Antag att följande värden hos kapitalet har gällt:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Inferens om en population Sid
Advertisements

Talföljder formler och summor
Prisbildning i en marknadsekonomi
Icke-linjära modeller:
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Blanchard kapitel Förväntningar och stabiliseringspolitik
Regressions- och tidserieanalys, 5 p
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
Regressions- och tidsserieanalys
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
FL10 732G81 Linköpings universitet.
Linda Wänström och Elisabet Nikolic (Karl Wahlin)
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Föreläsning 12 Sammanfattning
F11 Olika urvalsmetoder, speciellt obundet slumpmässigt urval (OSU)
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Tidsvärdets utveckling över tiden
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Skattningens medelfel
Chitvå-test Regression forts.
Fyra viktiga element i konsumentbeslut
2. Enkel regressionsanalys
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
Fastbasindex--Kedjeindex
Multipel regressionsanalys
Kapitel 2: Den ekonomiska analysens redskap David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point presentation.
732G71 STATISTIK B Vad förväntas man egentligen kunna efter genomgången kurs? Exempel: Du sitter i ett projektmöte på din arbetsplats. Din chef (om det.
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Egenskaper för punktskattning
1 Regression Analysis: Hyra versus Kv-meter The regression equation is Hyra = Kv-meter Predictor Coef SE Coef T P Constant
Multipel linjär regressionsanalys
Vägda medeltal och standardvägning Index
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
Linjär regression föreläsning 9
Sambandsmodeller, 10 p = 15 hp
Icke-linjära modeller:
Kvadratsummeuppdelning/Variansanalys
Föreläsning 11732G26 Surveymetosik med uppsats Urvalsvikter vid dragning med återläggning av PSU Vid urval utan återläggning: Använd analogin med Q i här:
Exempel: Vad påverkar kostnaden för produktion av korrugerat papper, dvs sådant som ingår i wellpapp och kartonger? Amerikansk studie: Kostnaden kan förmodligen.
Tidsserieregression fungerar statistiskt som vanlig regression. Regression Analysis The regression equation is Sold = 5,78 + 0,0430 time Predictor.
Regression Analysis The regression equation is Sold = 5,78 + 0,0430 time Predictor Coef StDev T P Constant 5,7761 0,9429 6,13 0,000 time 0, ,03420.
Regressions- och tidsserieanalys
Kapitel 2 Nationalekonomiska verktyg. 1 Modeller och data En modell –är en teoretisk referensram baserad på förenklande antaganden –som hjälper en att.
VetU termin 4 moment 3 Analysera nivåer av kalium och kreatinin Mätningar genomförda på 120 män och 120 kvinnor (tidigare studenter KI) Dagens uppgift:
1 Om sambandet inte är linjärt? Om sambandet till en variabel inte är linjärt så kan vi inkludera ytterligare en term i regressionsmodellen I en modell.
1 Fler uträkningar med normalfördelningstabell Låt X vara Nf(170,5). Beräkna Lösning:
Kvadratisk regression, forts.
Tidsserieanalys Exempel:
Multipel regressionsanalys Den generella metoden i vilken Enkel linjär regression är ett specialfall Syften: –Att förklara variationen i en intressant.
Föreläsning 5 Kap 13 Tidsserier- vad är det? Trend/Säsong/Konjuktur/Slump Identifiering av trender (Glidande medelvärde) Säsongsmedelvärdesmetoden Säsongsdummymetoden.
Modell för konsumtionen i Sverige Från Baudins kompendium.
1 Icke-linjär regression Sid (i kapitel 16.1)
Föreläsning 4 (Kajsa Fröjd) Multipel regression Kap 11.3 A.Man har en kvantitativ responsvariabel som är linjärt relaterad till en/flera kvantitativa förklarande.
1 Multipel Regression Kapitel Modell Vi har p oberoende variabler som vi tänker oss kan vara relaterade till den beroende variabeln. Y ~ N( , 
Regression Har långa högre inkomst?. Världsrekord på engelska milen.
Föreläsning 4 Kap 11.3 Icke-linjära modeller Indikatorvariabel (dummyvariabel) Interaktionsterm.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
Tidsserieanalys Kap 18, samt Baudin Tidsserieanalys En tidsserie är en mängd mätningar som är tidsordnade. Med tidsserieanalys försöker man upptäcka.
Icke-linjära modeller:
Multipel regression och att bygga (fungerande) modeller
Presentationens avskrift:

Antag att följande värden hos kapitalet har gällt: År Kapital 1 27.7 2 33.9 3 34.0 4 42.9 5 48.7 6 60.3 7 67.8 8 76.0 9 81.0 10 95.1

År (t) Kapital (y) log y t2 (log y)2 t·log y 1 27.7 1.442 1 2.079 1.442 2 33.9 1.530 4 2.341 3.060 3 34.0 1.531 9 2.344 4.593 4 42.9 1.632 16 2.663 6.528 5 48.7 1.688 25 2.849 8.440 6 60.3 1.780 36 3.168 10.680 7 67.8 1.831 49 3.353 12.817 8 76.0 1.881 64 3.538 15.048 9 81.0 1.908 81 3.640 17.172 10 95.1 1.978 100 3.912 19.780 Summor: 55 17.20 385 29.89 99.57

Efterfrågeanalys Nationalekonomisk framställning: Efterfrågan, Q = försäljningsvolym av aktuell vara, tjänst eller grupp av varor/tjänster beror av Priset, P, på varan, tjänsten, eller priserna i gruppen av varor/tjänster Inkomstnivån, I , i den population av konsumenter som efterfrågar varan/tjänsten/gruppen. Priset, P2 , på en annan vara relaterad till varan/tjänsten/gruppen. Ett substitut eller ett komplement Tiden, t, som sammanfattande indikator på smakförändringar.

Prisvariablerna är sällan enskilda styckepriser för produkten ifråga utan oftare ett prisindex. Speciellt använder man ett relativprisindex där effekter av inflation har filtrerats bort (prisindex/KPI) Detta gäller förstås samtliga prisvariabler i listan ovan Inkomstvariabeln utgörs som regel av realinkomsten per capita i den population av konsumenter som efterfrågar varan/tjänsten/gruppen Realinkomst erhålls genom att deflatera nominell inkomst med KPI.

Modeller: 1) Man kan tänka sig en linjär modell: där  som vanligt antas vara en slumpkomponent med väntevärde 0 och konstant varians, oftast N (0, ). men vilka problem kan finnas med en sådan? Vad händer då priset, P, ökar från värdet 1 till värdet 2? priset, P, ökar från värdet 11 till värdet 12? priset, P, ökar från värdet 101 till värdet 102?

2) Man skulle också kunna tänka sig följande modell: där A, EP , EI , EP2 och  är konstanter och  är en slumpkomponent som har egenskapen att log ( ) har väntevärde 0 och konstant varians, oftast N (0, ). Vad händer i denna modell om priset, P, ökar från värdet 1 till värdet 2? priset, P, ökar från värdet 11 till värdet 12? priset, P, ökar från värdet 101 till värdet 102?

Exempel: Antag följande två modeller där efterfrågan (Q) förklaras av pris (P): Q=10 – 0.2·P 2. Q=10 · P –1.1 Om priset ökar från 1 till 2 minskar efterfrågan med modell 1: 0.2 enheter eftersom Q2 – Q1 = (10 - 0.2 ·2) – (10 - 0.2 ·1) = –0.2 modell 2: 53 % eftersom Q2 / Q1=(10·2 –1.1) / (10· 1 –1.1)  0.47

1. Q=10 – 0.2·P 2. Q=10 · P –1.1 Eller, om priset ökar från 10 till 11 minskar efterfrågan med modell 1: 0.2 enheter eftersom Q2 – Q1 = (10-0.2 ·11) – (10-0.2 ·10) = –0.2 modell 2: 10% eftersom Q2 / Q1=(10·11–1.1) / (10· 10–1.1)  0.90

Modellen kallas elasticitetsmodell och parametrarna EP , EI och EP2 är förstås i tur och ordning priselasticitet, inkomstelasticitet och korselasticitet. Parametrarna antas vara konstanta i denna modell och efterfrågesambandet sägs då vara iso-elastiskt. Inom mikroekonomin väljer man ofta att arbeta med mer generella modeller med varierande elasticiteter. Parametern  relaterar till smakförändringar över tiden.

Vi reducerar modellen till dess specialfall: Anpassning med regressionsanalys kan göras av de logaritmerade sambanden. För de två första används enkel linjär regressionsanalys. För den tredje används multipel regressionsanalys.

Betrakta den första modellen: Logaritmera: Om vi tillfälligt ignorerar feltermen och deriverar bägge sidor av modellen  dQ uttrycker en mycket liten förändring i Q, dvs ett litet Q dP uttrycker motsvarande ett mycket litet P

dQ/Q uttrycker alltså en mycket liten relativ förändring i Q dP/P uttrycker motsv. en mycket liten relativ förändring i P För små prisförändringar blir sambandet ungefär (% förändring i Q)  EP·(% förändring i P) Den logaritmerade modellen kan skrivas och anpassas till

där Anpassad modell i originalskala blir då

Spelar det någon roll hur vi väljer prisvariabeln? Vi kan tänka oss att använda pris dividerat med KPI (eller motsvarande inflationsmätande index) eller ett prisindex dividerat med KPI. Värdet på b1 (dvs kommer att bli detsamma oavsett vilka av dessa två prisvariabler som används. Det spelar heller ingen roll vilka basår vi har i prisindexet resp. i KPI (de kan alltså vara olika) Det enda som förändras är a, dvs den nivåjusterande konstanten i modellen.

Exempel: Konsumtion av margarin i Storbritannien.

Konsumtionen minskar med realpris, men det är naturligtvis ingen skarp ickelinjär efterfrågekurva.

Logaritmera nu konsumtions- och prisvärdena och plotta log Q mot log P: Obs! Det är inte självklart att man ser att detta samband blir mer linjärt. Man får oftast lita på att modellen är förnuftig.

I modellen skall vi skatta Ep och log A (dvs 0 ) Vi beräknar och får

Sett till punktskattningen av EP: –0 Sett till punktskattningen av EP: –0.6503 skulle inte margarin tolkas som en priselastisk vara. Mikroekonomi: EP Typ av vara > –1 oelastisk, ej priskänslig = –1 enhetselastisk, normalt priskänslig < –1 priselastisk, priskänslig Dock förstår vi att värdet –0.6503 borde analyseras djupare än bara som det punktskattade värdet.

The regression equation is C4 = 1.87 - 0.649 C5 Predictor Coef SE Coef T P Constant 1.8708 0.2304 8.12 0.000 C5 -0.6494 0.1132 -5.73 0.000 S = 0.03943 R-Sq = 67.3% R-Sq(adj) = 65.2% Analysis of Variance Source DF SS MS F P Regression 1 0.051109 0.051109 32.88 0.000 Residual Error 16 0.024870 0.001554 Total 17 0.075979

Tydligt att EP är skild från 0, men är detta intressant? Vi vill snarare testa: H0: EP= –1 mot t.ex. H0: EP> – 1 Testfunktionen blir då som m h a MINITAB-utskriften beräknas till Test på 5% nivå Jämför t med t0.05[16]=1.746 (Enkelsidigt test) 3.10>1.746  H0 förkastas. Margarin är inte priskänsligt i UK.

Allt som hittills gjorts i kursen om t-test, F-test, konfidens- och prognosintervall kan också tillämpas här. Skillnaden ligger i att vi använder logaritmerade data i beräkningarna och att konfidens- och prognosintervall i första hand görs i denna skala och sedan tillbakatransformeras. Om man sätter ett (inflationsjusterad) pris =110, hur stor efterfrågan kan man då förvänta sig? I modellen har vi ju använt oss av logaritmerat pris och kvantitet – därför måste vi logaritmera 110 innan vi sätter in det i modellen.

Minitab-analys av datamaterialet: log 110 MTB > regress c4 1 c5; SUBC> predict 2.04139. Regression Analysis: log Q versus log p The regression equation is log Q = 1.87 - 0.649 log P Predictor Coef SE Coef T P Constant 1.8708 0.2304 8.12 0.000 log P -0.6494 0.1132 -5.73 0.000 S = 0.03943 R-Sq = 67.3% R-Sq(adj) = 65.2% Analysis of Variance Source DF SS MS F P Regression 1 0.051109 0.051109 32.88 0.000 Residual Error 16 0.024870 0.001554 Total 17 0.075979 Predicted Values for New Observations New Obs Fit SE Fit 95.0% CI 95.0% PI 1 0.54518 0.00934 ( 0.52538, 0.56499) ( 0.45929, 0.63108) Values of Predictors for New Observations New Obs log P 1 2.04 log 110

I analysen beräknas ett 95% prognosintervall för konsumtionen då realpriset är 110. I logaritmisk skala blir intervallet: (0.45929, 0.63108) För att få intervallet i originalskala transformerar vi enligt: (100.45929, 100.63108)  (2.88 , 4.28)