Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Integrationsramverk digitala vårdmöten 1177Vårdguiden Maria Berglund

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Integrationsramverk digitala vårdmöten 1177Vårdguiden Maria Berglund"— Presentationens avskrift:

1 Integrationsramverk digitala vårdmöten 1177Vårdguiden Maria Berglund

2 Videotjänst inom ramen för Stöd och behandlingsplattformen
Bakgrund och kort beskrivning av integrationsramverk Videoprojekt Stockholms läns landsting

3 Stöd och behandlingsplattformen
Sedan 2016 är samtliga landsting och regioner anslutna till den nationella plattformen Stöd och behandling via 1177 Vårdguiden. I plattformen kan vårdgivaren på ett säkert sätt ge stöd, behandlingar och utbildningar till invånare via internet, enskilt eller som ett komplement till annan behandling. Tillämpningar i flera olika verksamhetsområden psykiatrisk vård och somatiskvård Vårdgivare ansvarar för publicerat innehåll och för kvaliteten i behandlingen.1177 Vårdguiden ansvarar för den tekniska lösningen med funktioner och gränssnitt.

4 Stöd och behandling för invånare
Digital kommunikation på ett flexibelt sätt med stöd av formulär, text, bild, film och ljud I samband med en behandling, stöd eller utbildning Ta del av textinnehåll Fylla i självskattningar och göra övningar Ta del av kursmaterial Mätbatterier med färdiga formulär Dialog och få påminnelser till kommande händelser

5 Behandlare I Stöd och behandlingsplattformen kan vården;
Följa patientens progress Ta del av formulärsvar och patientens skattningar Ge återkoppling Fånga upp avvikelser Kommunikation

6 Nyutveckling i Stöd och behandling 2016 - 2017
Stöd för visuell kommunikation (Video) Journalintegration; överföring av information från stöd och behandlingsplattformen till Vårdsystem Anslutning av externa applikationsprogramvara (Appar) Vårdplan cancer Dataexport för forskning och uppföljning

7 Stöd för visuell kommunikation (Video)
Identifiera hur plattformen för Stöd och behandling på bästa sätt kan ge stöd för verksamheter som vill nyttja videosamtal. Stöd och behandlingsplattformen tillhandahåller ingen egen videotjänst, utan anslutningsarkitektur som kopplas mot vårdgivarnas lokala videolösningar. För att säkerställa att rätt personer deltar i möten som initieras via 1177Vårdguiden användes standard för autentisering av användare att nyttjas. Pilotverksamheter i, Västerbotten, Stockholms läns landsting

8 Samverkan mellan tjänster

9

10 Integrationsramverk för digitala vårdmöten / videomöten
Beskriver de funktionella krav som leverantörers videotjänster behöver följa för att integrera med 1177 Vårdguidens olika e-tjänster Ramverket beskriver tekniska funktionalitet som behöver stödjas av leverantörers videotjänster för att uppnå säkra möten. Innehåller också instruktioner och beskrivning av de juridiska krav som behöver säkerställas. Syftet med ramverket är stötta verksamheten i sin kravställning av videomötestjänst. Verksamheterna kan välja sin egen upphandlade videoleverantör för anslutning till 1177 Vårdguidens som i sin tur kan samverka med de lokala verksamhetssystemen på ett nationellt och enhetligt sätt.

11 Integrationsramverket innehåller beskrivning kring;
Återanvänder nationella stödtjänster och tjänstekontrakt - autentisering - avisering och inkorgstjänst, - tjänstekontrakt för tidbokning Följsamhet mot T-bokens styrande principer Lös koppling via uthoppstjänst Informationssäkerhet - stark autentisering för invånare och vårdpersonal - sekretess och loggning utifrån PDL - kryptering - hantering av personuppgifter

12 Integrationsramverk för digitala vårdmöten

13 Finns förutsättningar för en framgångsrik användning av video i Stöd och behandling?
Ett tydligt JA samtliga medverkande vittnar hur värdefullt det är med video för verksamheten. En verksamhet menar att det har funkat bra och går så långt som att säga att det är en förutsättning för deras verksamhet. I en verksamhet använder man för första gången plattformen för Stöd och behandling i kombination med samtalsterapi och ser tydliga fördelar och tidsbesparingar när material i plattformen tillhandahålls i samband med samtalen. Fördelar exemplifieras bland annat med en patient med funktionshinder som har svårt att ta sig till mottagningen. Video är i dessa fall en förutsättning och/eller en enorm besparing för alla parter. De problem man stött på betraktar man från verksamheterna som barnsjukdomar, inte stoppande, och man tror att det bara kommer bli bättre. Överlag har man genomfört en majoritet framgångsrika samtal med patienter i lösningen som testats under piloten.

14 Erfarenheter Verksamheterna är övervägande positiva att fortsätta använda videomöten. Allt eftersom tiden gått har det blivit betydligt tydligare hur de bäst genomför möten. Det skiljer sig mycket hur erfarna invånarna är när det gäller utföra videosamtal. Det hjälper när en behandlare har möjlighet att stötta och vägleda invånarna. Har vid vissa tillfällen varit tekniska hinder som att bilden fryser eller problem med ljud. Projektet jobbar nu vidare med att stötta fler verksamheter som vill ansluta sina videotjänster till Stöd och behandlingsplattformen.

15 2017-08-15 E-hälsa och strategisk IT
Videomöte SLL Syfte: ge invånare och vårdpersonal i SLL möjlighet att pilottesta videobesök i vården där patienten loggar in via 1177 Vårdguidens e- tjänster. Regionalt projekt inom Stockholms läns landsting Videotjänst tillhandahålls av upphandlad videoleverantör Pilottid 1 februari – 31 maj 2017 9 husläkarmottagningar E-hälsa och strategisk IT

16 Piloten har utvärderat/testat
Integrationsramverk för videotjänster Funktionalitet och process/flöde Videomöten som besöksform Införandemodell E-hälsa och strategisk IT

17 Videotjänst

18 Hur har det gått? Ca 400 genomförda videomöten
Stadig ökning antal genomförda möten under piloten under april och maj ökade från 30 till 50 videomöten/vecka Mer än 80 % är läkarbesök, 14 % är distriktssköterskebesök Men - en handfull av behandlarna gör flertalet videomöten 84 % 16 %

19 Upplevda nyttor och erfarenheter från patient
Enkelt, smidigt och tidsbesparande Sparar tid och möda att slippa ta sig till mottagningen Kontakt med vården oavsett var man befinner sig Möjlighet till tätare kontakt under behandling Komplement till fysiska besök och telefonkontakt Tryggt att landstinget står bakom Från bedömningsformulär efter genomfört videomöte: Är du nöjd med videobesöket? Medelvärde 3,7 av 4 (177 svar) E-hälsa och strategisk IT

20 Upplevda nyttor och erfarenheter - vårdpersonal
Effektivt och möjliggör nya arbetssätt Effektivare och mer fokuserade patientmöten Möjliggör ökad tillgänglighet och nya arbetssätt Svårt att rekrytera patienter Dubbelarbete vid utskick av kallelse Vill kunna ha videomöten med barn Från bedömningsformulär efter genomfört videomöte: Hur upplevde du kvaliteten på videosamtalet? Medelvärde 3,3 av 4 (265 svar) E-hälsa och strategisk IT

21 Lyckad pilot – stort underlag för utvärdering
Integrationsramverket testat och vidareutvecklat Stabil teknik med få driftstopp och få supportärenden Nöjda deltagare överlag – särskilt stor nytta för patient Videomöten är ett bra komplement i vården Viktigt med införandestöd nära verksamheten E-hälsa och strategisk IT

22 Sammanfattning Integrationsramverk för videomöten i Stöd och behandling är under etablering. Lyckade piloter inom Stöd och behandling och 1177Vårdguidens e- tjänster. Stöd och behandling kommer att erbjuda fler vårdverksamheter att ansluta videotjänster. Överlämning och paketering kommer att ske under hösten tillsammans med Inera. Mer information och länkar finns på Inera.se

23 Tack! maria.berglund@sll.se


Ladda ner ppt "Integrationsramverk digitala vårdmöten 1177Vårdguiden Maria Berglund"

Liknande presentationer


Google-annonser