effektmätning för CASINO COSMOPOL 2016-12-05 – 2016-12-29
Syfte Denna observationsmätning ger svar på hur många som har observerat och kommer ihåg annonsen, vad våra läsare tycker om annonsen, hur de uppfattar och tar emot innehållet, samt hur annonsen påverkar dem. Utifrån dessa förutsättningar, kan du som annonsör utvärdera och analysera effekten av din kommunikation.
GP:s förutsättningar Göteborgs största tidning Når totalt 558 000 läsare i veckan 500 000 unika besökare per vecka på gp.se 550 000 unika besökare per vecka på mobil.gp.se 312 000 tidningsläsare varje dag i Göteborgsregionen (A33)
Annonsens förutsättningar Annonsör: Casino Cosmopol Kanal: gp.se Annonsformat: 240x480, 320*320 Placering: 1:a sidan Datum för införande: 5-29 dec, 2016 Antal svar: 204
Digital 1 188 252 exponeringar 78 900 läsare 26 826 x15 frekvens 34% obs Alla ikoner finns lösa, men det här kan vara ett sätt 1 188 252 exponeringar 78 900 läsare 26 826 observation Kännedom Engagemang Action
Observation i målgrupper (%) Referens: All webbdata i Sverige, Lotterier och spel 2008-2017
Kännedom (%) Referens: All webbdata i Sverige, Lotterier och spel 2008-2017
Engagemang (%) Referens: All webbdata i Sverige, Lotterier och spel 2008-2017
Action! (%) Referens: All webbdata i Sverige, Lotterier och spel 2008-2017
Summering resultat Referens: All webbdata i Sverige, Lotterier och spel 2008-2017
Summering resultat (%) Lorem ipsem dolor sit amet. Här kan säljaren lägga in en personlig kommentar som är superenkel och givetvis valfri.
Metod En tvådelad mätmetod bestående av en teknisk mätning samt valbar effektmätning med egna panellister som urval. RAM Invisos tekniska del ger svar på bland annat: - hur många gånger annonsens visats - hur många gånger en panellist har haft möjlighet att se annonsen - hur många personer som haft möjlighet att se annonsen - demografi med 40 variabler på de som haft möjlighet att se annonsen Effektmätningen ger svar på: - om användaren kommer ihåg annonsen - vad läsaren tyckte om annonsen hur annonsen påverkade läsaren. Undersökningen görs av företaget Research Analysis of Media, rampanel.com.
Frågor Har du sett/läst ovanstående annons eller sida när du läste tidningen? Ja/nej Hur noga läste du/tittade du på annonsen? Skala 1-10 (7-10 redovisas) Hur enkelt eller svårt var det att uppfatta annonsens avsändare? Skala 1-10 (9-10 redovisas) Hur väl känner du till annonsören sedan tidigare? Skala 1-10 (7-10 redovisas) Hur väl instämmer du i följande påståenden? Skala 1-10 (7-10 redovisas) Annonsen vänder sig till mig, Annonsen gör mig positivt inställd till annonsören Annonsen innehåller nyheter eller ny information, Annonsen är intressant Annonsen är lättbegriplig, Annonsen är originell i sin utformning Vad tyckte du om annonsen? Skala 1-10 (7-10 redovisas) Har du dragit nytta av eller kommer du att dra nytta av något i annonsen? Ja/nej Har du sökt eller kommer att söka mer information till följd av annonsen. Ja/nej (valbar) Har du eller kommer du att besöka någon butik eller något försäljningsställe till följd av annonsen. Ja/nej (valbar) Har du köpt eller tänker du köpa något av det som utannonserades. Ja/nej (valbar) Har du eller kommer du att besöka hemsidan till följd av annonsen. Ja/nej (valbar) Har du någon ytterligare kommentar kring annonsen? Öppen fråga (valbar)