Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAndreas Sundberg
1
Lokalt Företagsklimat Ranking 2007
2
Vad är företagsklimat och varför mäter vi det? Lokalt företagsklimat handlar om förutsättningar för företagande Lokalt företagsklimat handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimat som summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som företagaren möter i vardagenVi definierar företagsklimat som summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som företagaren möter i vardagen Framgångsrika företag är en förutsättning för tillväxt och välståndFramgångsrika företag är en förutsättning för tillväxt och välstånd En förutsättning för framgångsrika företag är ett gott företagsklimat såväl lokalt som nationellt En förutsättning för framgångsrika företag är ett gott företagsklimat såväl lokalt som nationellt
3
Vi mäter varje år Mätning startade i Skåne 96/97 – sedan 2001 i alla Sveriges kommuner Sveriges största undersökning riktad till företagare Vår undersökning visar på hur företagaren i respektive kommun upplever företagsklimatet Rankingen som syftar till benchmark – att hitta framgångsfaktorer
4
Underlag för rankingen Består av statistik från SCB samt enkäter till företagare Enkäten sänds till 200 företag/kommun Undantag: 1200 i Stockholm, 600 i Göteborg och Malmö, 400 i övriga städer med över 90.000 invånare Urval från SCB:s företagsregister, slumpmässigt bland branscher och storlek på företag Årets enkät besvarades under nov-dec 2006 av ~30.000 företagare I Värmland besvarades enkäten av 1651 företagare och 430 politiker
5
Enkätsvar från ~ 30.000 företag Enkätsvar från ~ 30.000 företag
6
Rankingens tre delar Enkätsvar Attityder Tillgång till arbetskraft Infrastruktur Kommunal service Kommunala regler Kommunal konkurrens Basfaktorer Marknadsförsörjning Kommunalskatt Andel entreprenader Högre utbildning Nyföretagande Andel företag Fakta från SCBÅrlig enkät till företagare En tredjedel: Omdöme Företagarnas sammanfattande omdöme om företagsklimatet Två tredjedelar: Dessa delar ligger till grund för den årliga rankingen, varje tredjedel väger lika tungt.
7
Framgångskriterier för att lyckas i sitt förändringsarbete Ledarskap - stark o tydlig kommunledning Relationer – företagare - politiker – tjänstemän Mätbara mål i förbättringsarbetet Kommunicera budskapet genom upprepning Leverans
8
Områden att prioritera Möten i vardagsmiljön Införa tjänstegarantier En kontaktpunkt – företagslots Förkorta handläggningstider - förenkla byråkratin Konkurrensutsätt mera kommunal verksamhet Avveckla kommunal verksamhet som konkurrera med privata företag Förbättrad samverkan mellan skola och företag
9
Placering 2007 - Värmland
10
Placeringar över tiden – Värmland & Dalsland 200720062005 Sunne (+6)1622 Kristinehamn (+8)324047 Karlstad (+32)417332 Årjäng (-2)434158 Hammarö (-7)585153 Säffle (-8)11911197 Arvika (-36)1289290 Torsby (-5)129124162 Forshaga (+1)146147198 Munkfors (+39)174213263 Kil (+19)178197178 Storfors (+43)191234262 Hagfors (+70)213283264 Grums (-76)264188156 Filipstad (+4)272276284 Eda (-9)290281286 Dals-Ed (+17)526954 Åmål (+13)139152136 Bengtsfors (+14)261275270
11
En databas att lägga på minnet www.svensktnaringsliv.se/lokaltforetagsklimat Näringslivsrelaterad statistik Företagsklimatundersökningar Snabbfakta om landets kommuner Jämförbara faktorer Diagram och rankinglistor
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.