Maximo användarmöte 2010-10-05
Konsultorganisationen Helena Sevedag Agendan Konsultorganisationen Helena Sevedag Nya kunder och projekt Peter Hargne Nyheter i Maximo Staffan Olsson Marknaden kommer att se till avancerad teknologi som en nödvändig möjliggörare för förändring och flexibilitet Detta en ideal roll för IBM - stödja våra kunder att vara mer lönsamma och innovativa genom tjänste- och teknologi stöd i deras mest kritiska affärsprocesser och operationer. Men det krävs en djup kunskap om våra kunders affär för att driva deras kritiska beslutsfattandet närmare deras marknad. Våra kunder kommer att ha innovation som den viktigaste nyckeln till framgång För att ytterligare stärka IBM:s position i denna ”higher value space” förändrar IBM ständigt sin mix av produkter, tjänster, kompetenser och teknologier (SOA, IOD etc.) Globaliseringen kommer att förändra företagens sätt att se på marknaden De ska. ”multinationella” företagen från 1900 talet har idag snarare utvecklats till ”de globala integrerade affärsföretag”. De kan driva sin verksamhet var som helst i världen beroende på rätt kostnad, rätt kompetens och rätt affärsklimat. Här är IBM redan världsledande. IBMs konkurrenter: Är idag inte lika fokuserade Har inte de finansiella musklerna att investera Försöker desperat att sammanbrygga idag vanliga lösningar inom IT – och tjänste sidan med ”higher business value” consulting. Samtidigt som de brottas med de ständiga förändringarna på marknaden Vi tror däremot på vara i den affär som differentierar våra kunder på marknaden Vi väljer inte affärer enbart ut efter storlek, volym (oftast med små marginaler) Vi genomför uppköp och dirigerar om våra R&D initiativ för att kunna ta de affärer som differentierar våra kunder. Vårt tjänsteerbjudande inom GBS drivs utifrån två trender: En ny tjänstemodell: Baserad på integration mellan tjänster och mjukvaror och komponentbaserade affärsprocesser som kan levereras via webben Ett skifte mot små och kortare uppdrag med hög lönsamhet och med industrispecifika lösningar. Innovation inom GBS innebär: - Nya angreppssätt - Nya partnerskap - Nya marknader IBM Internal Use |
Oyvind Prytz tillträder som SWG Maximo ansvarig i Norge Nya medarbetare Oyvind Prytz tillträder som SWG Maximo ansvarig i Norge Eivind Eliassen tillträder som GBS Maximo ansvarig i Norge Helena Sevedag tillträder som GBS Maximo Delivery Manager Ulla Francke tillträder som GBS Maximo Säljare Fyra nya konsulter
IBMs Maximo konsult organisation Stockholm Jan Carlstedt Mikael Simonsson Erik Hartikainen Pentti Vaarala Louise Skordby Thomas Karlsson Jonas Back Björn Sobry Jonas Lindeqvist Bert Östedt Helena Gustafsson Göteborg Magnus Eriksson Per Gumbel Anna Nordberg Olof Hermansson Bo Storm Lars Lövstad Jukka Tuominen Helena Sevedag Ulf Lundgren Håkan Nordstedt Claes Redin Malmö Sundsvall Kumla Olso Helsinki Linus Koszinowski Anders Nilsson Ulla Francke Elin Pegreus David Holm Martin Bergendal Britt-Marie Wiklund Birgitta Meijer Peter Bergström Eivind Eliassen Roope Hyöky
IBMs Nordisk Maximo team Sweden Finland Bengt Brander Louise Skordby Magnus Törronen Maximo Business Solution Manager Maximo Service Area Leader Maximo SWG Sales Roope Hyöky Staffan Olsson Peter Hargne Maximo GBS Maximo SWG Presales Maximo SWG Sales Sweden Norway Denmark Oyvind Prytz Mads Rasmussen Maximo SWG Sales Norway Maximo SWG Sales Eivind Eliassen Christian Moes Maximo GBS Focal Point Maximo GBS Focal Point
Etablera en Nordisk verksamhet Våra prioriteringar Etablera en Nordisk verksamhet Höga certifieringsgrader i IBMs produkter och även IBMs metoder Satsningar inom Intellektuellt Kapital (Maximize, beprövade metoder) Utveckla en framgångsrik förvaltnings- organisation med spetskompetens
IBM har sett en positiv utveckling av sin verksamhet inom förvaltning av Maximo Service area Service elements Pricing model Projects Application Development Time & material Minor enhancements Enhancements Repetitive work Application administration Incident & Problem Management Support Services Per ticket Information request/User help Support Request Management Base Services Information Updates Fixed price Service Management
Preem har valt IBM GBS som partner för förvaltning av Maximo Bas tjänst med monitorering och produkt bevaktning Ticket service med garanterade lösningstider Användar stöd/ förbättringar Avrop av projekt/ förstudier
Befintlig Maximo kund i Mariestad och Småland Uppgradering till version 7 Utrullning till ytterligare 8 siter under 2011-2014 AMS avtal med IBM Valde Maximo trots uttalad SAP strategi i moderbolag och systerbolag Integration till SAP och till Basware
Maximo valt som övergripande underhållssystem för Trafikverket Väg Bana Fastighet Trafikverket omfattar verksamheten vid tidigare Banverket och Vägverket samt vissa verksamheter vid SIKA, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen
Jernbaneverket has valt IBM GBS och Path för förvaltning av Maximo IBM bidrar med förvaltingsmetoder och processer, samt projektmetodik och arkitektur kompetens Path bidrar med applikationskonsulter, teknikstöd och bra kunskap om Jernbaneverkets miljö
KAMP B projektet Går vidare med en solution design fas för införande av ett koncerngemensamt stöd för underhåll Beslut om införande i slutet av november
Pilot för underhåll och fastighetsskötsel i IKEAS samtliga varuhus och shoppingcenters Pilot startad med 5 länder initialt
Pulse 2011, Las Vegas, February 27th – March 2nd