Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ögärdets förskola Vårtermin 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ögärdets förskola Vårtermin 2017"— Presentationens avskrift:

1 Ögärdets förskola Vårtermin 2017
Brukarråd Ögärdets förskola Vårtermin 2017

2 Välkomna Presentation Föregående protokoll Budget Brukarenkät
Info om hösten - Ögärdets förskola - Bräckaskolan Övriga frågor - Fotografering - Forskning lyfter - Matfrågor

3 Föregående protokoll Närvarande: Ulrika (förskolechef), Anna S (förskollärare/IKTpedagog Stubben), Elin (barnskötare Kotten), Solveig (barnskötare Skogsbrynet), Anders (förälder gläntan/stubben), Mikaela (förälder kotten/skogsbrynet), Julia (förälder stubben), Anna W (förskollärare Gläntan), Anna (förälder kotten), (Caroline (förälder kotten/skogsbrynet). Ulrika hälsar alla välkomna och vi startar med en presentationsrunda. Genomgång av föregående protokoll. Utvärdering av cyklarna, tillgång till cyklarna mellan lunch och mellanmål fungerar väldigt bra upplever pedagogerna. Denna tid kan de äldre barnen cykla och de äldsta på yngrebarnsavdelningarna kan välja om de vill vara ute eller inte. Magsjuka/vinterkräksjuka. Förra brukarrådet pratade vi om att ha tydliga restriktioner för alla. Att vi skulle skicka ut till alla vh om 48timmarsregeln. Det är 48h hemmavistelse efter att barnet äter som vanligt, får behålla sin mat och verkar symptomfri. Förskolan tar på sig att ordna denna information. Ulrika informerar om barnkön och byggnationen i källarplanet: I september beslutades att källarlokalen på Ögärdet ska byggas om för att bli en vår-förskola (temporär förskola för att korta ner kön). Nu i dagarna togs nytt beslut, pga att det behövs tas in ännu fler barn då kön är så lång. Då beslutades att öppna förskolan och dagbarnvårdarna kommer att vara på Ögärdet och vårförskolan kommer då att bli på Rajgräsvägen i öppna förskolans nuvarande lokaler.

4 Vi önskar Elin på Kotten lycka till på sitt nya uppdrag i kommunen
Vi önskar Elin på Kotten lycka till på sitt nya uppdrag i kommunen. Hon kommer att avsluta sin tjänst på Ögärdet vid nyår. Budget: fortsatt bra budgetsiffror för Ögärdet. Övriga frågor som inkommit: Fotografering: Anders informerar om att han och en förälder har pratat om att ordna egen fotografering för att hålla ner kostnaden. Förfrågan kommer att gå ut till alla föräldrar om intresse finns. Han kollar även med kommunen om detta är okej. Frågan tas upp till nästa läsår. Positiva reaktioner av alla som deltog i brukarrådet. Inskickad fråga ang. utevistelse på förskolan. Pedagogerna svarar att det är svårt att ge ett generellt svar då vi inte vet vilken avdelning det gäller eller vilken situation. Vi skulle vilja uppmana att föra en öppen dialog med sina pedagoger. Pedagogerna har en tanke med varför de tar de beslut de tar. Prata med oss, vi vet att vi alltid kan bli bättre. Inskickad fråga om överlämningsrutiner vid gemensam stängning på Kotten. Pedagogerna får information av ordinarie pedagog om något avvikit under dagen. En förälder tipsar om att ringa till förskolan innan ordinarie pedagoger går hem om man vill veta mer. Även här vill vi ha öppen dialog. Genomförandeplan finns det att tillgå? Detta läsår kan vi ej delge någon genomförandeplan då vi har allt inbakat i vårt systematiska kvalitetsverktyg. Här i ingår vår analysdel så den behåller vi internt. Vi tar gärna emot tips om hur vi kan utveckla detta arbete om ni vet andra förskolor som arbetar på annat sätt. En förälder poängterar att det är väldigt positivt att en vikarie är insatt på Gläntan. Känns lugnare både för pedagoger och för barn upplever föräldrar. Diskussion runt bordet om hur vi kan få fler föräldrar delaktiga i förskolans arbete, brukarråd och föräldramöte. En förälder som har erfarenhet från andra förskolor berättar att hon har slutat gå på föräldramöten då hon anser att det är för mycket fokus på negativa frågor på mötena från övriga föräldrar. Vi fortsätter denna diskussion på vårens brukarråd. Avslutningsord från en föräldrarepresentant: Om alla föräldrar visste att det är en pedagogisk tanke bakom allt som händer på förskolan och att det inte handlar om barnpassning så kanske fler skulle vara intresserade av att delta! Vid tangenterna Anna Stigsdotter, förskollärare

5 Budget Balans 77 barn inskrivna Vikarier Minskade barngrupper
Förskola i förändring fortsätter

6 Brukarenkät 2016

7 Jämförelsevärde per frågeområde
Frågorna har slagits samman i fem frågeområden. Nedan visas medelvärdet för varje område. Jämförelse görs mellan det egna värdet och kommunens totalvärde samt det sammanslagna värdet för GR i mätningen. Se nästa sida för beskrivning av vilka frågor som tillhör respektive frågeområde. Rapporten gäller Ögärdets förskola och bygger på svar från 49 vårdnadshavare av 58 möjliga, alltså 84.5%

8 Beskrivning av frågeområde
Nedan visas vilka frågor som ingår i varje frågeområde Frågorna har analyserats med statistisk metod för att skapa grupper med frågor som hör ihop. Om värdet förändras på en av frågorna i gruppen så tenderar värdet att förändras åt samma håll på övriga frågor i gruppen. TRYGGHET OCH GEMENSKAP Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn Personalen tar väl hand om mitt barn Barnen ska känna glädjen av att lära sig och känna att de behövs i gruppen Barnen ska lära sig hur man fungerar tillsammans i en grupp INFORMATION OCH INFLYTANDE Personalen ska ge föräldrar tydlig information Föräldrar ska kunna vara med och påverka arbetet i fsk Barnen har möjlighet att ha inflytande på verksamhetens innehåll FÖRUTSÄTTNINGAR Barnen har möjlighet att ingå i mindre och större grupper Barnen ska kunna byta mellan olika aktiviteter under dagen Flickor och pojkar har samma möjligheter PEDAGOGIK Barnen har möjlighet att utveckla språket Barnen har möjlighet att utveckla förståelse för matematik Barnen får möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap KONTINUITET Barnen ska möta personal som de känner

9 Högst andel höga betyg Nedan visas de tre frågor där vårdnadshavarna har svarat mest positivt - som alltså har en hög andel som svarat 6 eller 7. De gröna staplarna visar andelen positiva. Barnen ska känna glädjen av att lära sig och känna att de behövs i gruppen Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn Personalen tar väl hand om mitt barn De områden som dessa tre frågor gäller är områden där verksamheten tycks fungera bra och där många vårdnadshavare upplever att förskolan arbetar på ett mycket bra sätt. Försök behålla det goda arbetet. Rapporten gäller Ögärdets förskola och bygger på svar från 49 vårdnadshavare av 58 möjliga, alltså 84.5%

10 Högst andel låga betyg Nedan visas de tre frågor där vårdnadshavarna har svarat mest negativt - som alltså har en hög andel som svarat 1, 2 eller 3. De röda staplarna visar andelen negativa. Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn Personalen tar väl hand om mitt barn Personalen ska ge föräldrar tydlig information De områden som dessa tre frågor gäller är områden där verksamheten tycks ha problem och där många vårdnadshavare upplever att förskolan inte fungerar särkilt bra. Detta kan vara områden att prioritera i utvecklingsarbetet. Rapporten gäller Ögärdets förskola och bygger på svar från 49 vårdnadshavare av 58 möjliga, alltså 84.5%

11 Högst andel vet ej Nedan visas de tre frågor där flest vårdnadshavarna har svarat att de inte kan ta ställning till frågan. De grå staplarna visar andelen Vet ej. Barnen har möjlighet att ha inflytande på verksamhetens innehåll Barnen har möjlighet att utveckla förståelse för matematik Barnen ska kunna byta mellan olika aktiviteter under dagen De områden som dessa tre frågor gäller är områden där många vårdnadshavarna inte känner till hur verksamheten arbetar. Här kan tydligare information om mål och arbetssätt vara relevant. Rapporten gäller Ögärdets förskola och bygger på svar från 49 vårdnadshavare av 58 möjliga, alltså 84.5%

12 Resultat per fråga Här visas resultat per fråga, dvs andelen av alla svarande som valt respektive svarsalternativ. I kolumnerna till höger visas frågans medelvärde för förskolan, samt medelvärde för kommunen och för GR. 5.7 5.9 5.8 5.6 5.4 5.5 5.2 5.0 Ögärdets förskola Kungsbacka GR Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn Personalen tar väl hand om mitt barn Personalen ska ge föräldrar tydlig information Föräldrar ska kunna vara med och påverka arbetet i fsk Barnen ska möta personal som de känner Varje färgat fält motsvarar ett svarsalternativ. I fältet visas procentandelen av de svarande som har valt det svarsalternativet. I tabellen bredvid stapeldiagrammet redovisas medelvärde för varje fråga, det vill säga ett genomsnittsvärde för alla vårdnadshavares svar. Värdet kan enkelt jämföras med andra medelvärden. Medelvärdet kan i denna undersökning ligga mellan 1 och 7 och ju högre värde desto mer nöjda vårdnadshavare. Rapporten gäller Ögärdets förskola och bygger på svar från 49 vårdnadshavare av 58 möjliga, alltså 84.5%

13 Resultat per fråga Här visas resultat per fråga, dvs andelen av alla svarande som valt respektive svarsalternativ. I kolumnerna till höger visas frågans medelvärde för förskolan, samt medelvärde för kommunen och för GR. 5.7 5.8 5.5 6.0 5.6 5.9 6.1 Ögärdets förskola Kungsbacka GR Barnen har möjlighet att ingå i mindre och större grupper under delar av dagen Barnen har möjlighet att ha inflytande på verksamhetens innehåll Barnen ska lära sig hur man fungerar tillsammans i en grupp Barnen ska känna glädjen av att lära sig och känna att de behövs i gruppen Barnen ska kunna byta mellan olika aktiviteter under dagen Varje färgat fält motsvarar ett svarsalternativ. I fältet visas procentandelen av de svarande som har valt det svarsalternativet. I tabellen bredvid stapeldiagrammet redovisas medelvärde för varje fråga, det vill säga ett genomsnittsvärde för alla vårdnadshavares svar. Värdet kan enkelt jämföras med andra medelvärden. Medelvärdet kan i denna undersökning ligga mellan 1 och 7 och ju högre värde desto mer nöjda vårdnadshavare. Rapporten gäller Ögärdets förskola och bygger på svar från 49 vårdnadshavare av 58 möjliga, alltså 84.5%

14 Resultat per fråga Här visas resultat per fråga, dvs andelen av alla svarande som valt respektive svarsalternativ. I kolumnerna till höger visas frågans medelvärde för förskolan, samt medelvärde för kommunen och för GR. 5.9 5.7 5.5 5.8 5.4 6.1 6.0 Ögärdets förskola Kungsbacka GR Barnen har möjlighet att utveckla språket Barnen har möjlighet att utveckla förståelse för matematik Barnen får möjlighet att utveckla förståelse för naturvetenskap Flickor och pojkar har samma möjligheter Varje färgat fält motsvarar ett svarsalternativ. I fältet visas procentandelen av de svarande som har valt det svarsalternativet. I tabellen bredvid stapeldiagrammet redovisas medelvärde för varje fråga, det vill säga ett genomsnittsvärde för alla vårdnadshavares svar. Värdet kan enkelt jämföras med andra medelvärden. Medelvärdet kan i denna undersökning ligga mellan 1 och 7 och ju högre värde desto mer nöjda vårdnadshavare. Rapporten gäller Ögärdets förskola och bygger på svar från 49 vårdnadshavare av 58 möjliga, alltså 84.5%

15 Info om hösten Ögärdets förskola - Avdelningar/hemvister - Barngrupper
- Tjänst ute (snart): Fsk.lärare - Två avdelningar tillkommer under slutet av terminen. Bräckaskolan - Paviljonger mellan förskolan och IFK Fjärås, evakuering 4or + 5or - Byggs i två etapper.

16 Övriga frågor Fotografering Forskning lyfter Matfrågor
Dialogmöte Tisdagen 2 maj 18:30-20:30 i Särörummet, Stadshuset

17


Ladda ner ppt "Ögärdets förskola Vårtermin 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser