Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Team 06 Välkomna till Föräldrainformation Info från ledargruppen, förberett av Karin.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Team 06 Välkomna till Föräldrainformation Info från ledargruppen, förberett av Karin."— Presentationens avskrift:

1 Team 06 Välkomna till Föräldrainformation 2016-09-23 Info från ledargruppen, förberett av Karin

2  Välkomna!  Styrelsen och Ulrika har ordet…  Sportsligt och Rasmus har ordet…  Intro till Hisingen Hockey  Lag & Stab  Material & Utrustning  Att bygga lag  Utbildning  Ekonomi  Föräldrarollen 2 Agenda!

3 Ulrika Lundin, ordförande i Hisingen Hockey.  Vad gör styrelsen?  Röda tråden för det sportsliga och för föräldrar  Cafeverksamheten  Tränarråd, Lagledarråd och Föräldraråd 3 Vi välkomnar...

4 Träningar (Preliminära och tyvärr ibland med kort framförhållning) –Måndag kl 17-18 i Tuve –Tisdag 3 veckor kl 17-18 eller kl 18-19 i Tuve (Samträning C-grupp) –Tisdag 1 vecka kl 17-1820 på Rambergsrinken (Samträning C-grupp) –Fredag kl 1810-1920 i Tuve –Söndagar kl 0800-0920 Tematräning. Rasmus återkommer om detta. –Off-ice träning 15 min innan 1 pass/vecka beroende på träningstid –Vi försöker undvika flertalet dagar i följd Man behöver inte anmäla frånvaro för träning. Upp och ned träning. –Spelare från Team 07 kan komma att träna med oss. Mattias P bestämmer vilka som tränar upp. –Spelare från Team 06 kan komma att träna med Team05. Tränarteamet i Team06 bestämmer vilka som tränar upp. –Finns det behov att träna ned så görs denna bedömning av tränarteamet. 4 Träningar

5 Seriespel  Två lag är anmälda till seriespel i C2.  Det är ingen nivåanpassning mellan serierna och spelarna kommer att växla mellan lagen.  C2 spelar normalt matcher på söndagar och båda lagen spelar då oberoende av varandra.  2x15 min effektiv tid utan tacklingar. Inbjudan  En målvakt och hälften av utespelana kommer att bli kallade till varje match  Inbjudan går ut omkring en vecka innan match och svar önskas ca 3 dagar före match för att om nödvändigt göra omfördelningar.  Om ni svarat JA på en inbjudan så förväntar vi oss att ni kommer. Spela upp  Om C1 behöver spelare till match (på lördagar) så bedömer tränarteamet i Team06 vilka som spelar upp.  Team07 kan komma att fylla på i Team 06 om det saknas spelare. Cuper  Just nu är vi inte anmälda till något cup, men kommer att titta på detta närmare jul.  Vi har inte bestämt om vi skall ha en egen cup ännu. I så fall troligen i mars. 5 Matcher

6 Rasmus Johansson 6 Tränaren har ordet

7  Hisingen Hockey: www.hisingenhockey.sewww.hisingenhockey.se –Ny design  Team 06: www.laget.se/hisingenhockeyteam06 –Kontaktinfo –Alla aktiviteter med laget –Prenumeration på kalendern  Generell filosofi och riktlinjer från SHF och Hisingen Hockey  App med kontakter och info  Utskick: Nyheter, Inbjudningar, Email, Sms –Sms listan ska främst vara till för envägskommunikation. Diskussioner tas via personliga sms eller dyl. 7 Välkomna!

8  Lag –31 spelare i truppen. (3-5 målvakter) –Tränare  Huvudtränare: Rasmus  Tränare: Mattias, Mikael R,  Assisterande tränare: Fredrik J, Mikael K, Albin Nilson (A-pojk), Anders, Fredrik E, –Lagledare: Karin och Malin –Materialare: Gustav, Göran, Jonas, Thomas  Stab –Sekretariat: Linda L, Elinor –Föräldrarepresentant: Linda R, Maria H –Cafe: Linda R –Cupansvarig: Linda R, Jonas –Ekonomi: Maria S  Övriga föräldrar engagerar sig i sina tilldelade ansvar –Sekretariat: Vänligen sätt era namn på listan! 8 Lag & Stab

9  3 spelare ingår i den permanenta målvaktsgruppen. Ytterligare 2 spelare har utrustning för att stå i mål om de vill.  Just nu är det oklart om det blir målvaktsträning som tematräning på söndagar.  Under säsongen 15/16 beslutades att målvakterna skulle få ett utrustningsbidrag på max 1000 SEK/målvakt eller max totalt 5000 SEK från lagkassan för säsongen 16/17. För att detta ska betalas ut ska målvakterna stå i mål på avsedda matcher och träningar.  3 målvakter är just nu aktuella för denna subvention  Ledargruppen föreslår att denna subvention även gäller för säsongen 17/18.  Närvarande föräldrar står bakom förslaget. 9 Målvaktsrollen

10  Team06 har fått ett eget förråd!  Iordningställande av förråd pågår till en kostnad av 3000-3500 SEK inklusive en luftavfuktare. Inköpslista presenterades på ledarmöte och belopp godkänt att ta från lagkassan, –Planen är att alla spelare ska få plats med varsin back med yttermått på back är 600x400x410 (mm) –Tanken är att organisera gemensamt inköp av back för de som är intresserade. Materialarna skickar ut om intresse. –Målvakter får ha varsin bag på golvet (3) –Endast en utrustning / spelare. Om spelare inte har back så får lagring ske i mån av plats. Spelare med back har förtur.  Endast ledare i Team06 kommer att ha koden till förrådet.  Föräldrar kommer behöva hjälpa barnen att planera och ta med utrustning till bortamatcher och träningar på Rinken. Detta behöver ske träningen innan. 10 Material - Förråd

11 Damasker  Damasker till match finns även i år. Dessa delas ut och samlas in vid varje match. Tröjor  Vi har inte tillräckligt med tröjor för att kunna ha ”fasta” nummer. Övrigt  Slipning: Görs i Tuve av våra materialare. Ha framförhållning  Tejp för klubba och benskydd.  Om spelarna använder tejp så är du som förälder ansvarig för att de vet var de lägger förbrukad tejp. Sköts inte detta så ber vi er att inte skicka med tejp till träning och match. Inköp  Materialarna har fått förtroende att göra inköp av förbrukningsmaterial under 1000 SEK. Högre belopp skall godkännas av flera ledare. Övrigt från materialarna..... 11 Material & Utrustning

12  Omklädningsrum för ombyte och dusch  Vi har begärt två omklädningsrum för killarna för träning.  Då vi har förmånen att ha tjejer i laget så har vi begärt användning av domarrummet för tjejerna. Vi undersöker även möjligheten att låna juniorernas omklädningsrum om domarrummet är upptaget.  Ledargruppen har beslutat att separera duschmomentet för killar och tjejer baserat på erfarenheter och info från tidigare säsong.  Har ni föräldrar synpunkter på detta? Ni kan höra av er till Karin.  En vuxen ska vara sist ur omklädningsrummet för att titta att det ser prydligt ut och supporta lagets arbete mot all typ av mobbing.  Lag i sovsalar etc  Med erfarenhet från vår första träningshelg med övernattning så har ledargruppen beslutat att hela laget; killar, tjejer, kvinnliga ledare och manliga ledare bor i samma rum, alternativt blandas i rummen om fler lokaler används.  Har ni föräldrar synpunkter på detta? Ni kan höra av er till Karin. 12 Bygga ett lag del 1

13  Vi ledare kommer denna säsongen ta fler beslut tillsammans som grupp. För vissa frågor kanske endast inom tränarteamet, medan för andra frågor hela ledarstaben. Detta skall göra att laget får en mer enad och supportad röst i utmanande frågeställningar.  I laget har vi under förra säsongen jobbat med att föregå med gott exempel, vara en god kamrat osv i vårat ”kompispass”. Under träningshelgen tillkom en punkt vad gäller mobiler och paddar. ”Från det att vi samlas till dess vi duschat och lämnat omklädningsrummet så använder vi inte mobiler och Ipad. Ledare kan använda mobiler för kommunikation runt laget.”  Föräldrar kommer att visa sitt engagemang genom att driva vårt café,....som är en viktig inkomstkälla för föreningen. Här är det viktigt att vi....alla hjälps åt.  Vi har pratat om kost på vårt träningsläger. Info kommer att skickas ut....från Malin 13 Bygga ett lag del 2

14  Generell plan från föreningen för utbildningar för ledare är på gång.  Förra säsongen gick vi nedan utbildningar  Grundkurs -> U9 – Mikael, Mattias, Fredrik J  Målvaktskurs Steg 1 - Mattias  B1 ->U12- Rasmus  Lagledarutbildning – Malin, Karin  Materialarutbildning 1 – Gustav  Akut omhändertagande av idrottsskada – Karin, Göran  Nästa steg  Materialarutbildning, slipning fördjupning, grundkurs 14 Utbildning

15  Vi har ca 59 kSEK på kontot  Försäljning  Föreningen säljer inte New Body i år. Om laget väljer att göra detta på egen hand så är det ok.  Vi kommer att sälja Sverigelotter i föreningens regi. 15 lotter/spelare/2 månader. All vinst går till föreningen. Lotterna kostar 25 SEK  Hur vill vi dra in pengar till Team06? Oavsett förslag så föreslår ledargruppen starkt att antingen så säljer man så gott man kan eller så betalar man en summa. Sponsring?  Uppskattade utgifter  Utrustningssubventioner - 3 000 SEK  Turneringar, lagavgifter – ca 15 000 SEK  Träningshelg – Ej färdigt. Helgen kostade 10-12 000 SEK  Material – ca 3 000 SEK  Ledargruppen har beslutat att vi framöver för t ex träningsläger kommer att iaf.....symboliskt kompensera för extra utgifter om det förutsätts att ledare och.....föräldrar ställer upp med bilar. 15 Ekonomi & Inköp

16 ...gärna heja på laget och på ditt barn med glada och supportande tillrop. ...supporta med mackor etc efter att spelarna kommer ur omklädningsrummet. ...se över ditt barns utrustning ...hjälp ditt barn att utan stress kommer till träning och match i tid. ...prata med ledarna om du har idéer eller erfarenheter för att göra verksamheten bättre för ditt barn, laget eller föreningen i helhet. ...supporta ledarna och övriga ansvariga med ditt engagemang för t ex café, events, försäljning etc ...hålla dig uppdaterad om kalendern och utskick. ...positivt supporta ditt barn i med- och motgång. 16 Du som förälder får….

17 –Jenny Pfolz och Mikael Kristofferson är sjukvårdsutbildade.  Kan de supporta vid cuper och liknande? –Man kan använda överdragsshorts som man kan dra utanpå befintliga shorts för att få sponsortryck, samma färg etc. Tommy nämnde detta som alternativ att använda egna sponsiorer.  Träningströjor: Fredrik E (och Rasmus) tittar på detta. Kontakta Fredrik om du kan sponsra.  Matchtröjor: Får vi köpa egna matchtröjor och trycka sponsortryck?  Tidigare har vi sagt att vi inte ska göra detta. Det finns flera olika frågeställningar och detta parkeras tills vidare.  Försäljning för Team06  Under hösten säljer vi kakburkar/godis. Linda R håller i detta.  OK till att sälja New Body under våren. Ledargruppen tittar på hur detta ser ut när vi kommer närmare  Träningshelgen  Spelarna var mycket nöjda...och trötta. Föräldrar positiva till lägret. Vi har även dragit lärdomar av saker vi kan förbättra, som också återfinsn i presentationen. Maten var mycket bra och vi tackar Sjöberg, Rosengren Fransson,Pfoltz och Hagelin för fantastiskt supportarbete.  Föräldrar supportar ny ”regel” kring mobil och Ipad. 17 Några ytterligare noteringar

18 18 Tack för Ert intresse! Vi ses i hallarna!

19  Närvarande: Katta Krans, Malin Jarvind, Linda Tosengren, Maria Hagelin, Jessica Malmström, Elisabeth Scott, Jenny Pfolz, Henrik Larsson, Dennis Holmberg, Fredrik Jarvind, Tommy Andersson, Karin Carlsson, Christel Englund, Ulrika Mårdborg, Fredrik Ekstrand, Carl- Johan Krook, Peter Sjöberg, Maria Sandedal, Gustav Hagelin, Mattias Hallberg, Jonas Rosengren, Mikael Fransson, Rasmus Johansson, Megos Ogbamichael, Thomas Andersson, Elinor Holmberg  Anmäld frånvaro (föräldrar till): –Henrik Eldh 19 Närvarande


Ladda ner ppt "Team 06 Välkomna till Föräldrainformation Info från ledargruppen, förberett av Karin."

Liknande presentationer


Google-annonser