Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Applåd och Hjärtefrågor
Telefonintervjuer med 1000 respondenter mellan år, bosatta i Halmstads kommun.
2
Teknisk beskrivning Grundsyftet med undersökningen var att ta reda på följande: - Vem läser tidningen? - Hur läser man tidningen? - Vad tycker de som läser tidningen om tidningen? Insamlingsperiod: till Metod: Insamling genom telefonintervjuer enligt formulär framtaget i samråd med uppdragsgivaren. Målgrupp: slumpvis utvalda invånare i Halmstads kommun år Individurval: namngivna personer Urvalskälla: Itesco Insamlingen har kunnat genomföras utan kända störningar. .
16
Sammanfattning Vi utgick från tre grundfrågor i form av vem och hur man läser tidningen samt vad de som läser tidningen tycker om tidningen. Vi har brutit ned data för att kunna jämföra svaren mellan könen, fyra åldersgrupper och fem geografiska grupper. Vem? Undersökningen visar att på totalnivå är andelen som känner till tidningen Applåd 41 % och andelen av dem som läser tidningen Applåd är 64 % vilket ger en läsarandel på 26 %. Vi finner att kännedomen om tidningen Applåd är väsentligt högre bland kvinnor (53 %) än bland män (31 %). Läsningsfrekvensen är sedan ganska lik mellan könen men då basen för frågan om läsningsfrekvens är kännedom om tidningen så är läsarandelen bland kvinnor (36 %) väsentligt högre än läsarandelen bland män (17 %). Vi ser att personer över 50 år både har högre kännedom om tidningen och i större utsträckning läser tidningen. Hur? Genomsnittsläsaren läser tidningen Applåd i 5-7 minuter när hen får den och slänger den efter läsning. Gruppen invånare som är 66 år och äldre står ut i det att de i högre grad läser och sparar tidningen (27 % jämfört med totalen på 15 %). De är också den demografiska grupp som har högst medelantal minuter som de läser tidningen (i medeltal ca 13 minuter jämfört med totala medelvärdet på ca 9 minuter).
17
Sammanfattning Vad tycker läsarna om tidningen?
Det sammanfattande betyget (femgradig skala) är baserat på de som säger sig ha kännedom om tidnigen. På totalnivå är medelvärdet 3,29. Vi ser väldigt små skillnader mellan olika demografiska och geografiska grupper med ett möjligt undantag för personer som är 30 år eller yngre vars medelvärde är 2,97. Annars skiljer sig medelvärdena som mest en dryg tiondel från medelvärdet på totalnivå. Medelbetyget bland de som läst ett nummer av Applåd senaste året (3,43) är klart bättre än bland de som känner till tidningen men inte läst något nummer det senaste året (2,83). Andelen som tycker det är viktigt att få tidningen Applåd hemskickad (ger viktighetsbetyget 4-5) är totalt sett 27 % av de som känner till tidningen (N=411). Applicerat på hela svarsbasen, 1000 tillfrågade, skulle det innebära att ca 11 % av populationen känner till tidningen och tycker det är viktigt att få den hemskickad. Frågor om Hjärtefrågor Här ser vi samma mönster som för tidningen Applåd. Totalt sett är det 49 % som känner till tidningen Hjärtefrågor. Väsentligt högre andel kännedom bland invånare över 50 år. Vissa geografiska skillnader. Lägst kännedom i Halmstads östra stadsdelar (38 %) och bland boende söder om centralorten (37 %). Av de som känner till tidningen Hjärtefrågor (N=493) har 69 % läst ett nummer senaste året. Det ger en läsarandel bland hela populationen på 34 %. Bland de som känner till tidningen Hjärtefrågor tycker 26 % att det är viktigt att få tidningen hemskickad (viktighetsbetyg 4-5). Totalt motsvarar det ca 13 % av hela populationen. Personer 66 år eller äldre tycker i högre grad det är viktigt att få tidnigen hemskickad (21 % jämfört med 13 % totalt).
18
Sammanfattning Läst tidningarna
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.