Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kollektivtrafik på vattnet Ett debattinlägg av Hans Thornell
2
”Urbanisering och Miljökrav”
Bilköer NOx och partiklar Fria vattenvägar
3
….skapar förändringsbehov i trafiken
Landburen Vattenburen Dieseldriven Eldriven Upphandlad Kommersiell
4
Kan bilen utmanas? Trängselskatt 2 x 35 kr 70 kr 2 x 2 mil á 10 kr 40 kr Parkering 70 kr Summa 180 kr Månadskostnad c:a kr
5
Kollektivtrafik från Ekerö
15 bussar/tim i rusningstrafik, vilket motsvarar 1000 passagerare per timme. Alternativ resväg: på vatten - direkt
6
Kollektivtrafik? 50 minuters resa Avgång varannan timme
1 fartyg x 2 rundor x 140 passagerare* *) 70 %
7
Turtätheten är en del av restiden
8
Pendeltrafik Ekerö - Stockholm
Avstånd 8 nm. En halvtimmes resa Avgång varje halvtimme 3 fartyg x 2 rundor x 70 passagerare* = 420 Hur många bilar? *) 70 %
9
Snabb pendeltrafik på vattnet Från förort till city
Fart: 50 km/h (28 knop) Minimalt med svallvågor Dispens att köra > 12 knop Hög manöverförmåga Räckvidd 25 km (14 nm) 20 min laddning 75 – 90 passagerare Ingen emission Unik ASV patent
10
Pendeltrafik: Öckerö – Göteborg, Väg 155
3 färjor med avgång var 30:e minut 25 min resa - 6 avgångar på fm och 6 avgångar på em Kostnad/passagerare: 85 kr Antal pendlare c:a 400 och de flesta har bil
11
Pendeltrafik: Fornebu – Aker Brygge
1 färja var 30:e minut 12 min resa - 5 avgångar på fm och 7 avgångar på em Kostnad/passagerare: 35 kr Antal pendlare c:a 350
12
Klima- og energistrategi for Oslo
Redusere byens CO2-utslipp med 50 prosent innen 2020 Redusere biltrafikken med 20 prosent innen 2020 Kollektivtrafikken skal gå på fornybart drivstoff innen 2020 Oslo kommune vil legge til rette for å elektrifisere ferjer
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.