Undersökning bland förtroendevalda 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Advertisements

Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Arbetsgrupp Leaderordförande Utsågs vid Ordförandeträffen i Katrineholm Medlemmar: Christer Hederberg, Leader Folkungaland Jörgen Nilsson, Leader Skånes.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
Samverkan inom distriktet. Säkerhet i vardagen Material från MSB m fl. – GRATIS! Fallolyckor, trafik, brand och brott Det finns mycket man kan göra själv.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Succé för Gislehälsans café för äldre
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Antal olyckor januari-november
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antal olyckor januari-december
För föräldrar till barn 6-12 år
Månadsstatistik till och med april 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förgröningsrådgivning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Välkomna till Framtidens primärvård!
Medlemsundersökning 2016.
Medlemsvård – Hur gör vi?

Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Undersökning bland förtroendevalda 2017

Medlemsundersökning höst 2016 Metod: webbenkät, svar via Internet Verktyg: Google Forms Mottagare: alla förtroendevalda i läns- och lokalföreningarna Antal utsända enkätlänkar: ca 195 st Antal svar: 117 st Svarsfrekvens: 60 % Genomfört: 1 mars – 7 april 2017 Antal frågor i enkäten: 9

Bakgrundsvariabler Länsförbund Antal respondenter Andel av svaren Dalarnas län 7 6% Gotlands län 1 1% Gävleborgs län 2 2% Hallands län 6 5% Jämtlands län 3 3% Jönköpings län Kalmar län Kronobergs län 8 7% Skåne län 21 18% Stockholms län 4 Södermanlands län Uppsala län Värmlands län 5 4% Västerbottens län Västernorrlands län Västmanlands län Västra Götalands län 18 15% Örebro län Östergötlands län Vet ej Totalsumma 117 100%

Bakgrundsvariabler Ålderskategori Antal respondenter Andel av svaren Under 30 år 4 3% Mellan 30-49 40 34% Mellan 50-65 34 29% Över 65 38 32% Inget svar 1 1% Totalsumma 117 100%

Hur engagerade i verksamheten tycker du att medlemmarna i föreningen är? 1 = väldigt lågt engagemang 7 = mycket stort engagemang

Hur engagerad känner du dig i föreningens verksamhet? 1 = väldigt lågt engagemang 7 = mycket stort engagemang

Ungefär hur många timmar i snitt per månad lägger du ner i arbetet med din läns- eller lokalförening? n=115

Tycker du att arbetet du gör i din läns- eller lokalförening är roligt? 1 = inte alls roligt 7 = mycket rolig

Hur tycker du mestadels att arbetet i din läns- eller lokalförening är att bedriva? 1 = oftast inte alls besvärligt 7 = oftast mycket besvärligt

Hur tror du att medlemmarna uppfattar nyttan med arbetet som utförs av din läns- eller lokalförening? n=116 1 = liten nytta för den enskilde 7 = stor nytta för den enskilde

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Aktiviteter Vi har gett ut en broschyr som gör att medlemmarna kan känna sig trygga när de äter ute på caféer och restauranger. Vi har träffar med föreläsningar om forskning inom celiaki. Lokala aktiviteter Aktiviteter med mat, julbordet är den aktivitet som drar allra mest i o m att jag uppdaterar hemsida, fb och skickar utskicken är det ju väldans viktigt för att kommunicera ut vad vi vill ha ut till medlemmarna - men i övrigt vet jag inte.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Träffa likasinniga Har svårt att se att vårt arbete i länsföreningen ger någon nytta för medlemmarna. Däremot tycker jag att det arbete som bedrivs av förbundet och då framför allt kansliet är av stor nytta för medlemmarna. Har träffat många som är nydiagnostiserade och känner att hela deras värld rasat. Då kan vi visa att det inte är så svårt att äta GLMS. På många av våra träffar stöts och blöta frågan om GLMS-fri mat och det är sällan en får tillfälle annars.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Tror medlemmar tycker om att träffa andra medlemmar och byta idéer. Aktivitet för barn är viktigt också tror jag så de ser att de inte är ensamma med diagnosen. Lokal närvaro. Olika sammnkomster där medlemmarna möts och diskuterar och tipsar varandra tillfälle att träffa andra med samma diagnos. Påverkansmöjligheter och information till externa och interna.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? information Närheten till medlemmen som ges möjlighet till fysiska möten att få känna sig delaktig och ingå i ett sammanhang. Förutsätter att det finns kunniga och engagerade styrelser för att uppnå resultat i detta avseende. Att medlemmarna får träffas och dela med sig av sina erfarenheter, att vi inte är ensamma i vardagen. Mellanmänskliga relationer är det viktigaste arbetet vi gör

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Säger åt den enskilde att ha skinn på näsan och klara sig själv. barnträff, möjlighet att vara med på adventsfika Korta föreläsningar i samband med annat. t.ex. träff i badhus, utställningar t.ex. Dagsreser och besök på ytflyktsmål inom lokalföreningens område. Föreläsningar. Medlemsbladet med information och hemsidan med facebook. Aktiviteter

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Studiebesök hos de som producerar glutenfria varor. Våra medlemmar vill helst ha allt "serverat" . Otroligt tröga när det gäller att besvara enkäter vi gör. Vi vill ha respons så vi vet vad våra medlemmar vill ha. sociala träffar (typ bakkurser, caféträffar, bageribesök) Vi var flera aktiviteter i Celikiföreningen Skaraborg för medlemmerna varje år. Aktiviteter

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Aktiviteter Erfarenhetsutbyte och råd och tips från andra i samma situation! Att man får träffa likasinnade Bakträffar, Cafe`träffar Föreläsningar och bakdagar ger mest info och kunskap till medlemmen Så mycket upplysning som möjligt och även om mjölkproblemen. Vad man kan använda istället för Creme Fraice, Philadelphia tex. Alla tål inte havre heller.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Vi sprider information om celiaki, har bakkurser och föreläsningar. Info i Medlemsbladet ,föreläsningar , kontakten med politiker, vårdansvariga ,skola , kontakten med Universitetet BMC, medlemskontakten vid Adventsfika och Mat för livet mässan. När medlemmarna träffar varandra. tillför medlemmen/vård/skola/omsorg viktig grundkunskap / erfarenhetsutbyte medlemmar emellan / medlemsträffar för praktisk tillämpning och erfarenhetsutbyte / härutöver vill vi gärna ha gott samarbete med förbundet och övriga föreningar

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Matmässan Mest nyttja för medlemmarna finns i direkta kontakt med dem genom gemensamma aktiviteter. Viktigt att tänka på alla ålderskategori, något som vi sällan praktiserar. Aktiviteter som alla i en familj kan deltaga i. Ex bakning, studiebesök, etc. Gemenskap, stöd och utbildning Adventsfika, barnaktiviteter, bakdagar, föreläsningar

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Jobba för bidrag och förståelse hos restaurang- och skolmatspersonal Kostnadsersättningen för maten Tips att förstå vad celiaki innebär i vardagen, ex restaurager, kaféer, olika livsmedelsprodukter Styrelse arbetet tyvärr en som bestämmer allt. svårt att hitta på nya grejor. Vi har gjort så tidigare ingen förändring, ingen vågar säga emot. Dåligt med aktiviteter, det är enbart pensionärsgruppen som funkar. Påverkan och informationsflödet i vårt samhälle

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Träffar,föreläsningar,barnaktiviteter,julbord,bakdagar,Mat för livet mässan ger mycket positiv respons från medlemmar själva Hej Gemenskap,diskussioner ang. celiaki,att träffas att skapa mötesplatser och att arbeta intressepolitiskt Ingen ser vilket arbete som läggs ned med all rapportering och övriga åtgärder. Ingen vill göra något men ALLA vill ändå ha aktiviteter trots att väldigt få kommer till de aktiviteter som ordnas.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Att vara kunnig, finnas till hands, alltid beredd att ställa upp! Dietistföreläsningar samt "Det goda livet"-mässan Kurser i mat och bak, information av läkare, dietist, umgänge med varandra "1. Träffar där medlemmarna får träffas och dela erfarenheter med varandra om hur det är att leva med celiaki. 2. Träffar med inbjudna föreläsare, exempelvis specialistläkare, idrottsprofil med celiaki som har olika erfarenheter av celiaki där medlemmarna får vara aktiva och ställa frågor mm.3. Att vara med när kommunpolitiker/landstingspolitiker träffas och berätta för dem om celiaki och belysa frågor från våra medlemmar. " Våra aktiviteter och informationsmöten. tidningen och medlemsträffar för dem som deltar

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Våra aktiviteter och vårt engagemang. Träffas, äta och prata med andra med liknande problem/intolerans/allergi. Utbyta erfarenheter med andra med liknande problematik. Läkare-och dietistföreläsningar, mat-och bakdagar, medlemsmöte med information om nya produkter och diskussioner om ny forskning om celiaki, sociala medlemsaktiviteter där barn och föräldrar får träffa andra i samma situation. Att vi skapar gemenskap genom våra aktiviteter

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Föreläsningar, infoträffar med olika inslag, barn-/ungdomsaktiviteter som Bad&Pizza, där unga (och deras familjer) får träffa andra med samma problem, diskutera, äta gott och säkert - och ha kul tillsammans. Sociala aktiviteter..., påverkan på utbudet-----kunskapsspridning Bakkurser Matdemonstrationer Utbildningar som bakdagar HGB lokalförening fungerar mycket bra. Tyvärr fungerar inte samarbetet med Skåne län. Har inte kunnat genomföra de aktiviteter vi velat Har ett kansli som är bemannat. Gett ut broschyr om att kunna gå ut och äta på ett säkert sätt.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Våra bufféer på restaurang med glutenfri mat Dietist föreläsningar och mässa Träffa andra med samma sjukdom gemenskap, nya lärdomar om celiaki Påverka landstinget att kunna neutralisera merkostnaden för kosten Medlemsträffar där mat serveras. Lokal påverkan på utbud och bemötande Bakdagen och föreläsningar av läkare och produkttillverkare.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Att vi arrangerar läkarföreläsningar och håller bakningskurser. Att vi syns och att vi har många aktiviteter Gemenskapen, att dela på vårt kunnande med vår mat/bakning Träffas och utbyter information och äter glutenfritt. Byter recept m.m. Svårt att svara på. Jag tycker att vi försöker hitta på olika aktiviteter som ska passa våra medlemmar. En del får vi ställa in pga för få deltagare och en del går att genomföra. Oftast är det samma personer som dyker upp.

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? gemensamma aktiviter Personlig kontakt, hjälp. möten, utflykter, seniorträffar m.m. Olika medlemsträffar med olika teman så som dietistträff, bakkurs mm Mötesplats

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Bak och matlagningskurser, restaurangbesök med familjer så barnen får träffa andra med specialkost Inbjudan till aktivitetsträffar där det även bjuds på något, fika eller mat. Bakträffar och andra möten där man kan utbyta tips och råd och få information och nyheter "Det verkar vara viktigt för medlemmarna att få träffas, helst över en fika och få prata med varandra, utbyta erfarenheter. Julbordet är den aktivitet som drar mest folk.Tyvärr fick vi inga anmälningar till vår infoträff för nya medlemmar. "

Hur skulle du kort beskriva den del i verksamheten i din läns- eller lokalförening som ger mest nytta för den enskilde medlemmen? Samhörighet och identifikation med en grupp/grupptillhörighet Kunskapsspridning, informationsspridning, möta andra och utbyta erfarenheter, aktiviteter för blandade åldrar. Att vi ordnar träffar så erfarenheter och frågor kan utbytas, ex bakträffar, resor och informationsträffar på ex caféer. Att vi i föreningen står på våra medlemmars sida och kan svara på frågor eller hänvisa dit de kan få svar. Det är viktigt att medlemmen får känna sig sedd och inte ensam. Restaurangbesöken Vi syns, hörs och ger kunskap. Alla i styrelsen står bakom detta. Direkta möten under olika aktiviteter