Automatiserade kursvärderingar och analysmallar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
OP kursutvärderingsprocess
Validering inom Lärarlyftet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Henrik Edgren - Prefekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Automatiserade kursvärderingar och analysmallar Claes Asker, Karlstads universitet

Högskoleförordningen Enligt HF ska studenter ges möjligheter till kursvärdering. Detta ska sammanställas och dokumenteras. Studenter ska informeras om resultatet. Högskoleförordningen

Lärare missnöjda med studenters deltagande och stor arbetsinsats. Kåren missnöjd med genomförande och dokumentation av värderingar och analyser. Lärare missnöjda med studenters deltagande och stor arbetsinsats. Problemet

Kan vi förenkla och avlasta insatserna i svars- och analysprocessen, och ändå bibehålla nivån i utvärderingarna? Utmaningen

Systemet ska i hög utsträckning standardiseras, automatiseras och ske on-line. Antal frågor i kursvärderingen ska hållas nere och ha ett studentperspektiv. Kvalitetsmålen

Kraven Kursvärderingar ska hanteras i ÖKA. Kursanalyser ska hanteras i ÖKA. Kursvärderingen ska ske med standardmall med ett fåtal frågor lika för alla. Kursvärdering ska gå att göra på svenska eller engelska. Studenten ska meddelas om kursvärdering via e-post och Min sida. Studentens åtkomst ska vara publik, unik och begränsad i tid. Kursansvarig ska meddelas per e-post när kursanalys kan göras. Prefekter och dekaner ska meddelas om analyser försenas. Genomförda kursanalyser ska publiceras automatiskt på kau.se. Kraven ÖKA = Universitetets utbildningsadministrativa system

Processbild

Systemet – för studenten

Systemet – för studenten

Systemet – för lärare

Systemet – för lärare

Systemet – för lärare

Publicering på kau.se

Utfall Svarsfrekvens i genomsnitt VT-16 37% HT-16 43% VT-17 Andel publicerade analyser VT-15 63% VT-16 75% HT-16 84%

Röster från kärnverksamheten ”Jag vill enkelt kunna lägga till egna frågor.” ”Det är mycket större transparens kring kursutvärdering nu.” ”Svarsalternativen är trubbiga och hjälper mig inte med kursutvecklingen.” ”Hantering av kursvärderingar och analyser är mycket effektivare.” ”Meddelanden om status i utvärderingen ger mig verktyg att agera.” ”Jag vill ändå göra kursvärdering i klassrummet då det ger mig en större förståelse för studenternas svar.” Röster från kärnverksamheten

Utveckling Följa upp effekterna Analyser på datamängden Ökad feedback till studenter Genomföra förbättringsförslag: Egna frågor Delegering av roller Inga påminnelser under sommaren Möjlighet att återremittera analyser Utveckling ÖKA = Universitetets utbildningsadministrativa system

Frågor och diskussion

Jag har under kursen kunnat utveckla de kunskaper, färdigheter och andra förmågor som finns beskrivna i lärandemålen. I mycket hög utsträckning I hög utsträckning I viss utsträckning I endast ringa utsträckning/inte alls Fråga 1

Jag har under kursens examinerande moment haft möjlighet att visa om jag uppnått de kunskaper, färdigheter och andra förmågor som finns beskrivna i lärandemålen. I mycket hög utsträckning I hög utsträckning I viss utsträckning I endast ringa utsträckning/inte alls Fråga 2

Jag har under kursens gång i genomsnitt lagt ner följande antal timmar på kursarbetet per vecka: Mer än 40 timmar Mellan 20 och 39 timmar Mellan 20 och 29 timmar Mindre än 20 timmar Fråga 3

Jag har under kursens gång upplevt bemötandet från kursens lärare och övrig personal som: Professionellt och mycket tillmötesgående Professionellt och tillmötesgående Professionellt Undermåligt Fråga 4

Vill du kommentera något eller några av dina svar Vill du kommentera något eller några av dina svar? Synpunkter på enskilda personer bör inte ges här. Har du några synpunkter och förbättringsförslag? Synpunkter på enskilda personer bör inte ges här. Fritextfrågor