Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya nationella spelformer Höga Kusten Hotell

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya nationella spelformer Höga Kusten Hotell"— Presentationens avskrift:

1 Nya nationella spelformer Höga Kusten Hotell 170924

2 4 MÅL Matchen ska bli ett lär tillfälle för alla barn och ungdomar som spelar fotboll, med utgångspunkt från deras behov och glädje. Målet med projektet spelformer är att matchen ska bli ett lär tillfälle för alla barn och ungdomar som spelar fotboll, med utgångspunkten från deras behov och glädje.

3 Få fler att spela längre och bättre.
3 SYFTE Få fler att spela längre och bättre. Syftet med projektet spelformer är få fler att spela längre och bättre.

4 11 SÅ HÄR GICK DET TILL… 2007 2013 2014 2015 En kort beskrivning av hur det gick till…

5 NYA NATINELLA SPELFORMER
Pedagogiska rekommendationer, Spelregler och Tävlingsbestämmelser

6 SISTA BOLLEN PÅ PLATS! Spelformer ”Matchen” Spelarutbildning
Tränarutbildning Spelarutbildning

7 10 LÄRANDE Lärandet i spelarutbildningsplanen: Till en början är det få färdigheter och metoder som tränas ofta. Därefter blir fler färdigheter och metoder aktuella i takt med att spelaren utvecklas, en progression mot målbilden.

8 BARNRÄTTSPERSPEKTIV Barnets bästa
6 BARNRÄTTSPERSPEKTIV Barnets bästa Utveckling Behov Lärande För barnets bästa handlar om att se till deras behov, lärande och utveckling, ett så kallat barnrättsperspektiv.

9 9 BEHOV En av tränarens viktigaste uppgift är att få barnen att känna tillhörighet, självständighet och egen kompetens. De nya spelformerna tillsammans med helhetssynen på fotboll samt speltidsgarantin skapar bästa tänkbara möjlighet för utveckling.

10 UTVECKLING 8 Barns utveckling är komplex och handlar om flera delar. Övergripande utvecklas barnet både allmänt och idrottsligt. Varje del går sedan att studera närmare. Om barnet kronologiskt är nio år kan exempelvis den psykologiska åldern vara något helt annat.

11 SPELETS UTVECKLING Hur många spelare är inblandade på respektive nivå?
14 SPELETS UTVECKLING Matchen skall se som en del av träningen – det bästa träningstillfället. Spelet och spelformen följer barnets utveckling och förändras utifrån det som är lämpligt att träna på i respektive nivå och ålder. Jag och bollen Jag, bollen och medspelare nära Jag, bollen och medspelare längre ifrån Laget och helheten Hur många spelare är inblandade på respektive nivå? Hur stor yta behövs för att tillämpa spelet i respektive nivå?

12 7 UTVECKLING Barns utveckling sker stegvis och i olika takt. Alla barn har sin egen unika trappa. Spelformen måste utgå från barnet och dess utvecklingsnivå. I ett lag finns det ofta en spännvid av olika utvecklingsnivåer.

13 15 UTVECKLINGSNIVÅER De nya spelformerna stämmer väl överrens med Spelarutbildningsplanens olika inriktning på nivåerna 1 – 4.

14 DET INNEBÄR ÄVEN… Det innebär även att innehållet i en spelarutbildningsplan, i förhållande till spelform, är av stor betydelse. Är spelformen exempelvis lämplig med tanke på utvecklingen av lagets metoder eller spelaren färdigheter. Vad innehåller och beskriver målbilden?

15 MÅLBILDEN SOM UTGÅNGSPUNKT
3 MÅLBILDEN SOM UTGÅNGSPUNKT Med utgångspunkt från målbilden är matchen, i barn och ungdomsfotboll, ett suveränt lär tillfälle oavsett om det handlar om färdigheter eller lagets metoder. Utgå alltid från spelet och helheten! Lagets metoder beskriver utifrån målbilden vad laget ska utveckla. Spelarens färdigheter beskriver utifrån målbilden vad spelaren ska utveckla.

16 SPELFORM Antal spelare, planstorlek (yta) och mål Kvantitet:
7 SPELFORM Antal spelare, planstorlek (yta) och mål Kvantitet: Få spelare –> fler bollkontakter och beslut samt högre aktivitet (Fotbollsaktioner) Kvalité: Rätt innehåll (metoder) i spelet Lagom med tid I respektive spelform är målet att ha så många fotbollsaktioner som möjligt (kvantitet) samt att spelet består av rätt moment och innehåll (kvalité).

17 SPELTID Syfte Ökad effektiv speltid Rättvis speltid Lösning
7 SPELTID Syfte Ökad effektiv speltid Rättvis speltid Lösning Längre matchtid 3 perioder – byte i paus Reglerat antal avbytare Speltidsgaranti för varje barn. Varje spelare spelar minst 2 perioder Sammandrag – fler matcher/dag Sarg Flera matchbollar Effektiv speltid är då barnet är på plan, och bollen är i spel. Rättvis speltid har sin utgångspunkt barnkonventionen. 3 perioder innebär en enkel lösning att byta i paus och ger dessutom tränaren möjlighet att vid ett tillfälle till prata med spelarna.

18 BOLLSTORLEK God kvalité – rätt egenskaper Vikt - viktigare än storlek
8 BOLLSTORLEK God kvalité – rätt egenskaper Vikt - viktigare än storlek Samma för pojkar och flickor En god bollkvalité ökar förutsättningar när det gäller att lära sig färdigheter och förstå spelet fotboll. Likaså är bollens vikt mer betydelsefull än storleken. Arbetsgruppen ser även att det inte ska vara någon skillnad vad gäller bollens storlek, för flickor och pojkar.

19 DET INNEBÄR… Det innebär att antalet spelare, ytan och planens form är viktig för barns behov och deras idrottsliga utveckling. Många bollkontakter och beslut utvecklar barnets färdigheter och spelförståelse. Progressionen är också viktig, så att det blir ”mjuka” övergångar mellan de olika spelformerna.

20 Koppling Spelformer – Spelarutbildningsplan - Tränarutbildning
SPELFORMER MATRIS DEL 1 Koppling Spelformer – Spelarutbildningsplan - Tränarutbildning Spelformerna Planstorlekar Målstorlekar

21 SPELFORMER MATRISEN– DEL 1
7 SPELFORMER MATRISEN– DEL 1 Ålder SUP - Utvecklingsnivåer SUP - Spelets utveckling Tränarutbildningen - Beskrivning av spelet Spelform Planstorlek Översikt Målstorlek 6 Nivå 1: 6-9 år Fotbollsglädje  Spelaren Individuellt spel Hög aktivitet, Många bollkontakter, Lekfullt 3 mot 3 1. 15 x 10m med sarg/nät 2. 15 x 12m utan sarg 1,5 x 1m 7 8 bollkontakter, Individuella färdigheter 5 mot 5 1. 30 x 15m med sarg, 2. 30 x 20m utan sarg 3 x 1,5m 9 2. 30 x 20m utan sarg, 2. 30 x 15m med sarg 10 Nivå 2: 9-12 år Lära att träna Medspelare nära Kollektivt spel med få spelare Grundförutsättningar och färdigheter i spelet Liten 7 mot 7  50 x 30m 5 x 2m 11 12 Stor 7 mot 7 55 x 35m 13 Nivå 3: år Träna för att lära Medspelare långt ifrån Kollektivt spel med flera spelare Lagets metoder med hög delaktighet och många fotbollaktioner Liten 9 mot 9  65 x 50m 7,32 x 2,20m 14 Stor 9 mot 9 72 x 55m 15 Lagets spel med fokus på roller, metoder och arbetssätt 11 mot 11 105 x 65m 7,32 x 2,44m 16 17 Nivå 4: år Träna för att prestera Medspelare längst ifrån Kollektivt spel med hela laget 18 19 Spelformerna presenteras i Matrisform. Här kan man tydligt se vilka spelformer som gäller för vilka åldrar. Gör gärna en åldersresa och se hur barnen åldrar och hur spelats art och karaktär förändras med barnens färdigheter och utveckling. De flesta delarna i matrisen består av en länk där man får se en film eller bild som exemplifierar spelet. Del 1: Består av antal spelare, planstorlek, målstorlek samt kopplingen till Spelar- och tränarutbildning. Del 2: Består av speltid, bollstorlek, antal matchbollar, antal spelare (inkl avbytare) sam garanterad speltid. Del 3: Består av de pedagogiska spelreglerna såsom offside, retreat line, extra spelare, igångsättning samt tillbakaspel till mv. Även domarens roll beskrivs.

22 Bollstorlek Antalet matchbollar Speltid Garanterad speltid
SPELFORMER MATRIS DEL 2 Bollstorlek Antalet matchbollar Speltid Garanterad speltid

23 SPELFORMER MATRISEN– DEL 2
7 SPELFORMER MATRISEN– DEL 2 Ålder Spelform Bollstorlek Min antal match- bollar Speltid Antal spelare Garanterad/ min speltid 6 3 mot 3 3 4 x 3 min Sammandrag 4 matcher Ingen mv 24 min 7 8 5 mot 5 1. 3 x 10 min Sammandrag 3 matcher 2. 3 x 15 min - enskild match 60 min 30 min 9 10 Liten 7 mot 7  4 3 x 20 min 40 min 11 12 Stor 7 mot 7 13 Liten 9 mot 9  5 3 x 25 min 50 min 14 Stor 9 mot 9 15 11 mot 11    2 x 40 min 16 2 x 45 min 45 min 17 18 19

24 Igångsättning (utespelare och mv)
SPELFORMER MATRIS DEL 3 Domare Offside Retreat line Extra spelare Igångsättning (utespelare och mv) Tillbakaspel till mv

25 SPELFORMER MATRISEN– DEL 3
Ålder Spelform Domare B/U/F Offside Retreat line Extra spelare Igångsättning - utespelare Igångsättning - Mv Tillbakaspel till Mv 6 3 mot 3 B Nej Ja Driva eller passa efter marken  - 7 8 5 mot 5 Ja, 1/2 plan Alltid Inspark efter marken Rulla 9 10 Liten 7 mot 7  Ja, 1/3 plan Vid döboll Inkast Rulla/Kasta Endast fötter 11 12 Stor 7 mot 7 U Ja, sista 1/3 del Vid döboll  13 Liten 9 mot 9  Valfri 14 Stor 9 mot 9 15 11 mot 11 F 16 17 18 19 Pedagogiska regler är en självklarhet för att förstärka det beteende som vi önskar se i spelet. Vi önskar: Vårdad och utvecklande/lärande fotboll Jämna matcher Arbetsgruppens förslår att extra fokus läggs på domarens roll och ett Fair Play och uppförande-regelverk för spelare, ledare och föräldrar/publik. Matchen skall präglas av barnens glädje och lärande och det skall in de vuxna tillåtas ta bort.

26 Vad har hänt under året? Konferenser/möten Referensgrupper Information
Utvecklingskonferens Framtidens Fotboll Spelarutbildningskonferens Referensgrupper Distrikten: Varje distrikt har utsett en person som ansvarig/kontaktperson Synpunkter och uppföljning av resp. distrikts inställning och förberedelser SvFF: Tävling: Tävlingsregler Domare: Spelregler och utbildning Anläggning: Utrustning Marknad: Utrustning SEF/EFD Information Fogis på plats – se här! Fotbollsportalen dröjer Filmer från FramtidensFotboll tillgängliga på Youtube: #Framtidens Fotboll

27 Respons från distrikten
Positiv mottagande från alla distrikt Genomförs i olika etapper Synpunkter om Regler Anläggningar - Ekonomi

28 Tidplan Viktiga datum Tidsschemat 2017 ”prova på” året
– Ordförandekonferens – Tävlingskonferens – Tävlingskommittén – Förbundsstyrelsen – SvFF Repskap (Beslut) Tidsschemat 2017 ”prova på” året 2018 starka rekommendationer 2019 gäller för hela riket

29 Samverkan Spelregler –TB - Rekommendationer
Spelregler för barn och ungdom (6-19 år) Kompletterande tävlingsbestämmelser Rekommendationer och ramverk för SDF

30 Spelregler Tillägg till ordinarie spelregler
Här beskrivs matchens genomförande Fem spelformer – 3 mot 3, 5 mot 5, 7 mot 7, 9 mot 9 samt 11 mot 11.

31 Tävlingsbestämmelser
”Barn- och ungdomsfotboll fr.o.m. 6 år t.o.m. 19 år ska genomföras enligt fastställda spelformer i SvFF:s spelregler.” Undantag anläggningsfrågor (målstorlek och markering på spelplanen) Serie/tävlingsformat upp till SDF Bestraffningsfrågor upp till SDF SDF får anpassa utifrån divisionsspel

32 Rekommendationer och ramverk
Utöver tvingande delar (spelregler och TB) kommer SvFF att ta fram rekommendationer för matcher i barn- och ungdomsfotboll. Det tas fram ett allmänt informationsmaterial kring spelformerna. Det tas fram ”paket” för SDF där spelregler, tvingande TB, rekommendationer och plats för SDF:s kompletterande TB kan presenteras pedagogiskt.

33 Repskapet 2017 Matchen och spelformerna har enorm verkningsgrad!
Ta ställning för nya nationella spelformer 5 spelformer Pedagogiska regler utifrån barnens utvecklingsnivå Matchen är spelarutbildning – det bästa lär tillfället! Spelarutbildning – en helhet Matchen och spelformerna har enorm verkningsgrad!

34 Ångermanlands FF Genomförande 2018

35 Att diskutera


Ladda ner ppt "Nya nationella spelformer Höga Kusten Hotell"

Liknande presentationer


Google-annonser