Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGunnel Henriksson
1
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder material som andra tagit fram Fältundersökning: egna undersökningar
2
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:2 Olika källor för skrivbordsundersökningar Svenskt Kvalitetsindex Sociala medier –Twitter –bloggar –Facebook Andras undersökningar –Pricerunner –Rejta Branschorganisationens egna undersökningar Övriga källor
3
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:3 Exempel NKI-undersökning Vikt Betygsindex 0 (Missnöjd) 100 (Mycket nöjd) Stor Kundundersökning Café City Öppettider Kakor Toalett Inredning Läge Priser Service Drycker Mat Liten
4
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:4 Gången i en fältundersökning Bestäm vad du vill undersöka Bestäm undersökningsmetod Gör urval Genomför undersökningen Sammanställ och tolka resultatet
5
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:5 Undersökningsmetoder Skriftlig enkät Telefonintervjuer Personlig intervju Webbaserade undersökningar Observationsunderökningar
6
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:6 Urvalsmetoder Slumpmässigt urval Bedömningsurval
7
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:7 Två sorters frågor Öppna frågor Öppna frågor besvarar intervjupersonen fritt. Exempel: Vad brukar du göra på fritiden? Flervalsfrågor Flervalsfrågor är frågor där svarsalternativen redan är angivna. Exempel: Vad tycker du om vårt bemötande av dig som kund? Ange: 1 är mycket dåligt och 10 är utmärkt bra. Ringa in betyget i skalan nedan: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 Ibland vill man ha svar på vad kunderna tycker är viktigt i bemötandet. Exempel: Kryssa i dina fyra viktigaste krav på en god hotellvistelse: Rent på rummet Bemötandet i receptionen Room service Toalettstädning Frukostkvalitet Tv på rummet Minibar på rummet Tillgång till spa-anläggning Annat …
8
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:8 Undvik fallgropar Ledande frågor En ledande fråga lurar intervjupersonen att svara på ett visst sätt. Exempel: Många anser att vår butik är den billigaste på solglasögon av hög kvalitet. Vad är din uppfattning? Ange betyg på våra priser: 1 är mycket dåligt och 10 är utmärkt bra. Ringa in betyget i skalan nedan: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 Överlappande skalor En överlappande skala gör att intervjupersonen riskerar att inte veta vilket alternativ som han eller hon ska välja. Var ska man sätta krysset om man är 30 år i nedanstående skala? Hur gammal är du? 20–30 år 30–40 år 40–50 år 50–60 år Äldre än 60 år Några ytterligare tips: Ställ bara en fråga åt gången Ta inte med fler frågor än du behöver Lägg neutrala och allmänna frågor om ålder, köp och annat först Känsliga frågor lägger du sist
9
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:9 Cirkeldiagram
10
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:10 Stapeldiagram
11
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:11 Linjediagram
12
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:12 Jämförelse mellan år
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.