-projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Advertisements

Barns inomhus- och utomhusmiljöer
Landstingsstyrelsens utbildningsdag , K Sandberg Att vara barn, ungdom, vuxen eller äldre i Norrbotten? Hälsosamtalen åk 4, åk 7 och gymnasium.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Helhet i projektet De 7 seminarierna Bra hemuppgifter Kvalitet på lärgruppsdiskussionerna Protokoll till alla  viss uppföljning Hemsida (dokumentation.
Peterslunds förskola med ny utemiljö
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Hur kan vi förstå begreppet?
Barn och stress.
Kemikaliesmarta förskolor. Kemikaliebanta för en giftfri förskola Under genomfördes projektet ”Kemikaliebanta för en giftfri vardag” Två olika.
Claude Marcus Barnfetma idag och imorgon, Hur farligt är det? Claude Marcus Rikscentrum för barnfetma Karolinska Universitetssjukhuset.
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Verksamhetsbeskrivning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Övervikt och fetma bland 4-åringar i Sverige
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

-projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats -projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats.wejdmark@naturskolan.pp.se Cecilia Boldemann Centrum för folkhälsa, SLL/ Karolinska institutet cecilia.boldemann@sll.se

Folkhälsoproblem Överexponering för sol Övervikt/fetma Hög förekomst bland förskolebarn Överexponering för sol Övervikt/fetma Äventyrad koncentrationsförmåga

Se upp för irreversibel hudskada

Se upp för rubbad ämnesomsättning Adiponectin Resistin Resistin Adiponectin Liten fettcell Stor fettcell Hos normalviktig hos överviktig

Se upp för försämrad koncentrationsförmåga

Vad behövs för att stärka hälsan? Solexponering: <200 J ultraviolet strålning (UV) från solen (WHO, IC/NIRP) Fysisk aktivitet: Flickor >12000 steg per dag Pojkar >15000 steg per dag (Tudor-Locke et al, 2004) Symptomfrihet från ouppmärksamhet/hyperaktivitet (enligt ECADDES skattingsskala)

Finns gemensam nämnare? Överexponering för sol Övervikt/fetma Äventyrad koncentrationsförmåga Finns gemensam nämnare?

Det gör det (åtminstone för förskolebarn) Det gör skillnad om förskolemiljön - har stor eller liten yta - har träd, buskage och kuperad yta eller är platt - om lekinstallationer är integrerade i naturen eller ej - om den fria himmelssektorn från favoritlekställena är stor eller liten (större eller mindre an 50%)

SCAMPER (Sunshades and Childrens mentAl and Motor abilities in skill-Promoting EnviRonments) Undersöking av: solexponering (UV), fysisk aktivitet, koncentrationsförmåga 11 förskolor i Stockholms län med 200 deltagande barn, topografierna representativa för området (rik vegetation, lekställena i skugga respektive sol, nakna, platta gårdar, lekställena I sol, Ur och skur- förskolor) (www.folkhalsoguiden.se/scamper)

Rik vegetation, lekställena I skugga: 29 41 70 Flickor Pojkar Alla Rik vegetation, lekställena I skugga: 29 41 70 Förskolorna 1-3 Rik vegetation, lekställena I sol: 14 17 31 Förskolorna 4,5 Lite vegetation, lekställena I sol: 23 29 52 Förskolorna 6-8 Ur och skur i olika utemiljöer: 19 28 47 Förskolorna 9-11 85 115 200

Diagnos för varje förskolemiljö (Mårtensson, 2004) total utearea Bevuxen yta (träd, buskage) and kuperad terräng Integrering av lekinstallationer eller andra definierade lekställen med vegetation

SVF (sky view factor, himmelsvy, fiskögonoptik)

ArcGIS - Uppskattning av fri himmelsvy med flygbilder - Digitaliserade stereoflygbilder, med himmelsvyn som funktion av ytans storlek - Dikotomisering (dvs. göra till svartvitt)

SVF (himmelsvy): 74% Utomhus: 23% J/dag: 83 UV-fraktion: 20% Steg/m: flickor 15,7, pojkar 15,6

SVF (himmelsvy): 86% Utomhus: 33% J/dag: 269 UV-fraktion: 38% Steg/m: flickor 15,5, pojkar 18,4

SVF (himmelsvy): 41% Utomhus: 42% J/dag: 104 UV-fraktion: 14% Steg/m: flickor 20,0, pojkar 25,8

SVF (himmelsvy: 25% Utomhus: 97% J/dag: 196 UV-fraktion: 10% Steg/m: flickor 19,7, pojkar 21,6

Slutsatser: → Möjlighet att vara ute hela dagen (>40 lat N) utan solsveda →1500 – 2000 steg extra per dag om ett barn är 7 timmar på förskolan → Sänkt hyperaktivitet

Hinder: ängslan

Skapa debatt kring Föräldrars ängslan, upplevda och and verkliga faror, och för- och nackdelar kring barns fria rörlighet

Inspärrad! ↓ Kan inte röra sig fritt - mindre fysisk aktivitet ↓ mindre fysisk aktivitet – utebliven lust, glädje, ostillad nyfikenhet (vitalitetsaffekt) belöningssystemet (mesolimbiska dopaminsystemet) klickar, snasksug, risk för övervikt övervikt – ännu mindre fysisk aktivitet om dålig utemiljö risk för överexponering för UV-strålning om inne - högre risk för infektioner och bullerskador

Att erövra sina miljöer är lärorikt och skapar kommunikation! Frode Svane, with permission

Gårdens betydelse för fysisk aktivitet Nynäshamns Naturskola, 2008

Påbörjat (Kidscape) Integration av nya markplaneringsrutiner på kommunal nivå (dvs. systematisk annektering av högkvalitativ mark åt barnen)!

Segersäng förskola

Segersäng förskola

Mattis ord till Ronja: Gå nu!

Och sedan, när vi blir stora….?

Vad behöver de vuxna? 18-40-åriga kvinnor och 18-50-åriga män: 12.000 steg 40-50-åriga kvinnor och 51-88-åriga män: 11.000 steg 50-60-åriga kvinnor:10.000 steg 60-94-åriga kvinnor: 8.000 steg (Tudor-Locke et al, 2004)

Gångfartsområde (hjul väjer för fötter)

Se möjligheter i problemen istället för tvärtom…