Troubleshooting Your Network (Felsökning) Common Issues (Vanliga problem)
Anslutningsproblem Strategi “Pinga” från den trådlösa klienten till Default Gateway. Detta visar om den trådlösa klienten ansluter på ett korrekt sätt “Pinga” från den trådbundna klienten till Default Gateway. Detta visar om den trådbundna klienten ansluter på ett korrekt sätt “Pinga” från den trådlösa klienten till den trådbundna klienten Detta visar om den Integrerade Routern fungerar korrekt
Kontaktproblem Det vanligaste sättet att snabbt lägga märke till den här typen av fel är att titta på LED- lamporna
Kabelproblem Använd rätt kabeltyp Rätt klass Rätt typ (korsad eller rak) Felaktig terminering (kontaktanslutning) Använd 568A eller 568B termineringsstandard Tag ej bort för mycket av twisten Använd ej för långa kablar (över maxlängd) Kontrollera att rätt fysiska port används Skydda kablarna från fysiska skador
WLAN-problem Standardproblem a (5 GHz band) är inte kompatibel med b/g/n (2.4 GHz band) Varje anslutning måste ha en egen kanal Styrkan på RF-signalen avtar med avståndet RF-signalen kan utsättas för yttre störningar Accesspunkter delar sin bandbredd mellan anslutna hostar
Anslutning i WLAN SSID är Case-Sensitive – dvs känslig för stora och små bokstäver Authentication kräver att alla enheter använder samma nyckel Vid krypterad överföring måste alla enheter använda samma Krypteringsalgoritm Hemliga nyckel
DHCP-problem Kontrollera att DHCP fungerar ipconfig /all ipconfig /release ipconfig /renew Fungerar kommunikationen mellan hostar i nätet men inte till hostar i andra nät Kontrollera Default Gateway Om hosten inte får någon IP-adress erhålles i vissa fall en APIPA-adress (oftast 169.x.y.z)