Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppföljning av processerna för introduktion av nya läkemedel i Sverige

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppföljning av processerna för introduktion av nya läkemedel i Sverige"— Presentationens avskrift:

1 Uppföljning av processerna för introduktion av nya läkemedel i Sverige
160630

2 Bakgrund Prioriteringsprocessen för läkemedel utvecklas snabbt. Under de gångna åren har de två organisationer som har störst inflytande på hur läkemedel introduceras – TLV och SKL – börjat arbeta allt mer integrerat med gemensamma mål. Processerna består av flera sammanhängande beslut – förmånsbeslut från TLV, eventuell trepartsöverenskommelse kopplad till förmånsbeslutet och NT-rådets rekommendation. Målsättningen är "en jämlik och kostnadseffektiv läkemedelsanvändning för alla patienter i hela landet. Värdefulla läkemedel ska nå patienterna utan onödigt dröjsmål". Det finns dock en risk de målen delvis motverkar varandra. Det finns därför behov av att utvärdera om processerna bidrar till att beslut fattas snabbare, att läkemedel introduceras utan dröjsmål och att användningen blir jämlik. LIF har följt upp processerna och utvärderat hur tidpunkt för subvention och/eller rekommendation från landstingen påverkar introduktionen.

3 Nyintroducerade centralt godkända läkemedel (unik ATC kod som börjat säljas ). Försäljning AUP under 2016 (januari till maj): 1250 miljoner kronor.

4 Exklusive läkemedel mot hepatit
Nyintroducerade centralt godkända läkemedel (unik ATC kod som börjat säljas ). Exklusive läkemedel vid hepatit. Försäljning AUP under 2016 (januari till maj): 570 miljoner kronor.

5 Nyintroducerade centralt godkända läkemedel (unik ATC kod som börjat säljas ) och som fått subventionsbeslut under Försäljning AUP under 2016 (januari till maj): 14 miljoner kronor.

6 Nyintroducerade centralt godkända läkemedel (unik ATC kod som börjat säljas ). Försäljning AUP under 2016 (januari till maj): miljoner kronor.

7 Centralt godkända läkemedel (från 2005) som tillhandahålls i Sverige baserat på ett godkännande (unikt godkännande för ATC-kod, dvs ej generika eller nya former). Tid från marknadsföringsgodkännande till första positiva subventionsbeslut TLV. Storlek på markör motsvarar försäljning det år subventionsbeslut fattades.

8 Centralt godkända läkemedel (från 2005) som tillhandahålls i Sverige baserat på ett godkännande (unikt godkännande för ATC-kod, dvs ej generika eller nya former). Endast produkter som inte fått subvention före eller efter rekommendation. Tid från marknadsföringsgodkännande till första NT-rekommendation som baseras på hälsoekonomiskt underlag från TLV, eller om inget sådant underlag funnits tid till första rekommendation. Storlek på markör motsvarar försäljning det år rekommendationsbeslut fattades. Då inte subventionerade läkemedel ingår i figuren avspeglar den framförallt processen för klinikläkemedelsprojektet.

9 Nyintroducerade centralt godkända läkemedel (unik ATC kod som börjat säljas ) samt som uppfyller följande kriterier: Har fått subventionsbeslut, prevalens av sjukdom liknande mellan sjukvårdsregioner, ingen likvärdig behandling tillgänglig sedan lång tid tillbaka (baserat på underlag TLV samt LV), ej särläkemedel, ej vaccin, smittskyddsläkemedel eller p-piller (prioriteras på andra sätt), samt har introducerats i alla regioner. Definition introduktion: ökande försäljning under tre stycken tvåmånadersperioder. Tid från introduktion i första till alla sjukvårdsregioner korrelerat mot tid från första försäljning i Sverige till subventionsbeslut från TLV. Linjär regression. Storlek på markör motsvarar försäljning det första halvåret efter introduktion i Sverige.

10 Nyintroducerade centralt godkända läkemedel (unik ATC kod som börjat säljas ) samt som uppfyller följande kriterier: Har fått rekommendation från NT, prevalens av sjukdom liknande mellan sjukvårdsregioner, ingen likvärdig behandling tillgänglig sedan lång tid tillbaka (baserat på underlag TLV samt LV), ej särläkemedel, ej vaccin, smittskyddsläkemedel eller p-piller (prioriteras på andra sätt), samt har introducerats i alla regioner. Definition introduktion: ökande försäljning under tre stycken tvåmånadersperioder. Tid från introduktion i första till alla sjukvårdsregioner korrelerat mot tid från första försäljning i Sverige till första prioriteringsbeslut från NT. Linjär regression. Storlek på markör motsvarar försäljning det första halvåret efter introduktion i Sverige.

11 Nyintroducerade centralt godkända läkemedel (unik ATC kod som börjat säljas ) samt som uppfyller följande kriterier: prevalens av sjukdom liknande mellan sjukvårdsregioner, ingen likvärdig behandling tillgänglig sedan tidigare (baserat på underlag TLV samt LV), ej särläkemedel, högre användning än 1,5 AUP per invånare rullande tolv i riket vid något tillfälle. Mått på användning: försäljning senaste 12 månadersperioden per invånare över 50 år i regionen. Mått på variation: variationskoefficient. Storlek på markör motsvarar försäljning.

12

13


Ladda ner ppt "Uppföljning av processerna för introduktion av nya läkemedel i Sverige"

Liknande presentationer


Google-annonser