Marknadsundersökning Kap 12

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Advertisements

FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL3 732G81 Linköpings universitet.
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Inferens om en ändlig population Sid
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
Skånes Universitetssjukhus
F11 Olika urvalsmetoder, speciellt obundet slumpmässigt urval (OSU)
Workshop i statistik för medicinska bibliotekarier!
Kap 4 - Statistik.
Vad ingår kursen? i korta drag
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Sammanfatta siffrorna…
Skattningens medelfel
Statistik Tabeller och diagram.
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Föreläsning 81 Sampling och urval Ofta möter vi påståenden av typen “4.5 miljoner svenskar såg VM-finalen i fotboll”, “en svensk tolvåring väger i genomsnitt.
732G81 Statistik Föreläsning 3 732G81 Statistik
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
FL7 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Marknadsundersökning Kap 7
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
732G22 Grunder i statistisk metodik
Normalfördelningen och centrala gränsvärdessatsen
732G22 Grunder i statistisk metodik
Forskningsmetodik Sampling och urval Hypotesprövning Lektion 9
Fysikexperiment, 5p1 Random Walk 36 försök med Random walk med 1000 steg. Beräknad genomsnittlig räckvidd är  1000  32. Visualisering av utfallsrum.
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 1 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
732G22 Grunder i statistisk metodik
VetU termin 4 moment 3 Analysera nivåer av kalium och kreatinin Mätningar genomförda på 120 män och 120 kvinnor (tidigare studenter KI) Dagens uppgift:
1 Fler uträkningar med normalfördelningstabell Låt X vara Nf(170,5). Beräkna Lösning:
Grundläggande statistik, ht 09, AN
Lägesmått. Lägesmått Vad är lägesmått? Sammanfatta en mängd data Exempelvis hur mycket veckopengar får elever som går i åk7… En klass består av ca.
Medicinsk statistik Läkarprogrammet HT Medicinsk statistik Varför behöver Ni kunskap i medicinsk statistik? Självständigt arbete Kunna tolka resultat.
Kostvetenskapliga Metoder 1. VAD ÄR STATISTIK? 2. DESKRIPTION 3. NORMALFÖRDELNING 4. HYPOTESPRÖVNING a) t-test b) ickeparametriska test c) chitvåtest.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Vetenskaplig metod Statistik 1. VAD ÄR STATISTIK? 2. DESKRIPTION 3. URVAL 4. STATISTISK INFERENS OCH HYPOTESPRÖVNING a) t-test b) ickeparametriska test.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer.
1. Kontinuerliga variabler
1 Numeriska Deskriptiva Tekniker. 2 Centralmått §Vanligtvis fokuserar vi vår uppmärksamhet på två typer av mått när vi beskriver en population: l Centraläge.
Idag: Repetition av Chi2-test Kap 6*, Kodning av svaren Kap 10*, Olika feltyper Kap 12*, Rapportskrivning *Dahmström.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
INFERENS & SAMBAND. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser om hela populationen utifrån ett stickprov Data, observationer.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
INFERENS & SAMBAND. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov Data, observationer.
DESKRIPTION Bearbeta, tolka och redovisa resultat. Vad ingår? Tabeller - Sammanfatta material Diagram - Åskådliggöra material Lägesmått - ”Genomsnitt”
Samband & Inferens Hypotetisk –deduktiv metod Samband mellan nominal/ordinal-variabler –Chi2-test Samband mellan kvot-varibaler –Korrelationskoefficient.
Introduktion. 2 Vad är statistik? ”En massa siffror” Beskrivning av staten Metodlära.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
Kap 4 - Statistik.
Marknadsundersökning Kap 9
Sju sätt att visa data Sju vanliga och praktiskt användbara presentationsformat vid förbättrings- och kvalitetsarbete.
X Lägesmått För att beskriva ett statistiskt material använder vi oss av lägesmått. De vanligaste lägesmåtten är medelvärde, median och.
Undersök och analysera
Data och att presentera data
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
STATISTIK OCH SANNOLIKHETER
Grundläggande begrepp
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Presentationens avskrift:

Marknadsundersökning Kap 12 Process: Marknadsföringsproblem Problemanalys Avgränsning av marknadsföringsproblem Marknadsundersökningsproblem Syfte (fokus) Metod Urval Datainsamling Analys (12-13) Tolkning Rapport

Marknadsundersökning Kap 12 Kvantitativ analys. -Man har statistiskt bevisat att det är den sista vagnen i ett tåg som oftast råkar ut för olyckshändelser. -Vore det då inte bättre att ta bort den sista vagnen?

Marknadsundersökning Kap 12 Kvantitativ analys. Kvantitativ Resultat presenteras i form av siffror. Obs. Förståelsen för resultatet är alltid viktigare än siffrorna. Om statistik: En god dräng, men en farlig herre. Kvantitativ analys vanligast vid analys av resultat av ex. postenkäter, strukturerade intervjuer med fasta svarsalternativ.

Marknadsundersökning Kap 12 Central- och spridningsmått Typvärde Centralmått Medelvärde Centralmått Median Centralmått Standardavvikelse Spridningsmått Kvartilavvikelse Spridningsmått

Marknadsundersökning Kap 12 Typvärde Det vanligast förekommande värdet i en undersökning. Antal Värde

Marknadsundersökning Kap 12 Median Anger mittmåttet av en populations värde, d.v.s. hälften av alla värden är större än eller lika med medianmåttet och hälften av alla värden är mindre än eller lika med medianmåttet. Ålder: 19, 12, 33, 40, 9, 51, 22, 28, 26, 31,44, 66, 12, 15, 37 Ordnat: 9,12,12,15,19,22,26,28,31,33,37,40,44,51,66 Medianåldern är 28 år. 7st är yngre än 28 år och 7st är äldre.

Marknadsundersökning Kap 12 Median Vid ett stort antal olika värden om antalet är udda: Beräkna medianen enligt : n-1+1 2 Om vi har t.ex 67 olika värden som är rangordnade i Storleksordning får vi: 67-1 +1 = 34 (n=67) Nr. 34 är alltså median. (Lika många som är större som är mindre)

Marknadsundersökning Kap 12 Median Vid jämnt antal olika rangordnade värden: Antag att vi har 70 olika rangordnade värden. Dela 70 mitt itu = 35 35+nästa tal #36 = de båda mellersta rangordningsnumren Medianen är medelvärdet av Värde # 35 och # 36.

Marknadsundersökning Kap 12 Sned fördelning. Om möjligt ta reda på både medelvärde och median. Lönefördelning i ett företag (kkr/månad): Belopp 15 18 21 29 167 Antal 3 2 4 1 1 Ordnat: 15,15,15,18,18,21,21,21,21,29,167 Median: 21 kkr Medel : 32,8 kkr (361/11)

Marknadsundersökning Kap 12 Ur föregående slide noterar vi : -Medianen påverkas inte av extremvärden. -Medelvärdet känsligt för extremvärden.

Marknadsundersökning Kap 12 Spridningsmått -Koppling: Median Kvartilavvikelse Medelvärde Standardavvikelse ( Se även tab. sammanfattn. kap 8 föreläsn.underlag )

Marknadsundersökning Kap 12 Kvartilavvikelse Studera nedanstående värdeserie: 3,5,8,9,14,17,32,36,38, 40, 41,47,48,48,48,54,66,70,72 MEDIAN Kvartilavstånd Kvartilavvikelse = 48 – 14 = 17 2

Marknadsundersökning Kap 12 Kvartiler Första kvartilen : Det variabelvärde på eller under vilket 1/4 av observationerna ligger. Andra kvartilen : Det variabelvärde på eller under vilket 2/4 av observationerna ligger. (= median) Tredje kvartilen: : Det variabelvärde på eller under vilket 3/4 av (Kan beräknas i något kalkylprogram t.ex. Excel)

Marknadsundersökning Kap 12 Standardavvikelse Spridningsmått kopplat till medelvärde. Brukar illustreras m.h.a. en teoretisk och perfekt symmetrisk normalfördelningskurva. Slumpmässighet ett absolut villkor. Förutsättningar: -Absolut symmetri kring centralmåtten. (typvärde = median = medelvärde. ) -Dessa är identiska och ligger i mitten. -Kurvan når aldrig X-axeln, d.v.s. datamängden är oändlig. -Inom varje fält mellan två standardavvikelsesteg vet man hur stor procentuell del av av fördelningen som finns.

Marknadsundersökning Kap 12 Normalfördelning (Gauss-kurva) Ex. svarvade axlar + olika spridning

Marknadsundersökning Kap 12 Exempel Antag: Vägning av all kvinnlig vårdpersonal i Sverige i aktiv tjänst under en viss vecka. Resultat : Medelvikt = 70 kg. Standardavvikelse = 3 kg. Vi tänker oss att vi får en normalfördelning.

Marknadsundersökning Kap 12 Tolkning Vi kan t.ex. utläsa: 68 % av de undersökta väger 67-73 kg. 96 % 64-76 kg 0,2 % > 79 kg

Marknadsundersökning Kap 12 Samplar Population Stick- prov Om stickprovet utgör en ”miniatyr” av populationen kan vi göra statistiska generaliseringar.

Marknadsundersökning Kap 12 Generalisering från sampel till population. Samplet ska vara representativt för hela poulationen Slumpmässigt dragit Bortfallet får inte vara för stort

Marknadsundersökning Kap 12 Samplar (Sample eng. prov, provbit) Varje sampels medelvärde ligger på olika variabelvärden och skilt från populationens sanna (men okända) medelvärde

Marknadsundersökning Kap 12 Sampelfördelning

Marknadsundersökning Kap 12 Beräkn. Excelfil

Marknadsundersökning Kap 12 Konfidensintervall Konfidens: lat. confidentia, tillitsfullhet, tillförsikt.

Marknadsundersökning Kap 12 Konvention: -Vanligast är att man anger ett medelvärde på antingen 95%-nivån, eller på 99%-nivån

Marknadsundersökning Kap 13 Kvalitativ analys -Kännetecken : Analys sammanställs utifrån ex. ord, bilder, observerade beteenden. - Statistsk generalisering inte önskvärd här. - Fokus på helhet och sammanhang.

Marknadsundersökning Kap 13

Marknadsundersökning Kap 13 Kvalitativ analys Undersökaren = analysinstrumentet. (Obs. returpilen i föregående slide.) Insamlade data reduceras. Kodning: Nedbrytning till nyckelord och nyckelmeningar. Strukturering : Ur kodningen kan skönjas ett mönster. Om undersökaren här upptäcker att något tycks saknas: Komplettera datainsamlingen. Vid ”teoretisk mättnad”: Nya intervjuer tillför inget nytt.

Marknadsundersökning Kap 13 Visualisering

Marknadsundersökning Kap 13 Reliabilitet och validitet. -Reliabilitet: Saknar egentlig betydelse vid kvalitativ analys. Varför? -Validitet: Har jag mätt det jag ville mäta ? Här: Har jag fått förståelse för det fenomen eller den process jag valt att studera och återgivit detta korrekt i analysen?