Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Direkt access till fysioterapi
Vaggeryds vårdcentral Patienter med muskuloskeletala besvär har vid Vaggeryds vårdcentral av tradition bokats till läkare via sjuksköterska i telefonrådgivningen. Det finns indikationer på att det är effektivt med direkt access i form av förstabedömning till fysioterapeut. Indikationer gällande att det exempelvis medför färre läkarbesök, minskad återbesöksfrekvens till fysioterapeut, minskad remittering till bilddiagnostik samt minskat bruk av analgetika I addition till detta är det även ett sätt för fysioterapeuten/sjukgymnasten att utveckla professionen. Symtomen kategoriserades efter anatomiska lokalistationer såsom; nacke, rygg, extremitetsleder och huvud. Under denna period bokades totalt 48 patienter till läkare varav 20 stycken bedömdes kunnat bokats till fysioterapeut enligt framtaget triageringsmaterial. Dessa patienter utgjordes av 1 patient med nackbesvär, 9 patienter med ryggbesvär, 9 patienter med besvär från extremitetsleder samt 1 patient med huvudvärk. Syfte och mål Vi fick in få svar på vår patientenkät angående patientnöjdhet och men de visade på mycket hög patientnöjdhet. Patienter med muskuloskeletal problematik utgör cirka 10% av alla bokade patienter till läkare. En stor del av dem är lämpliga för direkt access till fysioterapeut/sjukgymnast. Det införda arbetssättet skall permanentas då detta förefaller, med reservation för statistiskt underlag, ge hög patientnöjdhet samt ökad tillgänglighet för patienter som verkligen behöver ett läkarbesök. Vidare ger det också utveckling för fysioterapeutprofessionen Den problematik som är aktuell för direct access klarläggs genom en triageringsmodell och målsättningen är att 80 % av lämpliga patienter bokas direkt från sjuksköterskornas telefonrådgivning till fysioterapeuten. Utifrån den mätning som är gjord mellan och uppskattas det att den totala mängden av patientbesök med muskuloskeletal agenda är cirka 1250 stycken årligen. Av dessa bedöms det att cirka 520 patienter årligen skulle kunna bokas direkt från sjuksköterskornas telefonrådgivning till fysioterapeut. Vi kommer även att se över fortsatt utvecklingspotential genom fortsatt utvärderande av patientutfallet men även andra variabler. Med anledning av att det finns en vana hos patienterna att initialt träffa en läkare så skall vi även följa upp hur patientnöjdheten blir efter direkt access införs. Målsättningen är att 80 % av patienterna skall vara nöjda efter sitt besök.. Ytterligare utvecklingsområden är på längre sikt remiss till röntgen från fysioterapeut. Vidare framtida utvecklingsmöjligheter är exempelvis kortisoninjektioner från fysioterapeut. Genom journalgranskning mellan och fick vi veta hur många patienter som bokats till läkare som kunde bokats till fysioterapeut. Metod Vi inbringade idéer till triageringsmodellen genom aktuell forskning samt hospitering på Tranås vårdcentral. Sjuksköterskorna i telefonrådgivningen utbildades av fysioterapeuterna och här fanns utrymme för diskussion kring triageringsmaterialet. I samband med att fysioterapeut/sjukgymnast agerar första instans ökar också kravet på yrkeskompetens varpå vi vidareutbildar enheten genom bland annat OMI (ortopedisk medicin). Vi undersökte även hur många patienter som direktbokats till fysioterapeut av sjuksköterska i telefonrådgivningen inom 48 timmar. Patientnöjdheten mättes genom en enkät där patienten fick bevara vilken upplevelse denne haft av att komma till fysioterapeut/sjukgymnast för första bedömning. Skalan var: Mycket nöjd – Nöjd – Missnöjd - Mycket missnöjd. Enkäten erbjöds till patienter som bokats till fysioterapeut av sjuksköterska. Vi skapade oss översikt över patientantal och vilka besvär som patienter söker för avseende muskuloskeletala bokningsunderlag Resultat genom journalgranskning mellan och Den första journalgranskningen visade att drygt 40% av patienterna med muskuloskeletala besvär kunde gått till fysioterapeut direkt. Efter införandet av direct access så gick 95 % av möjliga patienter till fysioterapeut vilket innebär att 8-10 mottagningsbesök i veckan gick till fysioterapeut istället för till läkare. Bild 1. Försättsblad till triageringsmaterialet som sjuksköterskorna i telefonrådgivningen använder. I kompendiet finns det triagering för respektive besvärsområde. Figur 2. Andelen patienter som via telefonrådgivningen skulle bokas till läkare var 95%, således gjordes endast tre bokningar till läkare som enligt journalgranskning skulle bokats till fysioterapeut. Figur 1. Andel patienter i absoluta tal som bokats via telefonrådgivningssköterska till antingen distriktsläkarmottagningen eller fysioterapin före och efter initiering av direkt access till fysioterapin. Fysioterapeuter: Marcus Wallenrud, Joel Meyer. Sjukgymnast: Marina Palmkvist Karlsson Mer information finns på
2
Direkt access till fysioterapeut
Marcus Wallenrud, Joel Meyer, Marina Palmkvist Karlsson Patienter med muskeloskeletala besvär har av tradition bokats till läkare på Vaggeryds vårdcentral av sjuksköterska i telefonrådgivningen. Det finns indikationer på att det kostnadseffektivt att med en direkt access (förstabedömning) till fysioterapeut. Dvs att det ger färre läkarbesök, färre återbesök till fysioterapeut, minskad förskrivning av röntgenremisser och analgetika. Det är även ett sätt för fysioterapeuten att utveckla sin profession. Här fortsätter texten från ingressen om ytterligare ord behöver sägas om det nya, det intressantaste. Det som lockar till läsning. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Syfte och mål Patienter med muskeloskeletala besvär utgör cirka 10% av alla bokade patienter till läkare och en stor del av dem är lämpliga för direct access hos fysioterapeut. De besvär som är aktuella för direct access klarläggs genom en triageringsmall och målsättningen är att 80 % av lämpliga patienter bokas direkt från sjuksköterskornas telefonrådgivning till fysioterapeuten. Eftersom det finns en vana hos patienterna att initialt träffa en läkare så ska vi ta reda på hur patientnöjdheten kommer vara efter då en direkt access införs och målsättningen är även här att 80 % av patienterna ska vara nöjda. Metod Vi skapade oss en översikt över patientantal och vilka besvär som patienter söker för genom journalgranskning mellan och Symtomen indelades i anatomiska områden såsom; nacke, rygg, extremiteter och huvud. Totalt bokades 48 patienter till läkare varav 20 stycken kunde ha bokats till fysioterapeut varav 1 patient med nackbesvär, 9 patienter med ryggbesvär, 9 patienter med besvär från extremiteterna och 1 patienter med huvudvärk. Utifrån den mätning som är gjord mellan och uppskattas det att den totala mängden av patienter med muskeloskeletala besvär är cirka 1248 stycken årligen och av dessa skulle ca 520 patienter årligen kan bokas direkt från sjuksköterskornas telefonrådgivningen till fysioterapeut Genom journalgranskning mellan och fick vi veta hur många patienter som bokats till läkare som kunde bokats till fysioterapeut. Vi räknar även hur många patienter som direktbokats till fysioterapeut av sjuksköterska i telefonrådgivningen inom 48 timmar. Patientnöjdheten mättes genom en enkät där patienten fick bevara vilken upplevelse denne fått av att komma till fysioterapeut för en första-bedömning. Skalan var: Mycket nöjd – Nöjd – Missnöjd - Mycket missnöjd. Enkäten erbjöds till patienter som bokats till fysioterapeut av sjuksköterska. Triageringsmodellen som används av sjuksköterskorna i telefonrådgivning. Resultat Den första journalgranskningen visade att drygt 40% av patienterna med muskeloskeletala besvär kunde gått till fysioterapeut direkt. Efter införandet av direct access så gick 95 % av möjliga patienter (ovanstående 40 %) till fysioterapeut vilket innebär 8-10 patienter i veckan gick till fysioterapeut istället för till läkare. Detta ger en ökad tillgänglighet till läkare för de patienter som behöver den kompetensen. Man nog säga att direct access funnits tidigare fast inte bokats av sjusköterska utan av fysioterapeuten direkt via telefonrådgivningen. Bildtexten läses av många. Låt den innehålla någon viktig uppgift som tillför något. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Orsaken till fortsatt stor bokningsandel av fysioterapeuterna beror på att vi satte en begränsning för sjuksköterskorna att de inte fick boka längre fram än 48 timmar. Då tid inte fanns så hänvisades till fysioterapeuternas telefonrådgivning så fick de bedöma prioriteringsgrad. Vi är säkra på att det införda arbetssättet ska permanentas då detta ger hög patientnöjdhet, utvecklande för fysioterapeutprofessionen och det ger en ökad tillgänglighet för patienter som verkligen behöver ett läkarbesök som exempelvis ett akut trauma. Vi kommer även att se över fortsatt utvecklingspotential i remisskrivande till röntgen och kortisoninjektioner vilket kommer att leda till utbildningsinsatser av våra läkare som i förlängningen nog kommer att ge ett närmare samarbete. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Plats för foto, illustration, diagram, tabell. Figur/tabell 1 Förklarande text. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Figur/tabell 1 Förklarande text. Xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx Mer information finns på
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.