Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer
2
= Tänk på Google när du skriver, men skriv framför allt för dina läsare.
3
Grunder SEO
4
Varifrån kommer besökarna?
5
Traditionell syn Hur kommer man till en sida? Startsida
6
Idag Sociala nätverk (t.ex. Facebook) Social sharing (t.ex. Youtube) Bloggar, mikrobloggar (t.ex. Twitter) Nischsajter (t.ex Prisjakt) Startsida Hur kommer man till en sida?
7
SEO/SEM? SEO = Search engine optimization Organiska sökresultat / på den egna webbplatsen (ca 75% av klicken) Långsiktigt arbete ”Gratis” SEM= Search engine marketing Köpta sökord (ca 25% av klicken) Ger snabba resultat Investeringskostnad
8
SERP (Search engine results page) Sponsrade länkar (SEM) Organiskt sökresultat (SEO)
9
Sökresultat Titel + länk (Title) Webbadress Beskrivning (Description)
10
Många bäckar små…
11
Inga genvägar…. Det finns ingen generell officiell ”sanning” ”Sök” ändras hela tiden Att hamna högst tar tid Grundligt, långsiktigt arbete belönas! Bra innehåll!
12
Tre viktiga områden 1.Nyckelord och innehåll 2.Teknik och taggar 3.Länkar
13
Nyckelord och innehåll
14
Konsten att äga nyckelord -Ex. ord ”Svenskakurs” eller fras ”kurs svenska” -Välja rätta nyckelord och fraser (tänk som en besökare!) -Nyckelord i titel (och övriga meta-taggar) -Nyckelord i rubriker -Nyckelord i text -Nyckelord i navigation och URL (om möjligt) Identifiera de ord som människor använder när de pratar om er. Om ingen söker på orden ni använder (eller om ni använder felaktiga ord) så får ni antingen ingen trafik eller så får ni trafik som inte genererar affärer (bokningar)
15
Exempel på nyckelord
16
Exempel på landningssida
17
Sökfraser och ordval Exempel -Datakurs / Datautbildning -Hemförsäkring / Boendeförsäkring -Restresa / Sista minuten -Rött vin / Röda viner / Rödvin -Språkkurs / kurs språk Varför inte skapa sidor för olika varianter?
18
Google Keyword tool
19
Google Trends
20
Innehåll -Skriv inte”allt överallt” -Varje nyckelord får en specifik sida (Officepaketet fokuserar på just Officepaketet) -Undvik duplicerat innehåll (Google och användare blir förvirrade och effekten sprids ut)
21
Teknik och taggar
22
Google ser inte allt
23
Kort om teknik -Strukturen finns där! -URL-strategi: tänk på vad ni döper sidor/sektioner till -Göm helst inte viktigt innehåll i Flash/Javascript/PDF:er -Sökmotorer vill ha en sitemap -Använd alt-taggar för bilder
24
Döpa bilder, filmer och andra objekt -”Universal search” Bilder och video syns i sökresultatet
25
Titel-tagg -Titeln är mycket viktig! (kanske den allra viktigaste texten på sidan) -Varje sida ska ha en unik titel -Kan vara lång – men rekommendation max 65 tecken (inkl mellanslag) -Begränsa antalet nyckelord i varje titel -Ha gärna med nyckelordet så tidigt som möjligt
26
Description-tagg -Möjlighet att skriva en bra, lockande beskrivning av sidan -Främst till för att användare ska klicka på länken -Runt 150-160 tecken -Skriv helst en unik description till varje sida -Om man inte skriver någon description kommer Google att ta annan text från landningssidan
27
Länkar
28
Interna länkar -Länka internt mellan relaterade sidor. Ankartext! -Sidfot -Vilka sidor ”hör ihop”? Skapa översiktsschema -Anpassa ! Säsong, interna sökningar, mätverktyg (Analytics)
29
Externa inlänkar -Inlänkar = Länkar från andra, externa sajter till Folkuniversitetet -Inlänkar är hårdvaluta inom SEO -Beror på en mängd kända/okända faktorer (Page Rank, Trust Rank, inlänkens ankartext etc.) -Enkelt sagt = varje inlänk är som en röst på er sajt = Bra!
30
Hur får man inlänkar? -Bra innehåll! (A och O) -Aktivitet i sociala medier (Facebook, Twitter, LinkedIn etc.) -Bloggar -Forum -Aktivitet i ”nischsajter” (Vi i Villa, Familjeliv etc.) -Pressrum t.ex. MyNewsdesk -Publicera/dela innehåll på andra sajter (Youtube, Flickr, Slideshare etc.) och länka alltid tillbaka
31
Länk till webbplatsen Youtube (Video)
32
Concrete Network nu fler besökare från Youtube än från Google Länk till webbplatsen
33
Relevanta taggar Flickr (Bilder)
34
”Bortaplan” “It’s like fishing where the fish are. Social media is where our consumers are at the moment.” Michael Donnelly Group Director, Worldwide Interactive Marketing The Coca-Cola Co.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.