Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DESIGNPROJEKT Fas 2: STRATEGI

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DESIGNPROJEKT Fas 2: STRATEGI"— Presentationens avskrift:

1 DESIGNPROJEKT Fas 2: STRATEGI

2 Innehåll Vad är strategi Verktyg i den strategiska processen Koncept
Personas Scenario Moodboard Koncept Budskapstrategi Strategidokument

3 STRATEGI ? !

4 Vad är strategi? ”Att bedriva strategiarbete är att välja”
Bryggan mellan research och design Ramverk för hela projektet Ger en riktning och beskriver omfattning Ge motivation Både ledning och flexibilitet

5 PERSONAS Persona = användarprofil Låta andra lära känna målgruppen
En möjlig påhittad person Kontextberoende Helst inte mer än en A4

6 Personas AB Karl Hedin Byggare i en- eller tvåmansföretag, "Mats" - Här hör jag hemma 30-45 år Klädsel: moderiktiga arbetskläder med gadgets Har KH som kompis och kompetensbollplank Behöver hjälp från webben med allt som inte rör byggandet Positiv till att få info till mobilen. Bl a. För att visa kunder bilder och ge prisidé

7 Personas Ett vanligt sätt att skapa förståelse för vem vi kommunicerar till är att arbeta med Personas. Följ med i ett exempel på hur arbetet med en persona kan gå till. Lägg speciellt märke till vad det är som beskrivs om en Persona. År 2002 gjorde BBC en redesign av sin webbplats. Initialt gjorde man research och intervjuade och använde fokusgrupper. Man ville veta hur BBC:s befintliga webbplats upplevdes ur bland annat språklig- och emotionell aspekt jämfört med andra webbplatser. Man jämförde sig både med konkurrenter men kartlade även ett antal andra webbplatser. Man jämförde också med försökspersonernas favoritwebbplatser för att få sig en bild av beståndsdelarna i något som upplevdes som riktig bra av användare. Undersökningarna analyserades och man kartlade olika användarprofiler, som representerade olika relationer till det man höll på att skapa. Av alla dessa användarprofiler valdes ”Mandy” ut för att representera användarna när man designade och färdigställde BBC:s nya webbplats. Personan Mandy Mandy är 36 år och bor i Northamton i England. Hon jobbar deltid som mellanchef. Stress är en del av hennes liv; att hinna med barn, hem och jobb. Hon använder inte Internet så ofta men när hon gör det är hon fokuserad, det är tid hon har för sig själv. Eftersom hon är en gör-det-själv-människa använder hon en del av sin tid på nätet till att leta recept. Det händer även att hon har ögonen öppna för resurser på nätet som kan vara till hjälp för barnen i deras skolarbete. Hon läser kvällstidningar och matlagningstidningar och ser även en del såpor på TV. Känns det som man börjar kunna se Mandy framför sig? Om så är fallet är det för att beskrivningen av Mandy skapades för att på ett lätt sätt definiera fokus för alla inblandade ett stort designprojekt. Mandy beskrivs på mindre än en A4 och kan sedan presenteras för alla inblandade i projektet utifrån perspektivet: det är henne vi bygger webbplatsen för. Ingen tvekan, inga jätterapporter med målgruppsanalys som bara en del i teamet orkat läsa utan en kort och koncis beskrivning av vem man producerar för som alla i teamet kan ta till sig inom loppet av någon minut. Med tanke på att BBC får miljontals besökare på webben bör man ställa sig frågan om man kan bygga en webbplats utifrån en enda person, i det här fallet Mandy. Naturligtvis inte om det inte var så att Mandy representerar mer än sig själv. Mandy har vaskats fram ur de grundliga analyserna man gjort på både totalpopulation och målgrupper. Så, Mandy är alltså en representant för målgruppen och vad mer är: hon finns inte. Hon finns inte i verkligheten alltså. Utan hon är skapad ur målgruppsanalysen och har sedan getts namn och en sammanhängande historia kring sig. En skapelse som Mandy kallas för persona. En persona är en fiktiv representant för målgruppen. Om man så vill kan man säga att personas ger ansikte åt statistik och kunskap om målgruppen. Sen kan ju personan anta vilket namn eller ålder som helst beroende på vem man producerar för eller formar budskap till. Olika målgrupper ger olika personas. Sammanfattat: Personas ska hjälpa hela designteamet att snabbt få en gemensam målbild för vad som ska göras och för vem. Sen kan det gälla allt från produkter som jeans och mediaproduktion till budskap i form av manualer eller marknadskommunikation.

8 Scenarier för personas
Scenarier = kontextberoende berättelser Ger personas syften och behov Skapar förstålelser Lätta att skapa Effektivt berättande Max en A4

9 Läs mer om personas http://www.uxforthemasses.com/personas/
focus-back-on-the-user/

10 Moodboard Mediemiljöer Färger Uttryck Mediekonsumtion Helhetsintryck
Moodboard är ett presentationsverktyg inom kommunikation och design. I ett projekt kan det stödja utveckling, förändring, att ”sälja in” samt fungera som diskussionsunderlag för visuella objekt eller idéer som går att presentera visuellt. Innehållet på ett moodboard presenteras på en bit kartong med foton, skisser, material och eventuellt korta texter. Beroende på syftet kan hopsättningen variera fritt. Om moodboard inte fungerar det ofta brist på underliggande idé Huvuddragen i ett moodboard: Viktiga aspekter Övertygar genom direkta, intuitiva, generella intryck Passar bra för utveckling, presentation och differentiering av koncept Passar bra vid presentationer för att komplexa idéer blir konkreta och visuella Områden där moodboards används: I filmbranschen: design, skisser, foton, scenbilder Annonsering och marknadsföring: visuell definition av målgrupp baserat på porträtt och vardagsliv Webbdesign: Look & Feel av sidinnehåll, och navigationstänk Industridesign: färger, former, material, exempelvis ur inredning på bil Bilden visar ett moodboard för Mandy, primärpersonan för BBC:s webbplats (beskriven i avsnittet personas). Bilden: en del detaljer att notera: Vi ser bilen Mandy kör Tidningarna hon läser Bridget Jones dagbok, boken hon läst som påverkat henne mycket Flera reklamutskick Vi ser recept, smink, mat, gratiskupong, ett radhus, barnfilmen ”Monsters Inc”, varukatalog med fritidsprodukter som grill och skottkärra samt en massa saker som lättare avkodas av en person som bor i England.

11 Koncept Övergripande och bärande idé Kan beskriva utkast/skiss
Kan också vara en tänkt lösning ”DNA” Röd tråd Kan styra delar av eller all kommunikation Ett koncept är en övergripande och bärande idé. Ordet "koncept" används inom förvaltningsrätt för att beskriva ett utkast. Ett koncept kan även avse en tänkt lösning på ett givet problem.

12 Koncepttest Tidigt i projektet Kan vara en idé som presenteras
Inte så noggrann (Low-fidelity) Prata med användare

13 Budskapsstrategi AIDA Attention Interest Diesire Action

14

15 Output: strategidokument
Ett dokument där gjorda vägval presenteras och konsekvenser av dessa vägval.


Ladda ner ppt "DESIGNPROJEKT Fas 2: STRATEGI"

Liknande presentationer


Google-annonser