Ladda ner presentationen
1
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
2
Scratch är lite som en teater
Scratch är lite som en teater! Det finns en scen med olika bakgrund och det finns skådespelare - sprajtar. När du kodar i Scratch är du regissören som bestämmer vad som ska hända. I förväg planerar du koden – manus.
3
Vad har berättelser med programmering att göra?
Programmering är inte bara att koda! Att skapa program kan liknas vid att skapa berättelser: Idé - Vad ska programmet göra? Vad ska hända? Manus - Vilka algoritmer behövs? Hur kodar jag det? Regi - Koda, dvs skriva kod/algoritmer som ger instruktion till datorn Idé > Planering > Kod Programmering: ”Programmering handlar om att instruera en maskin, som utför exakt vad den instrueras till, att utföra ett visst arbete eller uppgift.” Programmering förutsätter datalogiskt tänkande. Problemlösning/datalogiskt tänkande Planering av kod/algoritmer Skriva kod/algoritmer (”koda”) (Trippel Helix/Karin Nygårds) Algoritm – en instruktion för att lösa ett problem, behöver vara: Exakt I rätt ordning Fullständig Exempel på övningar: Robotkompis, Rita och beskriv
4
Vad är en berättelse? En berättelse behöver inte vara skriven i en bok. Det kan vara en film, ett spel, en låttext eller när du berättar något för en kompis muntligt eller i ett meddelande. sms spel låttexter
5
Berättelsens innehåll
Dramaturgi – handlingen, en ”röd tråd” Genre – olika stilar på berättelse, t ex skräck, komedi, sci-fi, drama Karaktärer – de som det handlar om, oftast med en huvudkaraktär Tips: Planera din berättelse innan du börjar programmera!
6
Den röda tråden Gör berättelsen spännande
Huvudkaraktären behöver lösa ett (eller flera) problem för att nå sitt mål… Tänk på det som en hinderbana!
7
VEM är huvudkaraktären? VAR utspelar sig berättelsen?
Vilket MÅL har huvudkaraktären? VAD händer på vägen? Någon eller något som hindrar? HUR löser huvudkaraktären det hindret?
8
Interaktiv berättelse
Animation Betyder ”att levandegöra” Få något som står stilla att se ut som att det rör på sig Fotografier eller teckningar > film Interaktiv berättelse När du som läser eller tittar kan vara med och påverka handlingen Till exempel spel! I Scratch kan du animera genom att byta klädsel eller färgeffekt. Och du kan göra berättelsen interaktiv så att det går att styra handlingen!
9
Några exempel på berättelser!
Fåret Shaun – en film animerad med stop-motion och lerfigurer o Bros. klassiska spel Spelet Super Mario Bros. – en interaktiv berättelse med hinderbana som ”röd tråd”! : Imse vimse spindel - en interaktiv berättelse i Scratch
10
Snipp snapp snut Så var sagan slut!
Så här kan du bygga upp din berättelse: VEM är huvudkaraktären? Vilka andra karaktärer finns? Vilket MÅL har huvudkaraktären? VAD händer på vägen – ett problem som måste lösas? (Är det någon annan karaktär som står i vägen?) HUR löser huvudkaraktären det hindret? (Vilka andra karaktärer hjälper till?) Snipp snapp snut Så var sagan slut!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.