Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Bränslereduktion med Interceptorer
HUMPHREE Bränslereduktion med Interceptorer Johannes Rask
2
Humphree’s huvudkontor i Göteborg
3
-Trim och Stabiliserings system
Humphree -Trim och Stabiliserings system Humphree blir uppköpt av Volvo Penta Första leveransen av ett Humphree interceptor system Humphree fortsätter under egen ledning Levererade vi många fler interceptorer 2015 2016 1998 2002 2006 2013 Patent på vår konstruktion av interceptor Levererade vi många interceptorer All Speed Stabilisation Fins DAME Design Award winner!
4
Spara miljön och bränsle med Interceptorer
Optimal trimvinkel med interceptorer Styrning med interceptorer
5
Optimal trimvinkel Varför är detta viktigt?
6
Skrovmotstånd Utan Interceptor system Högt “wave resistance” Högt trim
Stort vågsvall
7
Humphree Interceptor system
8
Humphree Interceptor system
Interceptorn ger lyftkraft till aktern på båten -Vattenströmmen under båten -Interceptorns blad går ner under båten Outside transom Inside transom -Hydrodynamiskt tryck byggs upp framför interceptorns blad Water flow Hydrodynamic Pressure (Liftforce)
9
Humphree Interceptor system
Genom att addera lyftkraft i aktern på båten så ändrar man båtens trimvinkel. Hydrodynamic Pressure (Liftforce)
10
Skrovmotstånd Utan Interceptor system Högt “wave resistance” Högt trim
Stort vågsvall
11
Skrovmotstånd Med interceptor system Lägre vågmotstånd Bättre sikt
Mindre vågmostånd
12
Data från sjöförsök Fartökning – 48 ft Monoskrov Längd: 14,5m
RPM Interceptor Speed Trim angle Speed gain (%) (knots) (deg) % 2400 16,7 6,5 0,0 20 17,2 5,7 3,0 40 17,8 5 6,6 60 18,2 4,5 9,0 80 3,9 100 18,1 3,5 8,4 2700 21,6 6,8 22,4 5,4 3,7 22,8 5,6 23,1 3,6 6,9 22,9 3,3 6,0 22,5 2,9 4,2 3000 26,8 27,6 27,5 2,6 27,3 2,7 1,9 2,3 - - Fartökning – 48 ft Monoskrov Längd: 14,5m Vikt: 12,500 kg
13
Data från sjöförsök Bränslebesparing – 23m katamaran Längd: 23,1m
Vikt: 60,000 kg Results: 2100 RPM: -Speed increase of 1.7 knots -Trim angle reduced by 1.4° -Fuel savings of 8.5% 2175 RPM (85% of MCR): -Speed increase of 1.3 knots -Fuel savings of 5%
14
Data från sjöförsök Bränslebesparing – 41m Färja Längd: 41m
RPM Interceptor Fuel Speed Trim angle Fuel save 1800 355 20,6 1,3 0,0 20 20,8 1,1 1,0 40 21 0,9 1,9 60 21,1 0,7 2,4 80 21,2 0,5 2,8 100 21,4 0,3 3,7 2000 470 23,2 1,5 23,7 2,1 24 3,3 24,2 4,1 24,3 4,5 24,4 0,2 4,9 Bränslebesparing – 41m Färja Längd: 41m Vikt: 110,000 kg Fart: 24 knots
15
Spara bränsle med Interceptorer
Styrning med interceptorer
16
Spara bränsle med Interceptorer -Interceptor Steering Assist
17
Spara bränsle med Interceptorer
För små styrkommandon -Kurs ändringar -Hålla rak kurs under sidvind -Enbart interceptorerna styr -Vattenjet står i center-position Styrkommando PORT Center STB 100% 30% 0% 30% 100% Roder Interceptor WJ 100% 0% 100%
18
Spara bränsle med Interceptorer
För större styrkommandon -Interceptorer och vattenjet styr ihop Styrkommando PORT Center STB 100% 30% 0% 30% 100% Roder Interceptor WJ 100% 0% 100%
19
Spara bränsle med Interceptorer
Styrintegrationen sker ihop med MJP eller Rolls-Royce styrsystem. Fungerar även under Autopilot. Styrkommando PORT Center STB 100% 30% 0% 30% 100% Roder Interceptor WJ 100% 0% 100%
20
Data från sjöförsök Fuel saving – 33m Ferry
Full throttle turning test: ONLY Water Jets at yaw rate approx. 60° / minute: 29.5 knots ONLY interceptors at yaw rate approx. 60° / minute: 33 knots % speed increase Fuel savings reported from operator: The operator reports that the vessel saves between 3-5% on fuel burn depending on route, by using the Interceptors to steer the vessel for course corrections. While the water jets can be left in neutral position.
21
Data från sjöförsök Fuel saving – 34m Ferry
Bränslebesparing i medel över 4 installationer: 3,74%
22
Tack för ordet. Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.