Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta
Förbättringsmöjligheter med digitalisering Gör administrativa system moderna, tillgängliga och sammankopplade Strömlinjeforma och automatisera besluts-, ärende- och dokumentflöden Hållbara, robusta och flexibla integrationslösningar
Knäckfrågor Hur arbetar vi idag? Finns strategi, planer, strukturer, processer, rutiner etc… Olika begrepp för samma sak? Vilken kvalitet har vi på vår information? Hur ser dagens systemflora ut? Hur tacklar vi ny teknik som modeller, vyhantering, objektsdata, IoT, molnet etc? Vilken ambitionsnivå ska vi ha på kort och lång sikt? Nya krav på säkerhet? Lever vi ens upp till gårdagens? GDPR (nya PUL) Hög tid nu, börjar gälla maj 2018 Vart är våra kunder, samarbetspartners och leverantörer på väg? Hur ser vår förvaltnings- och systemstrategi ut? Strategi för tekniska system och infrastruktur? Hur ska vi förankra ett nytt arbetssätt? Etc…
Informationsstrategi Börja rita kartan… Informationsstrategi Huvudprocess Strategisk nivå Portal Integration Dokument Ekonomi Modeller och ritningar BMS/ SCADA Projekt Drift och förvaltning Besluts-stöd Taktisk nivå Rutiner Operativ nivå
Hur går det med digitaliseringen i fastighetsbranschen? Informationshantering inom fastighetsbranschen, Meta enkätundersökning våren 2017 För fjärde gången har Meta tagit pulsen på fastighetsbranschen för att se var branschen står när det gäller informationshantering 65 svarande har fullföljt enkäten Dessa representerar cirka 50 företag av olika storlek, skiftande fastighetsbestånd och täcker in ett brett spektrum av befattningar De flesta som svarade på enkäten finns inom offentliga sektorn och därmed också på större fastighetsbestånd Cirka 25 procent av de svarande representerar privata fastighetsföretag. Tidigare undersökningar genomfördes 2009, 2011 och 2014.
Ur undersökningsresultatet…
Ur undersökningsresultatet…
Ur undersökningsresultatet… Inom en 3-årsperiod … anger 35–40 procent att nya IT-hjälpmedel för de flesta dokumenttyper kommer införas Siffran är högre när det gäller projektdokument och drift- och underhållsinstruktioner För ärendehantering är siffran 20–30 procent med tonvikt på rutiner och IT-stöd för felanmälan, kundbeställningar och byggprojekt Även för grundläggande information om exempelvis fastigheter och kunder planerar 20–30 procent av företagen genomföra satsningar på bättre IT-stöd, bättre IT-hjälpmedel för hantering av förvaltningsintressant information från projekt
Mer information… Enkäten i sin helhet: www.metafa.se/nyheter