Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Termin 1 studenter Välkommen till CeFAM Dag I
Samtalsmetodik ”Tillbaka till livet” Claes Hultling 12-13 Lunch Status stationer : hjärta;lungor;blodtryck;reflexer;önh Namn Efternamn 25 maj 2018
2
KI lärandemål : Patient/personcentrering
arbetssätt, förhållningssätt och pedagogik Vad ? Varför? Hur? (diskutera två och två..) CeFAM 2014
3
Vad? ”The patient as a partner” Patienten ses som en autonom och beslutskapabel person som i samverkan med läkaren planerar behandling och uppföljning. Patienten ses inte bara utifrån sin sjukdom eller ”disease” utan patientens upplevelse av att vara sjuk ”illness” är också central för läkarens uppdrag. Patienten ses som en person med styrka och resurser som själv är förmögen att ta ansvar, och ses inte bara utifrån sin ohälsa eller möjliga riskfaktorer Namn Efternamn 25 maj 2018
4
Varför ? Patienter beskriver att de inte fått svar på sina frågor ,tillräcklig information om vad som är ”felet” ,vilka symptom som är allvarliga varningstecken och när de bör kontakta vården igen. (Källa:Vårdanalys 2013) Patienter i Sverige anser sig mindre delaktiga i den egna vården jämfört med patienter i andra länder (Källa:Vårdanalys 2013 ) Patienter upplever ökande brister i bemötande (Patientnämnder). Patienter följer inte alltid ordinationer och råd-problem med ”compliance” särskilt i samband med läkemedel Namn Efternamn 25 maj 2018
5
Varför? Nöjdare patient och läkare Mindre labprover,remisser,läkemedel
Mindre oro och ångest Minskat antal anmälningar Minskat antal sjukhusdagar Bättre Compliance /Concordance Bättre Outcome- bltr blsr etc. Namn Efternamn 25 maj 2018
6
Vad? Läkarens tre uppdrag
Medicinskt Pedagogiskt Förförståelse-Involvera-Förklara Etiskt Bemötande Samverkan Namn Efternamn 25 maj 2018
7
Introduktion på Termin 1 Samtalsmetodik för ett Patientcentrerat arbetssätt Träning i att samtala med syftet att kunna samverka med sin patient Träning termin för termin fram till Examinationen på Termin 11 Namn Efternamn 25 maj 2018
8
Hur? Patientens del Läkarens del Gemensam del
En kronologisk struktur underlättar ett patientcentrerat arbetssätt Se ” Läkarens Guide” i häftet Namn Efternamn 25 maj 2018
9
Öppet lyssnande - som arbetsmetod
Diskutera 2/2 Vad är Öppet lyssnande ? Namn Efternamn 25 maj 2018
10
Verktyg för öppet lyssnande användes i patientens del - samtalets första 3 minuter
Vänligt välkomnande Ögonkontakt Invitera öppet Ge känslomässig bekräftelse Sammanfatta kortare och längre : om jag förstått dig rätt så…” Namn Efternamn 25 maj 2018
11
Sammanfattning som verktyg
För läkaren : Enkelt och effektivt sätt att få anamnestisk information och förstå patientens besöksorsak Korrigerar missförstånd och ger möjlighet till tillägg Ger struktur i patientens berättelse- både för läkare och patient Underlättar för läkaren att minnas För patienten: Ger patienten en bekräftelse på att läkaren lyssnat = upplevelsen av ett gott bemötande Namn Efternamn 25 maj 2018
12
Patientintervju i hemmet med bandspelare
Patientens livshistoria & Patientens upplevelse av bemötande i sjukvården skriv ner ! Du tränar på att föra din intervju med hjälp av öppet lyssnade Öppen invitation Paus Sammanfattningar- upprepande av sista ordet, kortare och längre sammanfattningar där du använder patientens egna ord Bekräftelse av känslomässig upplevelse Utvidgande öppna frågor –Hur /Vad tänkte du/kände du? Namn Efternamn 25 maj 2018
13
Till nästa CeFAM dag Läs artiklarna på PingPong ”Spontenous talk in the beginning of a consultation” ”What do patients want from doctors ” Artiklarna kommer användas för en analys av en videoinspelad konsultation Namn Efternamn 25 maj 2018
14
Välkommen till CeFAM dag II
Verktyg för patientcentrerad kommunikation . Video + Rollspel 12-13 Lunch 13 00 Vaccination Lab + Status repetition Namn Efternamn 25 maj 2018
15
Hur? Patientens del Läkarens del Gemensam del
En kronologisk struktur underlättar ett patientcentrerat arbetssätt Namn Efternamn 25 maj 2018
16
Patientens del –besöksorsaken
Innehåll: Patientens berättelse om sina symptom, sjukdom, problem med tankar, oro och önskan före besöket. Verktyg: Öppet lyssnande med sammanfattning, bekräftelse med klargörande av tankar,oro och önskan. Namn Efternamn 25 maj 2018
17
Patientens del – besöksorsaken
Invitera-lyssna-sammanfatta-ge känslomässig bekräftelse på patientens berättelse med klargörande av: Tanke (Vad har du själv tänkt?) Oro (Oroar du dig för något speciellt?) Önskan (Är det något speciellt du tänkt skulle göras ?) Namn Efternamn 25 maj 2018
18
Läkarens del Komplettering av anamnesen När, var, hur, förlopp…..
Klinisk undersökning Lab Rtg osv Bedömning Namn Efternamn 25 maj 2018
19
Gemensam del Utgå ifrån patientens frågor (tanke, oro, önskan)
Ge underlag för läkarens bedömning och svara på patientens frågor Finns en gemensam förståelse har patienten fler frågor? Gemensam planering och uppföljning Namn Efternamn 25 maj 2018
20
Patientens ”Efter” vad har din patient med sig ?
Svaren på frågorna före besöket -Underlaget för läkarens bedömning- Fler frågor Gemensam förståelse - Gemensam planering Namn Efternamn 25 maj 2018
21
Patientcentrerad konsultation
The good physician treats the disease; the great physician treats the patient who has the disease. William Osler 1900
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.