Grundläggande datavetenskap, 4p

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IT för personligt arbete F5
Advertisements

Persondatorer Moderkort, chipset, bussar, portar och BIOS (Kapitel 4)
Dator.
Simulering av MIPS32 4K med TLB och CACHE Andrei Krougliak Simon Olsson Luleå tekniska universitet 2005.
DATORKUNSKAP PC:ns uppbyggnad
En avancerad miniräknare
Flynns taxonomi ● Single Instruction, Single Data (SISD) – en instruktion i taget opererar på ett värde i taget ● Single Instruction, Multiple Data (SIMD)
En kort presentation om persondatorn och datorns olika delar.
Anders Sjögren Lagringsklasser •en variabel i C har två attribut –type( int, float, char..... ) –lagringsklass( auto, extern, register, static ) •lagringsklassens.
Datorarkitekturer och operativsystem
Introduktion till C för enchipsdatorer
Persondatorer Datorns internminne (Kapitel 6)
Minnesteknologier Teknologi Accesstid Kostnad $/GB SRAM 1 ns 1000 DRAM
William Sandqvist Datorteknik övning 2 Subrutinanrop William Sandqvist
William Sandqvist System Management functions S Burd, Systems Architecture ISBN Figure 11-2 CPU Management Memory Management.
PC-teknik Repetition enligt önskemål som inkommit via mail. (täcker alltså inte alla moment i kursen)
23 August 2014 IS1200 Datorteknik vt09, föreläsning 10, (E och I mfl)1 IS1200 Datorteknik Föreläsning Processorkonstruktion 2. DMA, Direct Memory.
Denna föreläsning zVad kursen handlar om zKursupplägg, litteratur, bra att veta zPrestanda - ämnet för dagen.
Programmeringsteknik K och Media
Distribuerade filsystem
IT för personligt arbete F6
9 September 2014IS1200 Datorteknik, förel 101 IS1200 Datorteknik Föreläsning Processorkonstruktion 2. DMA, Direct Memory Access 3. Byte-code i JAVA.
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 13: I/O-system.
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kap 3 & 4: Processer & trådar.
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 11: Implementation av filsystem.
Pekare och speciell programstruktur i inbyggda system
1 Pass 2 Allmän IT Hårdvara Hårdvara Hårdvara = Maskinvara Hårdvara är ett samlingsnamn för olika fysiska tillbehör till en dator. T. ex. Systemenhet.
OPERATIVSYSTEM WINDOWS
OPERATIVSYSTEM WINDOWS
Styrteknik: Programmering med MELSEC IL PLC2A:1
Bios = Basic Input/Output System
2G1510 Datorteknik fk Föreläsning 1, hösten 2003.
Databehandling Ett datorprogram består i huvudsak av
William Sandqvist PIC PIC (Peripheral Interface Computer) är en datorkrets med ”allt i ett”. Prog Mem. Programminnet är 2048 instruktioner.
Lågnivåprogrammering Översikt av I/O-mekanismer i hårdvara Olika språkkrav och modeller för komponent- hantering(device driving) Modeller för komponent-hantering.
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 3
31 March 2015IS1200 Datorteknik, förel 101 IS1200 Datorteknik Föreläsning Processorkonstruktion 2. DMA, Direct Memory Access 3. Byte-code i JAVA.
31 March 2015 IS1200 Datorteknik ht2009 föreläsning 2, (D2)1 IS1200 Datorteknik Föreläsning 2 Vi bygger en processor Kursboken, valda delar av kapitel.
IS1200 Datorteknik Föreläsning CE F2 Vi bygger en processor Kursboken, delar av kapitel 7 31 March IS1200 Datorteknik föreläsning CE – F2.
1 386 Från s bits adressbuss –=>4GB minne kan adresseras 32 bits databuss max klockfrekvens: 40MHz Protected mode –virtuellt minne –segmentering.
 Processorn (Kapitel 3)  Haidar Al Attar (IT lärare)  Jensen Education.
Anders Sjögren Går det att simulera vår värld med 1:or och 0:or ?
Pipelining Föreläsning 4. T exe — CPU-exekveringstid I — Antalet exekverade instruktioner CPI — Genomsnittligt antal klockcykler per instruktion T c —
Cacheminnen: skrivning ● Träff ● Skrivbuffert ● Miss.
Minnesarkitektur Problem: Snabbare och snabbare processorer men minnena hänger inte med. Lösning: Minneshierarkier.
Emulatorkonstruktion Schema Inledning Andra metoder Mina metoder Demonstration av min C64-emulator Sammanfattning och frågor.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 4.6 Adderare 4.45 Adderare Addition av två tal innebär att samma förfarande upprepas för varje position i talet. För varje.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 1 ( )‏ Innehåll: Introduktion till paralellprogrammering (“concurrent programming”)‏ Introduktion till parallellprogrammering.
2G1518 Datorteknik Föreläsning 5 Bussar In- och utmatning (Input/Output, I/O) Programstyrd pollning hösten 2005 för D3 och CLMDA m fl.
ITM1 Kapitel 8 Datastrukturer Grundläggande datavetenskap, 4p Utgående från boken Computer Science av: J. Glenn Brookshear.
William Sandqvist Datorteknik övning 1 Introduktion till assemblerprogrammering av Nios II William Sandqvist
Mer om operatorer logiska operatorer bit-operatorer adress-operatorn ”komma”-operatorn punkt - operatorn.
2 June G1502, Föreläsning 8, vt2004 för E och I1 2G1502 Datorteknik allmän kurs Föreläsning 8 Processorkonstruktion DMA, Direct Memory Access.
6/3/2015© Mats Brorsson1 Hur mycket snabbare blir det med PC133 SDRAM jämfört med PC100 SDRAM?... blir det med en 1,4 GHz Athlon- processor jämfört.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
William Sandqvist Övning 10 Processorkonstruktion med pipe-line.
14 July 2015 IS1200/2G1518 Datorteknik, föreläsning 2, ht2007 (D2)1 IS1200 Datorteknik Föreläsning 2 Vi bygger en processor Kursboken, valda delar av kapitel.
30 July 2015 IS1200 Datorteknik föreläsning CE - F11 IS1200 Datorteknik Föreläsning CE F1 Computer Engineering Introduktion.
4 August 2015 IS1200 Datorteknik föreläsning CE - F91 IS1200 Datorteknik Övning 10.
William Sandqvist Övning 10 Processorkonstruktion med pipe-line.
15 August 2015 IS1200 Datorteknik föreläsning CE - F11 IS1200 Datorteknik Föreläsning CE F1 Computer Engineering Introduktion.
William Sandqvist KIA’s fabrik i Slovenien En bil i minuten lämnar bandet – tar det en minut att bygga en bil? Nej för KIA's fabrik utanför.
Datorteknik Lektionsmål: – Datorns delar – ESD Kursmål: – Datorsystems uppbyggnad, komponenter och kringutrustningar. – ESD-säker hantering av mikroprocessorer.
IT och medier1 Utgående från boken Computer Science av: J. Glenn Brookshear Grundläggande datavetenskap, 4p Kapitel 3 Operativsystem.
Så fungerar en dator Mental bild av en dator
Python.
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Presentationens avskrift:

Grundläggande datavetenskap, 4p Kapitel 2 Datamanipulation, Processorns arbete Utgående från boken Computer Science av: J. Glenn Brookshear 2004-11-09 IT och Medier

Innehåll CPU Maskinspråk Exekvering av program ALU Kontrollenhet Register Maskinspråk Exekvering av program Program / data Aritmetiska/logiska instruktioner Kommunikation med periferienheter Alternativa datorarkitekturer 2004-11-09 IT och Medier

Central Processing Unit (CPU) Arithmetic Logic Unit, ALU Bearbetar data Kontrollenhet Koordinerar allt arbete Register = snabb, temporär datalagringplats General purpose placerade i CPU. Data till/från ALU, och mellanlagring Special purpose. Cache minne. Utanför, men nära CPU Primärminne, Sekundärminne Register < > Minnet < > Hårddisk 2004-11-09 IT och Medier

Exempel på uppgift Addera två tal som ligger i (primär)minnet och spara resultatet. Hämta första talet till ett register. Hämta andra talet till ett annat register. Tala om för ALU att addera talen. Talen i de två registren adderas Resultatet hamnar i ett register Lagra resultatet i minne. Stopp. 2004-11-09 IT och Medier

CPU-arkitekturer Complex Instruction Set Computer CISC ”Vanlig” processor. Komplexa operationer i många varianter Pentium Reduced Instruction Set Computer RISC Enklare CPU, färre effektivare instruktioner mer komplicerade program. PowerPC 2004-11-09 IT och Medier

Maskinspråk Data transfer Aritmetiska/Logiska Flödeskontroll LOAD, STORE Aritmetiska/Logiska ADD, SUB, AND, OR, ROTATE Flödeskontroll JUMP 2004-11-09 IT och Medier

Maskinkod I tidiga datorer var kod och data separerade John von Neumann, ”stored-program concept” Maskininstruktioner kodas Kod och data lagras tillsammans i minnet Maskinkod Op-code - operational code Operand 2004-11-09 IT och Medier

Simple Simulator Appendix C Laboration 1 Exempel 12 instruktioner 16+2 register 256 byte minne Laboration 1 Exempel 2004-11-09 IT och Medier

Maskinarkitektur 2004-11-09 IT och Medier

Maskininstruktioner En maskininstruktion består av Op-kod – generell del Operand – specifik del Ex: 0010 0111 0100 1111 2 7 4 F (Hex) Op-kod Operand (SimpSim) 2004-11-09 IT och Medier

Maskininstruktioner forts. Avkodning av instruktion 274F16 Op-kod 216 har RXY som operand och betyder load R,XY Ladda register 7 med 4F 2004-11-09 IT och Medier

Maskininstruktioner forts. Avkodning av instruktion 174F16 Op-kod 216 har RXY som operand och betyder load R,[XY] Ladda register 7 med innehållet i minnescell 4F 2004-11-09 IT och Medier

Maskininstruktioner forts. Exempel på instruktioner Maskinkod Opkod Operand Assembler Betydelse 3155 3 155 store R,[XY] store R1,[55] Spara det som ligger i register 1 i minnescell 55h 5012 5 012 addi R,S,T addi R0,R1,R2 Addera innehållen i register 1 och 2 (två-komplement) och lägg resultatet i register 0. C000 C (000) halt Stoppa programmet 2004-11-09 IT och Medier

Exekvering av program Kontrollenheten i CPU:n upprepar maskincykeln: Fetch, Decode, Execute, (Write) om och om igen Fetch: Läs in till instruktionsregistret Decode: Tolka instruktionen Execute: Utför begärd aktivitet (Write: Lagra resultatet) Programräknaren pekar alltid på nästa instruktion Ingen skillnad på kod och data i minnet Felaktigt lagrad data kan förstöra programmet. Ett program kan förändra sin egen kod. 2004-11-09 IT och Medier

Simple Simulator 2004-11-09 IT och Medier

Logiska operationer AND kan maska fram en eller flera bitar 1xxx AND 1000 = 1000 0xxx AND 1000 = 0000 OR kan sätta bitar xx0x OR 0010 = xx1x xx1x OR 0010 = xx1x XOR kan ”toggla” bitar 1011 XOR 1111 = 0100 2004-11-09 IT och Medier

Övning logiska operationer Utför följande logiska operationer: Vilken logisk operation har använts? 10101010 AND 11011000 10101010 OR 11011000 10101010 XOR 10101010 10001000 11111010 00000000 01111010 ? 10010000 01111010 ? 10010000 11100110 ? 10101010 XOR OR AND 11101010 11111010 10100010 2004-11-09 IT och Medier

Logiska operationer forts. ROTATE Cirkulär Höger Vänster SHIFT Icke cirkulär Aritmetiskt skift ”räddar” teckenbiten 01000000 10000000 00000001 01000000 10000000 00000000 10010000 10100000 2004-11-09 IT och Medier

Periferienheter Controller Bussar: Sköter kommunikationen Specialkonstruerad Bussar: Adress-, Data-, Kontrollbuss Externa Interna ”Von Nemanns flaskhals” 2004-11-09 IT och Medier

Flaskhalslösningar Memory-mapped I/O Direct Memory Access - DMA CPU skriver till en speciell minnesadress (port) Direct Memory Access - DMA Periferienheten har tillgång till minnet 2004-11-09 IT och Medier

Datakommunikation Överföringshastighet Seriell Parallell Bitar per sekund - bps kbps, Mbps, Gbps Seriell ”En” tråd En bit i taget USB – Universial Serial Bus, 480 Mbps, IEEE 1394 – FireWire, 400 Mbps, Digital Video Parallell Buss med flera parallella ledningar En bit per ledning Bussar Skrivare 2004-11-09 IT och Medier

Alternativa datorarkitekturer Pipelining fetch, decode, execute kan pågå samtidigt genom flera ”kanaler” (pipes) in till ALU Pentium 4 har 20 pipelines Trixigt med beroende instruktioner Multiprocessordatorer Flera processorer i samma maskin eller i samarbete Parallellprogrammering 2004-11-09 IT och Medier

En processor i ett chip 2004-11-09 IT och Medier