämna sin dator men vill fortsätta skriva senare.

54 Kartläggning/SBAR När alla anser att SBAR är komplett, förslagsvis vid själva SIP-mötet, kan den låsas av samordningsansvarig. En ny SBAR kan upprättas när som helst om behov uppstår och den gamla blir då arkiverad men kan tas upp och läsas igen.

55 PV – kalla till SIP Nu har vi initierat en SIP, vi har haft kontakt med de kallade och enats om tid för möte och vi har upprättat en kartläggning. Det är dags att skicka en kallelse till själva planeringsmötet. Kallelse skapas genom att klicka på ikonen kallelse. Är du inne i ett ärende så finns ikonen i vänstermenyn. Är du i SIP-översikten finns ikonen till höger om SBAR-ikonen i processflödet. I kallelsen kan du korrigera deltagarlistan igen. Du kan ta bort föreslagna aktörer och du kan lägga till andra. Kartläggningen kanske har tydliggjort behoven. De som föreslås är de som fått initiativet. I detta exempel behåller vi de som är föreslagna och väljer att komplettera med sjukgymnast då ssk föreslog det i ett informationsmeddelande. Vi klickar på + mottagare och letar fram sjukgymnastenheten vi vill kalla.

56 PV – kalla till SIP När vi är nöjda med deltagarna och mötesform, plats och tid är ifyllt skickar vi iväg kallelsen. Vi kan också skriva en kommentar till meddelandet om vi önskar. Nu loggar vi in som sjukgymnast för att se hur det ser ut när man blir en ny aktör i en redan påbörjad SIP.

57 Kommun sjg – bli deltagare i SIP
Här är vi inloggade som kommunal sjukgymnast i SIP-översikten. Vi ser att hela SIP-processen för patienten nu ligger i vår översikt. Så fort man blir en aktör i en pågående SIP får man tillgång till hela processen. Vi ser att kallelsen är röd vilket vi vet betyder att vi ska hantera den. Vi klickar på den.

58 Kommun sjg – acceptera kallelse
Och vi noterar mötestid och plats och accepterar.

59 Kommun bhl – acceptera kallelse
Bhl i kommunen gör likadant – loggar in och hanterar kallelsen.

60 Kommun ssk – acceptera kallelse
Och ssk likaså. Notera att man kan se vilka aktörer som accepterat kallelsen.

61 Ssk SV – skicka utskrivningsmeddelande
Under tiden vi i primärvården och kommunen planerar för patientens insatser och vår framtida samordning så vårdas ju patienten i slutenvård. Vi har ju fått veta att patenten är utskrivningsklar och vi har meddelat slutenvården att vår planering för att ta emot patienten hemma är klar, så slutenvården kommer att skriva ut patienten i morgon. Inför utskrivning ska ett utskrivningsmeddelande skickas, precis som idag. Utskrivningsmeddelandet ska skickas dagen före utskrivning. ´Här är vi inloggade som slutenvårdens ssk och vi klickar på blocket under kolumnen ut.medd.

62 Ssk SV – skicka utskrivningsmeddelande
Utskrivningsmeddelandet innehåller enbart information om patientens hemgångsdatum.

63 Avslutad SVU-process Utskrivningsmeddelandet är det sista meddelandet i SVU-processen och när det är kvitterat är processen avslutad. Vi loggar in som bhl i kommunen för att hantera det.

64 Kommun bhl – kvittera utskrivningsmeddelande
Här är utskrivningsmeddelandet rött och understruket. Vi öppnar det.

65 Kommun bhl – kvittera utskrivningsmeddelande
Och vi kvitterar det. Nu vet vi att vår patient kommer hem i morgon och vår planering är klar sedan tidigare eftersom vi började planera redan vid inskrivning tillsammans med patient..

66 Kommun ssk – dokumentera SIP
När patienten varit hemma ett tag och vi är igång med våra insatser så kommer vårt datum då vi bokat in ett möte för samordning av patientens pågående insatser – själva SIP.en. Under mötet beslutar vi vem som ska vara samordningsansvarig och därmed patientens primära kontaktperson. Det är också den samordningsansvariga som dokumenterar utfallet av mötet. Utfallet dokumenteras genom att klicka på ikonen plan (P)

67 Kommun ssk – byta samordningsansvarig
Byte av samordningsansvarig görs högst upp i det högra hörnet, via knappen ”byt”. När du klickar på ”byt” får du upp en sökruta där du söker efter den användare som ska bli samordningsansvarig.

68 Byta samordningsansvarig
I det här fallet är det kommunens ssk som ska bli samordningsansvarig då det är hon som har mest kontakt med patienten. Vi söker efter henne. Man behöver inte fylla i hela namnet – tre bokstäver räcker. Vi väljer Claudia och bytet är klart.

69 Kommun ssk – dokumentera SIP
Därefter dokumenterar man vilka som deltog under mötet. Man kan också lägga till övriga deltagare som inte har Prator, t.ex anhöriga eller andra myndigheter såsom försäkringskassan, arbetsförmedlingen etc. Man kan lägga till så många som behövs.

70 Kommun ssk – dokumentera SIP
Om vi scrollar ner kan vi sedan fylla i övergripande information om mötet. Datum är förifyllt baserat på kallelsen. Uppföljningsdatum är valfritt. Därefter fyller man patientens egna beskrivning av sin situation just nu, dvs orsaken till samordningsbehovet. Sedan kan man sätta upp ett eller flera mål. Vi klickar på ”nytt mål”

71 Dokumentera SIP I detta exempel är det patientens hjärtsvikt vi ska samordna insatser kring. Om ett mål/område är övergripande formulerat kan flera aktiviteter ligga under samma mål.

72 Dokumentera SIP När målet är satt definierar man aktiviteter och ansvariga. Klicka på aktivitet under målet.

73 Dokumentera SIP Här kan man precisera vad varje aktör ansvarar för i korthet. Man sammanfattar alltså en aktivitet och sätter en ansvarig funktion på aktiviteten. Det ska inte vara en datljerad plan. Detta ersätter inte varje aktörs egen journalföring eller dokumentation. Detta är en sammanfattning till patienten och ett redskap för aktörerna att få en bild av ansvarsfördelningen.

74 Dokumentera SIP Vi kan lägga till fler aktiviteter för att förtydliga.

75 Dokumentera SIP Här är t.ex sköterskans aktivitet kopplat till hjärtsvikten.

76 Dokumentera SIP Vi tar ett exempel till. Ny aktivitet under samma mål.

77 Dokumentera SIP Biståndshandläggarens ansvarsområde kopplat till hjärtsvikten.

78 Dokumentera SIP När man är klar med mål- och aktivitetsplanen och alla är överens kan samordningsansvarig signera den.

79 Låsa SIP-planen En signerad plan kan låsas av samordningsansvarig.

80 Skriva ut färdig plan När planen är låst kan den skrivas ut som en pdf till patienten. Knappen ”skriv ut” tänds .

81 Skriv ut färdig plan Den utskrivna planen innehåller all information ur planen och har fält för underskrifter.

82 Aktivera uppföljning När mötet är genomfört och planen är låst ska samordningsansvarig öppna uppföljningsmöjligheten för deltagarna. Klicka på ikonen för uppföljning.

83 Aktivera uppföljning Och aktivera uppföljning av plan. Nu kan alla deltagare i SIP:en följa upp sina respektive ansvarsområden när det är lämpligt. De olika aktiviteterna kan ha olika uppföljningsintervall, men det är bra för samtliga att alltid kunna se status på aktiviteten.

84 Kommun bhl – följ upp aktivitet
Här är vi t.ex inloggade som biståndshandläggare. Som ni ser är uppföljningsikonen röd, vilket betyder att här kan vi göra något. Vi klickar på den.

85 Kommun bhl – följ upp aktivitet
Vi kommer direkt in i mål- och aktivitetsplanen och kan se alla aktiviteter vi ansvarar för. Vi vill följa upp aktiviteten hemtjänst. Vi klickar på följ upp aktivitet.

86 Kommun bhl – följ upp aktivitet
Om man här väljer status ”klar” eller ”ej genomförd” stängs aktiviteten och inget mer kan göras. Den anses avslutad. Väljer man status ”ej påbörjad” eller ”pågår” så löper aktiviteten på och kan följas upp fler gånger. Här skriver vi en kort kommentar och markerar att aktiviteten pågår.

87 Kommun bhl – följ upp aktivitet
Planen uppdateras och övriga aktörer kan följa hur det går. Följ upp-knappen finns kvar och möjliggör nya uppföljningar längre fram.

88 Avsluta SIP/skapa utvärdering
En SIP är pågående tills en utvärdering genomförts. En låst utvärdering avslutar ärendet och kan göras när som helst av samordningsansvarig. En plan kan avslutas av många skäl – patienten önskar inte längre ha en SIP, alla mål är uppfyllda och behovet kvarstår inte längre, patienten avlider etc. Man kan välja om man vill kalla till ett utvärderingsmöte, eller om man bara skapar en utvärdering digitalt. I det här fallet gör vi en utvärdering digitalt på patientens begäran. Vi skickar ingen kallelse till möte. Vi klickar på utvärderingsikonen (U).

89 Avsluta SIP/skapa utvärdering
Om vi inte har något möte tar vi helt enkelt bort deltagarna via ta bort-ikonen efter deras namn.

90 Avsluta SIP/skapa utvärdering
Vi skriver datum och orsak samt signerar.

91 Avsluta SIP/skapa utvärdering
Och låser vår utvärdering.

92 SIP-process avslutad SIP.en är nu avslutad. Ny SIP kan startas om behov uppstår.

93 Generell info – skapa ny plan
Generell information. Bilden är ur en annan SIP. Här är vi inne i en pågående plan. Den inringade knappen ”ny plan” kan användas om den aktuella inte längre motsvarar behoven, eller om det tillkommit nya behov och nya aktörer måste kopplas på. Klickar man på ny plan arkiveras den pågående och hamnar under fliken arkiv. Där kan den alltid tas fram och läsas. Ny kallelse och ny plan kan skapas. Vi klickar.

94 Generell info – skapa ny plan
Vi får en bekräftelse (grönt fält) och ser att den gamla planen hamnat i arkivet. Kallelseknappen har tänts och plan-ikonen har tänts. Texten ur den gamla planen kopieras till den nya men kan raderas eller ändras.

95 Generell info – avbryt deltagande
I SIP.en kan man när som helt avbryta sin delaktighet. Det kan finnas flera skäl till att detta görs – patienten kanske avsäger en aktör, eller den aktivitet jag ansvarade för är avslutad och behovet har upphört men SIP:en ska leva vidare med de andra målen/aktiviteterna. Du kan klicka på vilken del i SIP:en som helst. Här har vi öppnat initiativet. Högst upp i bild i alla steg finns en flik som ligger bakom ärendeinformationen – deltagarlista. Vi klickar på den.

96 Generell info – avbryt deltagande
När deltagarlistan är uppe finns en knapp – avbryt eget deltagande. Klickar du på den tas din enhet bort ur SIP.en och du har inte längre tillgång till den. Du kan inte ta bort dig själv om du är samordningsansvarig. Avbryter du din enhets deltagande försvinner SIP:en ur din översikt i Prator och du kan inte längre komma åt den. Om du behöver bli delaktig igen längre fram så får samordningsansvarig lägga till dig när ny plan skapas.

97 Generell info - makulering
Alla meddelanden kan makuleras av samordningsansvarig eller den som skickat meddelandet. Det finns ett regelverk för i vilken ordning meddelanden kan makuleras, men generellt kan man säga att det senaste meddelandet i processen alltid ska makuleras först. Makuleraknappen finns alltid längst ner för de meddelanden som kan makuleras.

98 Generell info - makulering
Du måste alltid ange en makuleringsorsak.

99 Generell info – hjälp och manualer
Det finns manualer och e-learningfilm i systemet som alla användare kommer åt.

100 Generell info – hjälp och manualer
Utbildningsfilmerna för SIP är indelade i avsnitt så du kan titta på just det avsnitt som du behöver repetera eller fördjupa dig i.

101 Generell info - instruktionsfilm
Som ni ser i menyn till vänster så är filmavsnitten inte långa alls, bara 1-2 minuter.

102 Generell info - webhelp
I manualen/webhelpen hittar du t.ex regelverket för makuleringar och andra regelverk som styr hur man kan skapa, dokumentera och arbeta i modulen.

103 Frågor?


Ladda ner ppt "PRATOR 5.3, SVU och SIP Vi ska titta på ett exempel på ett patientflöde i in- och utskrivningsprocessen. Exemplet vi tar är en s.k ”gul” patient. Dvs det."

Liknande presentationer


Google-annonser