Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Gotlands energieffektiviseringsnätverk

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Gotlands energieffektiviseringsnätverk"— Presentationens avskrift:

1 Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Nätverksträff 30 maj. Värd Sweprod Graphics AB

2 Dagens program Kl Läget? Nätverkande kring vad som hänt sen sist och pågående energikartläggningar Kl Fika Kl SweProd Graphics AB berättar mer om sina tankar kring energieffektivisering. Kl Vad händer efter energikartläggning? Hur kan man tänka kring prioritering av åtgärder? Kl Lunch Kl Konsten att spara in en kärnkraftsreaktor. Belysning och lönsamhetskalkyl samt rundvandring. Jim Collin, Ljusdesigner på ÅF Lightning Kl Fika Kl Närmaste framtiden för nätverket Kl Tack och slut för dagen

3 Hur mycket kan och ska vi delta vid kartläggningen? Vad är fördelarna?
Energikartläggning Hur mycket kan och ska vi delta vid kartläggningen? Vad är fördelarna? Vad kan man dra nytta genom att dela upp systemet i delsystem? Vilka delsystem vore praktiskt att dela upp ditt företag i? Gruppdiskussioner

4 Energikartläggning arbetsgång
Genomförandet av en energikartläggning består av de fyra delarna som visas på bilden. Att planera en kartläggning innebär både praktisk och strategisk planering. Med praktisk planering menar man allt som ska göras för att genomföra en kartläggning. Att utse en person inom huset för att genomföra kartläggningen om kompetensen finns, eller att upphandla en konsult för att genomföra kartläggningen. Med strategisk planering menar man att arbetet planeras på så sätt att kunskapen och färdigheter som erhålls under arbetsgång lever vidare på företaget, att väcka så mycket engagemang som möjligt hos så många anställda som möjligt. Steg 2 går ut på att samla in data som en konsult behöver för att genomföra kartläggningen. Dessa uppgifter fungerar som grund till hela energikartläggningen och dess utfall. Steg 3 innebär en analys av energianvändningen och det syftar till att ta fram ett åtgärdsförslag för företaget. Steg 4 handlar om rapportering och uppföljning. Som sagt tidigare finns det en riktlinje framtagen av Energimyndigheten som visar hur en rapport ska skrivas. Utöver rapportering, ska man följa upp åtgärder och dess resultat. Det finns ett speciellt verktyg för detta som har tagits fram av Energimyndigheten och hjälper er att följa upp åtgärder.

5 Energikartläggning Inkludera: Byggnader, transporter och verksamhet
ABC ABC En vettig och vanlig metod för att bättre analysera energianvändningen i ett företag är att dela hela verksamheten in i mindre delsystem. Man börjar med att ta fram total tillförd energi för företaget. Därefter spanar efter man energiflödet i företaget och ser till vart energin tar väg. Ofta har man bra koll på total inköpt energi, men det kan vara svårt att veta var och hur den används. Genom att dela in i mindre system kan man lättare förstå var data saknas. När delsystemens energikonsumtion är framtagen kan delsystemens energikonsumtion summeras och jämföras med den totala energikonsumtionen. Då blir det tydligt var den betydande energianvändningen i företaget finns. Detta görs av energikonsult men företag uppmuntras att aktivt delta i processen eftersom det finns en hel del strategiska fördelar i den. Man kan få en mer detaljerad koll på olika delar av verksamheten och därigenom kan man upptäcka förbättringspotentialer av andra slags än (förutom) energiförbrukning. Detta kan handla om en process, bättre fördelning av resurs eller bättre fördelning av ansvar. Verkstad/Produktion

6 Vad händer efter energikartläggning?
Uppföljning EENet-verktyget 15 November EEnet-verktyget inrapporterat Mål, nyckeltal, handlingsplan för företag 30 november 2018 Energikartläggning genomförd och presenterad för företag 30 juni (åtgärder kan lyftas i företagens budgetarbete) Nästa nätverksträff Datum? Tid? Energipolicy Mål för nätverk Det finns ett önskemål för att energikartläggningarna vara slutförda till slutet av juni. Men för de som inte hinner till dess kan vi göra avstegsanmälningar till Energimyndigheten och så kan man få längre tid på sig att avsluta energikartläggningarna under tidig höst. Uppföljning EENet-verktyg Som är en Excel fil och den ska fyllas in först när energikartläggningen är slutförd. Verktyget möjliggör uppföljandet av energiarbetet hos företag i nätverket- Ni kommer att få stöd och utbildning för att kunna fylla in den här Excel filen. Energipolicy : Energipolicy är de övergripande riktlinjerna för energianvändningen och arbetet med energiledning och för ledningens engagemang. Mål & nyckeltal: Utifrån affärsidé, energipolicy och energikartläggningen ska företaget ta fram energimål för verksamheten. Mål för nätverk: Utifrån energikartläggningarna och individuella målen i nätverket kommer vi att sätta ett gemensamt mål för vårt nätverk. Handlingsplan för företag: Handlingsplanen utgår från energikartläggningens resultat och beskriver de åtgärder som behöver genomföras för att uppnå de beslutade energimålen. Om företagen redan har en handlingsplan, eller andra liknande dokument i organisationen, integrera gärna med dessa. Handlingsplanen innehåller inte bara tekniska åtgärder, planen kan även innehålla utbildningsplaner och införande av effektivare rutiner för projektering, drift/underhåll samt inköp.

7 Energipolicy Vilka energidiskussioner om visioner och mål har ni haft i ert företag? Vad är syftet med en energipolicy för ditt företag? Vad vill ni uppnå och till vem vänder den sig (kunder, anställda eller omvärlden)? Gruppdiskussion Har någon av er något nedskrivet/antaget? Liknande vision, policy, mål? Vision är bland annat något man vill uppnå. En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet . En policy är en avsiktsförklaring och riktlinjer för att styra beslut och uppnå önskade mål. En policy vägleder mot de handlingar som troligast ger önskat resultat. Ordet policy är liktydigt med rekommendation eller riktlinje. Energipolicy : Syftet med en energipolicy är att företagets ledning ska ange de övergripande riktlinjerna för energianvändningen och arbetet med energiledning och för ledningens engagemang. Energipolicyn ska vara relevant för organisationens aktiviteter, produkter och tjänster. Det innebär att den inte får vara så allmän att den skulle kunna passa in på vilket företag som helst. Policyn ska vara konkret och enkel så att den lätt kommuniceras. Det finns inte krav på hur energipolicyn ser ut, men att den skall finnas med. Med fördel integreras den i övriga policys i verksamheten. Policyn ska utgöra grunden för de energimålen som senare sätts i verksamheten. Det är också viktigt att kommunicera ut policyn internt så att alla vet om den. Mål & nyckeltal: Utifrån affärsidé, energipolicy och energikartläggningen ska företaget ta fram energimål för verksamheten. De övergripande målen ska vara långsiktiga medan de kortsiktiga målen normalt är på ett till tre år och ska stödja uppfyllelsen av de övergripande målen. Organisationen ska också utifrån vad som kommit fram i energikartläggningen ta fram nyckeltal för energi. Syftet är att nyckeltalen ska mätas och följas upp löpande och vid behov jämföras mot referensvärden. Skillnaden mot ett energinyckeltal och ett energimål är att på de områden där man har ett energimål är syftet att förbättra prestandan medan energinyckeltalet i den löpande driften följs för att kontrollera att verksamheten går bra och att inte nyckeltalet avviker för mycket från det normala. Nyckeltal möjliggör också att företaget ser till var det ligger till i energiarbetet i förhållande med liknande företag i samma bransch. Krav att använda ett nyckeltal m.a.o att relatera sin energianvändning till något. Exempel på nyckeltal kWh/omsättning kWh/drifttimme kWh/m² kWh/förädlingsvärde eller produktionsvärde kWh/producerat gods, vara etc. Andel fossila bränslen Mål för nätverk: Utifrån energikartläggningarna och individuella målen i nätverket kommer vi att sätta ett gemensamt mål för vårt nätverk.

8 Från kartläggning till genomförande
Företagets prioriteringar genomförande Energimål Resurser Åtgärdslista Handlingsplan Strategi Energikartläggningen fokuserar på företagets energianvändning och leder fram till en åtgärdslista. Åtgärdslistan ska beskriva samtliga åtgärder som identifierats i kartläggningen – stora och små, mer eller mindre lönsamma. Även om företagets personal deltar aktivt genomförs kartläggningen också ofta av en extern konsult. Sedan styr företagets prioriteringar hur kartläggningens resultat omsätts till handlingsplan (och sedan genomförs). Dessa påverkas även av företagets resurser (tid och investeringsmedel) och andra strategiska frågor inom företaget (t ex planerade driftsstopp, förändringar i produktion, mål för arbetsmiljö osv).

9 En energipolicy ska: Utlova att företaget ska bli mer energieffektivt.
Utlova att tillräckligt med resurser tillsätts för att nå energimål Utlova att uppfylla lagar och krav inom energiområdet som företaget berörs av Ge en vägledning för vilka energimål som ska sättas. Uppmuntra inköp av energieffektiva produkter och tjänster Vara känd i organisationen/företaget Uppdateras vid behov

10 Hur tar man fram en energipolicy?
• Börja med att tänka igenom vad ni har för syfte med er energipolicy. Vad vill ni uppnå och till vem vänder den sig (kunder, anställda eller omvärlden)? • Säkerställ att policyn är relevant för organisationens aktiviteter, produkter och tjänster. • Förankra policyn hos alla anställda, hela organisationen ska omfattas av policyn. • Gör policyn kort, kärnfull och lättbegriplig. • Sätt policyn på en nivå som gör den rimlig att leva upp till. • Säkerställ att policyn stämmer överens med övriga strategier och visioner som organisationen har. Vad har hänt kring energikartläggning sen sist och vad är nästa steg? När företaget gör en offertförfrågan är det viktigt att: Beskriva företagets verksamhet. Ställa de krav på genomförande som finns för Energikartläggningsstödet. Fråga efter referenser som styrker konsultföretagets eller konsultens kompetens och erfarenhet av: Företagets bransch och den utrustning ni använder. Energimätningar – finns särskilda krav eller behov av mätning för ditt företag. Att genomföra energikartläggningar och skriva energikartläggningsrapporter. Specificera hur och när kartläggningen ska genomföras och anpassa kartläggningen efter företagets behov.

11 Konkret om företagets energianvändning och verksamhet
”Vi strävar efter att tillverka effektiva lampor som bidrar till att minska energianvändningen i belysningssystem.” ”Vi vill vara ett fastighetsbolag med den lägsta energiåtgången per kvadratmeter, och med största andelen förnybar energi.” ”Vid produktutveckling ska vi fokusera på att minska energiåtgången för den totala livscykeln genom att minska energiåtgången vid produktion, användning och återvinning.” Engagera alla medarbetare ”Vi arbetar alla mot en mer energieffektiv produktion och en bra produkt genom en öppen atmosfär dels genom att uppmuntra en aktivt förslagsverksamhet och dels genom en energimedveten design och upphandling”

12 Energimål Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsatt
Utgå från policy, energikartläggningen och dess åtgärdsförslag för att bestämma vilka mål som ska formuleras. Målen riktar in sig på betydande energianvändning = där det tillförs mycket energi och/eller där det finns stor potential för förbättring SMARTA Energimål: Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsatt

13 Gör målet SMART: Mål Specifikt mål Samordna fler transporter.
Minska energi till transporter: öka till >xx ton/transport till år 2019 genom att samordna transporter. Minska uppvärmningskostnaden. Minska energi till uppvärmning med minst 10 % mellan åren m2. Mer energieffektiva lampor. Minska energi till belysning med minst 15 % mellan åren Bättre styrning av processen för att undvika spill. Öka andel prima produkt för att minska energitillförsel per enhet såld produkt med 5 % mellan åren Här är flera exempel på hur man kan uttrycka målen mer specifikt och öka mätbarheten. Det är svårt att följa upp ett mål som inte har kvantifierats. Sista målet knyter an till att en stabil produktion är viktigt för energieffektiviteten. Genom att större andel av produktionen blir säljbar produkt (prima produkt) så blir energieffektiviteten högre, dvs energitillförsel per tillverkad produkt. Ju bättre målen formuleras desto enklare är det att formulera åtgärder i handlingsplanen, få acceptans för åtgärderna och att följa upp resultatet.

14 Förankring Hur förankra energipolicy i verksamheten? Hur håller vi engagemanget vid liv? Gruppdiskussion Om tid finns

15 Engagemang för energieffektivisering
Gör policyn känd och visa tydligt att detta är något ledningen står bakom till 100 %. Beskriva situationen för företaget när det gäller energianvändning. Följ upp hur arbetet går och redovisa i organisationen. Öppna för förslagsverksamhet. Om tid finns I samband med att företaget börjar förbättringsarbetet eller i samband med att policyn ska göras känd kan det vara bra med någon slags utbildning eller introduktion för era anställda. Det är bra om samtliga känner sig delaktiga och har grundläggande kunskaper om företagets energisituation. Det kan handla om vilka energislag och vilka mängder som används samt att hjälpa de anställda att få en känsla av vad som är stort och smått. Efterhand är det bra att informera om framsteg, detta bör göras till hela organisationen. Det är nyttigt att visuellt visa energitillförsel, eventuella besparingsåtgärder och så småningom måluppfyllnad för de anställda. Genom att låta energieffektiviseringsarbetet synas och ta plats visar ledningen att det är en prioriterad fråga för företaget. En engagerad ledning är nyckelfaktorn för att få ett bra resultat av ett ledningssystem. Ett bra sätt att fånga upp de anställdas idéer kring energieffektivisering är att ha en organiserad förslagsverksamhet där medarbetarna kan lämna in förslag på hur företaget kan energieffektivisera ytterligare. Detta bidrar även till att upprätthålla engagemanget för energifrågan i företaget.

16 Att hålla engagemanget vid liv hämtat ur Stegvist införande av systematiskt energiarbete, ET 2014:11
Engagerad ledning Tydliga mål och strategier Engagerad organisation Motivation Vidmakthållet beteende Kontinuitet i drift Enkelt system för kommunikation och styrning Finansiering Bevakning av ny teknik Systematisk uppföljning och utvärdering Om tid finns Text från ET 2014:11 Här presenteras ett antal punkter som är viktiga för företagets kontinuerliga energieffektiviseringsarbete. Engagerad ledning Att ledningen tydligt visar att de värderar energifrågan högt är A och O i förändringsarbetet. Detta kan de visa genom att tillföra resurser såsom tid och pengar och möjlighet till kompetensutveckling. De kan också visa det genom att prata om energifrågor, lyssna på personalen och agera som förebilder i företaget utifrån olika policys. Har ni exempelvis en resepolicy som säger att ni i första hand ska använda er av telefon- eller videomöten för att minska på resandet med bil så måste företagsledningen i första hand använda sig av dessa mötessätt för att medarbetarna ska ha ett förtroende för policyn. Tydliga mål och strategier Att målen måste vara SMARTa har tagits upp tidigare […]. Det skapar en tydlighet i arbetet. Både energiansvarig och organisationsledningen behöver också kunna visa att de åtgärder som genomförs leder mot att de uppsatta målen uppfylls. Visa hur tekniska förbättringar lett till energibesparingar Visa andra mervärden som inte behöver vara energirelaterade. Visa hur förändrat beteende leder mot målen, till exempel hur de nya släcknings- och avstängningsrutinerna för maskiner har minskat energianvändningen. Om ni lyckas med att kommunicera resultat har ni kommit en bra bit på vägen att hålla det systematiska energiarbetet vid liv. Engagerad organisation Organisationen, med ledning och energigrupp i spetsen, måste hela tiden säkerställa att det är enkelt att arbeta med energifrågorna och att arbetet fördelas ut på rätt personer med rätt kompetens. Det måsta vara lätt för medarbetare att veta vem de hör av sig till med förslag på åtgärder och att de känner att de blir lyssnade på. Genom att emellanåt fundera kring frågor som ”Når informationen ut till alla?” och ”Finns det en fungerande förslagsverksamhet där medarbetarna kan lämna förslag på möjliga förbättringar?” kan ni själva göra en analys av om organisationen och informationsspridningen fungerar som det är tänkt. Gör gärna en ordentlig utvärdering av vad medarbetarna tycker med jämna mellanrum. Det kan göras genom enkäter eller intervjuer. Motivation och engagemang Alla har en möjlighet att påverka den framtida energianvändningen och därför måste alla ha kunskap om hur deras påverkan ser ut och vilka möjligheter de har att förändra. Alla måste känna att de är en viktig del i energiarbetet och att de har möjlighet att påverka organisationens policy och mål. Att fördela energi-frågan på flera personer skapar både motivation och engagemang. Att hålla tävlingar eller använda sig av andra incitament kan också vara ett sätt att öka engagemanget. Bra och snabb återkoppling på förslag och resultat av arbetet håller motivationen uppe. Tävlingar kan även vara externa, som att utmana grannföretaget i en energispartävling. Att emellanåt genomföra workshops med medarbetarna med såväl kunskapshöjande åtgärder som utmaningar är också ett bra sätt. Ett exempel på en utmaning är: Om vi skulle minska driftbudgeten med hälften nästa år, vad skulle vi behöva göra? Genom att visa på vad energikostnaderna hade varit om ni inte hade gjort något får ni ytterligare en sporre genom att i ser hur mycket pengar som frigjorts för att kunna användas till annat. Vidmakthållet beteende Efter kunskapshöjande insatser är det mycket viktigt att medarbetarna får tid att tillämpa den nya kunskapen för att på så sätt öka sin kompetens. Eftersom energiarbetet ofta kan innebära förändrade synsätt, attityder och rutiner är det nödvändigt att alla hjälper varandra att påminna om detta genom att ständigt ha frågan uppe på avdelningsmöten och liknande. Att energi finns med som en punkt på dagordningen är ett enkelt sätt att hålla medvetenheten uppe. Att i kommunikationen med medarbetarna använda sig av bilder från den egna verksamheten, exempelvis ett tomt och upplyst omklädningsrum eller kontor, eller en öppen port eller fönster mitt i vintern är ett sätt att öka medvetenheten. Var dock försiktig med att peka ut enskilda personer som ”förövare” använd istället bilderna som exempel. Kontinuitet i drift Kontinuitet i driften handlar i det här fallet om att ha väl fungerande rutiner för drift, skötsel och underhåll av teknisk utrustning men lika mycket om att säkerställa att kompetensen finns kvar i organisationen om medarbetare slutar eller går i pension. För att säkerställa att information och kunskap inte försvinner vid personalförändringar kan väl dokumenterade driftrutiner för olika energianvändare och en bra överlämning till ny personal vara avgörande. Energigruppen kan bistå med mallar för driftrutiner och säkerställa att de blir ifyllda och ledningen behöver se till att det finns tillräckligt med tid för en överlämning. Enkelt system för information och styrning Att samla in och bearbeta information tar tid från det som verkligen effektiviserar energianvändningen, det vill säga genomföra åtgärder för att spara energi. Ju mer av detta informationsinsamlande som kan automatiseras desto mer tid över till annat. Det gäller dock att inte samla in mer information och data än vad som behövs eller vad ni klarar av att hantera. Att automatisera insamlandet och bearbetningen av energianvändningen i stort och för olika processer bör vara ett mål på sikt. Ta gärna hjälp av olika funktioner i organisationen för att samla in informationen. Ekonomiavdelningen kan samla in energistatistik och produktionsavdelningen statistik kring producerade enheter eller drifttimmar etc. Den energiansvarige kan ha uppgiften att delegera arbetet och som tidigare är påpekat så är det viktigt att förklara varför och hur det kan göras samt att återkoppla det utförda arbetet. Finansiering Finansiering av åtgärder är alltid en utmaning. Det finns alltid en begränsad pott med pengar. Kom ihåg i sammanhanget att energieffektivisering frigör kapital som istället kan användas till andra investeringar eller för att förbättra lönsamheten. Eftersom energieffektivisering minskar kostnadsmassan och därmed har en direkt positiv resultatpåverkan, speciellt genom enklare driftåtgärder, ses ofta snabbt en förbättrad lönsamhet. Att använda en rullande energiinvesteringspott har ofta visat sig vara effektivt. Det börjar med att ledningen avsätter en viss summa pengar och tid för att genomföra åtgärder. När sedan energikostnaderna minskar återförs en del av vinsten till investeringspotten för fortsatta energiinvesteringar. En del av vinsten används för andra saker i organisationen. Genom att för olika åtgärder räkna fram en avkastningsränta kan det beräknas om det är lönsamt att låna pengar för att genomföra åtgärden eller om den ska genomföras med eget kapital. Ekonomiavdelningen eller revisorn kan involveras så deras kompetens kan användas om den inte redan finns i energigruppen. Bevakning av ny teknik Teknikutvecklingen går idag oerhört fort. Detta beror bland annat på EU-direktiv inom energiområdet men också på ökat fokus på just energifrågor. Att hålla sig uppdaterad och analysera i fall ny teknik passar för just er kan därför vara svårt men är viktigt. Denna uppgift bör som tidigare nämnts fördelas ut på flera personer men ni kan med fördel även använda er av kunskap som finns hos myndigheter, leverantörer, installatörer och konsulter. Systematisk uppföljning och utvärdering Genom att se till att göra rätt saker, göra saker rätt och lära av misstag eller brister får man ett långsiktigt och hållbart energiarbete. Uppföljning och utvärdering är därför en mycket viktig byggsten i organisationens lärprocess. Såväl handlingsplan och mål som nya arbetssätt och rutiner behöver löpande följas upp och utvärderas. Det är även viktigt att resultatet från uppföljningen på ett tydligt sätt återkopplas till ledning och medarbetare så att energiarbetet hålls levande i organisationen. Det kan öka engagemanget och viljan att satsa fortsatta resurser på energifrågan.

17 Hemläxa Börja formulera er energipolicy och mål. Stöd av checklista.
Nästa träff kommer vi att jobba mer med era policy och mål samt handlingsplaner.

18 Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Vad händer efter energikartläggning? Hur kan man tänka kring prioritering av åtgärder?

19 Från kartläggning till genomförande
Företagets prioriteringar genomförande Energimål Resurser Åtgärdslista Handlingsplan Strategi Energikartläggningen fokuserar på företagets energianvändning och leder fram till en åtgärdslista. Åtgärdslistan ska beskriva samtliga åtgärder som identifierats i kartläggningen – stora och små, mer eller mindre lönsamma. Även om företagets personal deltar aktivt genomförs kartläggningen också ofta av en extern konsult. Sedan styr företagets prioriteringar hur kartläggningens resultat omsätts till handlingsplan (och sedan genomförs). Dessa påverkas även av företagets resurser (tid och investeringsmedel) och andra strategiska frågor inom företaget (t ex planerade driftsstopp, förändringar i produktion, mål för arbetsmiljö osv).

20 Handlingsplan Utgå från policyn, målen och åtgärdslistan när ni formulerar er handlingsplan. Åtgärdslista = samtliga åtgärder från kartläggningen Handlingsplan = de åtgärder företaget väljer att genomföra När man ska upprätta sin handlingsplan utgår man dels från de energieffektiviseringsåtgärder som identifierats i energikartläggningen och dels från företagets energieffektiviseringsmål. I energikartläggningen är de listade åtgärdernas energibesparing och kostnaden för genomförande ofta ett resultat av överslagsberäkningar. När man valt ut åtgärder kan det därför krävas en noggrannare kalkyl för att få en mer precis lönsamhetskalkyl. Under arbetet med handlingsplanen kan det tillkomma ytterligare eller ny information som gör att man får prioritera om i handlingsplanen. Exempelvis kan en åtgärd visa sig bli dyrare än planerat eller så kan förutsättningarna för investeringar ha förändrats. Det betyder att handlingsplanen kommer att vara ett levande dokument som ständigt uppdateras så att företaget har tillgång till aktuell information. Det är därför nödvändigt att dokumentera förklaringar till de ändringar som görs i planeringen; varför och hur man har tänkt.

21 Prioritera energieffektiviserande åtgärder
Var placerar ni åtgärderna? Vilken information behövs för respektive åtgärd för att kunna göra prioriteringen? Utöver de kriterier som ges i övningen vilka ytterligare saker spelar in när ni gör prioriteringar i ert företag? Vilka förutsättningar gäller i ditt företag vid investeringar och prioriteringar av åtgärder? Gruppdiskussion Uppgift: prioritera energieffektiviserande åtgärder. Dela in deltagarna i grupper om 2-3 så får de diskutera med varandra ca 15 min och sen eventuellt redovisa i storgrupp.

22 Hur görs urvalet av åtgärder?
Strategiskt bra projekt. Stor effektivisering i kombination med kort återbetalningstid. Samordningsfördelar – flera åtgärder i samma system. Ändring i rutiner ofta billigt och kan ge stor effektivisering. Vilka åtgärder som är intressanta beror inte bara på potentialen för energieffektivisering. Det finns andra faktorer som gör att man prioriterar vissa åtgärder. Det kan vara att det är ett strategiskt bra projekt - lönsamma projekt som leder mot den målbild som finns för det framtida mer hållbara företaget. Till exempel att man ändrar bränsle till ett som kommer att vara billigare med förväntade styrmedel, eller att hitta kunder för eventuell överskottsvärme. Åtgärder som ger stor energibesparing men kort återbetalningstid (de högt i vänstra hörnet i figuren) är de som ska prioriteras i första hand. Om man ändå ska bygga om i en del av verksamheten kan man passa på att göra åtgärder som inte är lönsamma som enda åtgärd, men blir lönsam vid en större ombyggnad. Till exempel att byta fönster när man bygger om fasaden, eller använda ny värmekälla (till exempel lågvärdig värme) när man ändå ska byta värmeväxlare. Det kan vara åtgärder som är mycket billiga att genomföra (till exempel en ändring i en rutin, ändring av hur man utför en uppgift) och ger en viktig signal till era medarbetare och uppmuntrar åtgärder som minskar energianvändning. Denna bild återkommer i del II – nästa nätverksmöte om kartläggning när det kommer handla mer om hur vi hanterar åtgärder

23 Analysera åtgärdsförslag
Alla energieffektiviseringsförslag Stor energibesparing? Enkel åtgärd? Olika alternativa lösningar? Ekonomiskt överslag? Samordningsfördelar? Första steget är att identifiera åtgärdsförslag och göra en bruttolista, som kan omfatta många olika åtgärdsförslag – mer eller mindre realistiska. Det är ju inte säkert att de ser lika lovande ut om man tittar närmare på dem. Nästa steg i kartläggningen är därför att analysera åtgärdsförslagen i bruttolistan, så att den enbart omfattar de åtgärdsförslag som är bra, rimliga och realistiska för företaget. I den analysen kan man använda olika frågeställningar. Hur man tillslut avgör kan bero på internt uppsatta kriterier för till exempel återbetalningstid. Det kan även vara åtgärder som passar bra in med övriga planer som finns i verksamheten. Frågornas ordning spelar inte så stor roll. Om den sammantagna bilden av de första fem frågorna gör att det ser ut som en intressant åtgärd att titta vidare på kan den platsa på den nedbantade åtgärdslistan. Frågorna omfattar även en översiktlig lönsamhetsbedömning, för att avgöra åtgärdens ungefärliga ekonomiska lönsamhet. Bedömningen kan vara mer eller mindre slutlig, dels beroende på hur komplex åtgärden är och dels beroende på tillgång till data. Denna översiktliga lönsamhetsbedömning ingår i energikartläggningen. Analysen av åtgärdsförslagen bestämmer vilka åtgärder som kommer att ingå i energikartläggningsrapportens åtgärdslista. Det sista steget består av att prioritera åtgärdsförslagen. Detta sker efter att energikartläggningen är rapporterad. När energikartläggningens åtgärdslista utvecklas till en handlingsplan ska åtgärderna bedömas och prioriteras utifrån företagets egna förutsättningar och mål. I många fall kommer då en mer utförlig investeringskalkyl krävas. Detta steg kommer att diskuteras vid nästa nätverksmöte med tema ”Energikartläggning II”. Hur påverkas andra delar av verksamheten av åtgärdsförslaget? Totalmetodiken? Gotlands hem om på den första nätverksträffen som vi hade i år – vad minns vi om den – väckte den några tankar? Investeringskalkyl? Slutlig åtgärdslista

24 Mervärden från energieffektivisering
Mervärden från energieffektivisering Växthusgasutsläpp Minskade utsläpp av växthusgaser Hälsa och välbefinnande Minskad risk för sjukdom och skada, t.ex. genom god inomhusmiljö, minskat buller osv Industriell produktivitet Minskade produktionskostnader, stabilare process, mindre kassation, färre arbetsskador m.m. Lokala luftföroreningar Minskade utsläpp av föroreningar som SOX, NOX, CO, CFC, HCF och partiklar. Resurshantering Minskad miljöbelastning och naturresursanvändning, t.ex. gällande kemikalier, avfall, biologisk mångfald. Värdet av tillgångar Ökat försäljningsvärde eller ökade hyresintäkter för fastigheter mm.

25 Prioritering av åtgärder
Alla energieffektiviseringsförslag Slutlig åtgärdslista Lönsamhetsberäkning är en viktig input vid beslutet om en åtgärd ska genomföras. Investering Besparing per år = Återbetalningstid När det finns flera olika åtgärdsförslag för samma energieffektivisering – gör livscykelkostnadsanalys (LCC). Återgärderna på bruttolistan ska prioriteras – på så sätt kan ni välja ut de åtgärder som ska genomföras. För att bestämma hur dyrt det blir att genomföra en åtgärd och hur mycket som kan sparas i energikostnader ska en lönsamhetsberäkning göras. Samtidigt ska eventuella effekter av åtgärden utvärderas. Vid prioriteringen kan det vara andra faktorer än bara lönsamhet som spelar roll för vilka åtgärder som ska prioriteras. Det kan vara något som behöver åtgärdas ur säkerhetssynpunkt, eller att det är lämpligt att samordna med andra projekt som ska genomföras. Det kan också vara långsiktigt strategiska projekt som att byta till mer hållbara energislag som kan vara mer lönsamt i längden. Lönsamhetsberäkningar kommer att behövas, både som en del av energikartläggningen (i den mer översiktliga analysen av åtgärdsförslag) samt när arbetet med att prioritera åtgärder börjar (vilket ofta kräver mer detaljerade beräkningar). Det finns olika sätt att beräkna lönsamhet. Företaget kan ha flera konkurrerande förslag för samma åtgärd, till exempel olika utrustningar där investeringskostnaden och driftskostnaden skiljer sig åt. Driftkostnaden beror på energikonsumtion hos ny utrusning, men kan även bero på att olika utrustningarnas underhållsbehov skiljer sig åt. I detta fall är det bra att se på livscykelkostnaden – d.v.s. man jämför den totala kostnaden för utrustningen över ett visst antal år. Här finns färdiga program att använda, till exempel BELOK. En enkel lönsamhetsbedömning är att dela investeringskostnaden med den årliga besparingen (p.g.a. lägre energiräkning). Då ser man hur lång tid det tar innan åtgärden är betald. Företag kan även ha egna metoder för att beräkna lönsamhet. Det är då viktigt att förmedla dessa till den konsult som gör kartläggningen. Verktyg BELOK. ( En mer noggrann investeringskalkyl kan behövas för större investeringar. Vilken metod används i ert företag?

26 Handlingsplan Specificera i handlingsplanen hur målen ska uppnås.
Specifikt mål Åtgärd Minska energi till transporter: öka till >xx ton/transport till år 2019 genom att samordna transporter Minska energi till uppvärmning med minst 10 % mellan åren Minska energi till belysning med minst 15 % mellan åren Öka andel prima produkt för att minska energitillförsel per enhet såld produkt med 5 % mellan åren Ansvarig Tidsplan Uppföljning

27 Uppföljning Viktigt att följa upp effekten av genomförda åtgärder - hur ändrades energiprestandan? Planera för hur uppföljningen ska göras innan åtgärden genomförs! Uppföljning av varje enskild åtgärder kan ske genom mätning, kontroll av drifttid, etc. EENet-verktyget för uppföljning av företagets samlade energieffektivisering Det är mycket viktigt att man följer upp de åtgärder man genomför, eftersom man då kan se hur de bidrar till energieffektiviseringen och ger värdefull information till framtida energieffektiviseringar. Hur man ska följa upp åtgärden är viktigt att tänka igenom innan åtgärden genomförs. Exempelvis kan det behövas göras mätningar innan åtgärden genomförs för att kunna följa upp effekten av den. Uppföljningen kan naturligtvis göras mer eller mindre detaljerad, beroende på typ av åtgärd (kostnad, besparingspotential) och företag. Inom nätverken används EENet-verktyget för uppföljning av företagets (och nätverkens) samlade energieffektivisering. Resultaten av uppföljningen av varje enskild åtgärd skrivs därför löpande in i verktyget. På så sätt höjs kvaliteten på den samlade uppföljningen.

28 Vilket stöd finns att tillgå?

29 Vilket stöd finns att tillgå?
Energikartläggning genomförd och presenterad för företag Energikartläggningsstöd Offertförfrågan exempel Checklista för kartläggningen 8/40 timmar konsult

30 Vilket stöd finns att tillgå?
Uppföljning EENet-verktyget Användarguide Användarmanual 10- timmar konsult per år

31 Vilket stöd finns att tillgå?
Energipolicy Checklista för energipolicy Exempel på energipolicy AFA fastigheter

32 Vilket stöd finns att tillgå?
Mål och nyckeltal för företag Mallar för energieffektiviseringsmål (Word och Excel) Inom Nätverket (träffar)

33 Vilket stöd finns att tillgå?
Handlingsplan för företag Mall för handlingsplan 10 timmar konsult per år

34 Övergripande stöd Energikoll i små och medelstora företag Stegvis införande av systematisk energiarbete - Guide nätverksfas – behov av uppdatering kring en del av materialet som kommer tas fram. Energikoll i små och medelstora företag – slut hos tryckeriet och håller på att uppdateras. PDF-format finns att ladda ner. Fokusera på texten, inte så mycket på bilagorna. Grundläggande och anpassad teori kring energieffektivisering. Stegvis införande av systematiskt energiarbete - Stöd för att stegvist införa och bedriva ett systematiskt energiarbete, bygger på energiarbete i tre steg. ”Om målet är att införa ett certifierat energiledningssystem så kan handboken vara ett första steg på vägen”.

35 Ekonomiska stöd…. Se nyhetsbrev plus info på nätverksträffar

36 Klimatsmarta åtgärder kan få stöd
Vem kan söka? Alla utom privatpersoner kan söka ex. kommuner, företag, organisationer, stiftelser. Ansökan är öppen 4 gånger/år. Nästa gång 7 augusti- 9 september. Ansökan sker via ett digitalt formulär på Naturvårdsverkets hemsida. Bästa klimatnyttan vinner! Klimatnytta: Minskning CO₂e kg/investerad krona. Ca 1 CO₂e kg/kr. Återbetalningstid längre än ca 5 år

37 3 laddboxar, totalt 6 laddpunkter
Max kr/ laddpunkt Max 50 % i stöd Räkneexempel 1 3 laddboxar, totalt 6 laddpunkter Utrustning och installation = kr/st Koldioxidminskning: 1540*6= kg CO₂e /år Klimatnytta: *15 / kr =3 kg CO₂e /kr Max bidrag (50%) kr Räkneexempel 2 6 laddstolpar, totalt 6 laddpunkter Utrustning och installation= kr/st Koldioxidminskning: 1540*6= kg CO₂e /år Klimatnytta: *15 / kr = 0,46 kg CO₂e /kr Max bidrag ( *6)= kr

38 Gotlands energieffektiviseringsnätverk
Uppsamling och närmaste framtiden för nätverket

39 EEnet-verktyget inrapporterat
15 November EEnet-verktyget inrapporterat Uppföljning EENet-verktyget 30 november Mål, nyckeltal, handlingsplan för företag Nyhetsbrev Ca 1 per månad Sommar 2018 Energikartläggning genomförd och presenterad för företag 30 juni (åtgärder kan lyftas i företagens budgetarbete) Nästa nätverksträff Heldag/halvdag? Datum? Värd? Energipolicy Mål för nätverk Uppföljning EENet-verktyg Som är en Excel fil och den ska fyllas in först när energikartläggningen är slutförd. Verktyget möjliggör uppföljandet av energiarbetet hos företag i nätverket- Ni kommer att få stöd och utbildning för att kunna fylla in den här Excel filen. Energipolicy : Syftet med en energipolicy är att företagets ledning ska ange de övergripande riktlinjerna för energianvändningen och arbetet med energiledning och för ledningens engagemang. Energipolicyn ska vara relevant för organisationens aktiviteter, produkter och tjänster. Det innebär att den inte får vara så allmän att den skulle kunna passa in på vilket företag som helst. Policyn ska vara konkret och enkel så att den lätt kommuniceras. Det finns inte krav på hur energipolicyn ser ut, men att den skall finnas med. Med fördel integreras den i övriga policys i verksamheten. Policyn ska utgöra grunden för de energimålen som senare sätts i verksamheten. Det är också viktigt att kommunicera ut policyn internt så att alla vet om den. Mål & nyckeltal: Utifrån affärsidé, energipolicy och energikartläggningen ska företaget ta fram energimål för verksamheten. De övergripande målen ska vara långsiktiga medan de kortsiktiga målen normalt är på ett till tre år och ska stödja uppfyllelsen av de övergripande målen. Organisationen ska också utifrån vad som kommit fram i energikartläggningen ta fram nyckeltal för energi. Syftet är att nyckeltalen ska mätas och följas upp löpande och vid behov jämföras mot referensvärden. Skillnaden mot ett energinyckeltal och ett energimål är att på de områden där man har ett energimål är syftet att förbättra prestandan medan energinyckeltalet i den löpande driften följs för att kontrollera att verksamheten går bra och att inte nyckeltalet avviker för mycket från det normala. Nyckeltal möjliggör också att företaget ser till var det ligger till i energiarbetet i förhållande med liknande företag i samma bransch. Krav att använda ett nyckeltal m.a.o att relatera sin energianvändning till något. Exempel på nyckeltal kWh/omsättning kWh/drifttimme kWh/m² kWh/förädlingsvärde eller produktionsvärde kWh/producerat gods, vara etc. Andel fossila bränslen Mål för nätverk: Utifrån energikartläggningarna och individuella målen i nätverket kommer vi att sätta ett gemensamt mål för vårt nätverk. Handlingsplan för företag: Handlingsplanen utgår från energikartläggningens resultat och beskriver de åtgärder som behöver genomföras för att uppnå de beslutade energimålen. Om företagen redan har en handlingsplan, eller andra liknande dokument i organisationen, integrera gärna med dessa. I samband m. åtgärdsprioritering rekommenderar jag att ni pratar om olika metoder för lönsamhetsberäkningar. Pay off – lönsamma åtgärder genomförs ej. Risk att välja fel vid investering p.g.a. ej tar hänsyn till drifts- och underhållskostnader. Handlingsplanen innehåller inte bara tekniska åtgärder, planen kan även innehålla: Utbildningsplaner/Informationskampanjer Djupare analyser av utvalda områdens energianvändning eller möjliga åtgärdsförslag Byte av energibärare eller utrustning Införande av effektivare styr- och reglersystem Införande av effektivare rutiner för projektering, drift/underhåll samt inköp

40 Feedback från dagens träff + -
Önskemål om teman för framtida träffar


Ladda ner ppt "Gotlands energieffektiviseringsnätverk"

Liknande presentationer


Google-annonser