Marknadsundersökning Kap 12 Process: Marknadsföringsproblem Problemanalys Avgränsning av marknadsföringsproblem Marknadsundersökningsproblem Syfte (fokus) Metod Urval Datainsamling Analys (12-13) Tolkning Rapport
Marknadsundersökning Kap 12 Kvantitativ analys. -Man har statistiskt bevisat att det är den sista vagnen i ett tåg som oftast råkar ut för olyckshändelser. -Vore det då inte bättre att ta bort den sista vagnen?
Marknadsundersökning Kap 12 Kvantitativ analys. Kvantitativ Resultat presenteras i form av siffror. Obs. Förståelsen för resultatet är alltid viktigare än siffrorna. Om statistik: En god dräng, men en farlig herre. Kvantitativ analys vanligast vid analys av resultat av ex. postenkäter, strukturerade intervjuer med fasta svarsalternativ.
Marknadsundersökning Kap 12 Central- och spridningsmått Typvärde Centralmått Medelvärde Centralmått Median Centralmått Standardavvikelse Spridningsmått Kvartilavvikelse Spridningsmått
Marknadsundersökning Kap 12 Typvärde Det vanligast förekommande värdet i en undersökning. Antal Värde
Marknadsundersökning Kap 12 Median Anger mittmåttet av en populations värde, d.v.s. hälften av alla värden är större än eller lika med medianmåttet och hälften av alla värden är mindre än eller lika med medianmåttet. Ålder: 19, 12, 33, 40, 9, 51, 22, 28, 26, 31,44, 66, 12, 15, 37 Ordnat: 9,12,12,15,19,22,26,28,31,33,37,40,44,51,66 Medianåldern är 28 år. 7st är yngre än 28 år och 7st är äldre.
Marknadsundersökning Kap 12 Median Vid ett stort antal olika värden om antalet är udda: Beräkna medianen enligt : n-1+1 2 Om vi har t.ex 67 olika värden som är rangordnade i Storleksordning får vi: 67-1 +1 = 34 (n=67) Nr. 34 är alltså median. (Lika många som är större som är mindre)
Marknadsundersökning Kap 12 Median Vid jämnt antal olika rangordnade värden: Antag att vi har 70 olika rangordnade värden. Dela 70 mitt itu = 35 35+nästa tal #36 = de båda mellersta rangordningsnumren Medianen är medelvärdet av Värde # 35 och # 36.
Marknadsundersökning Kap 12 Sned fördelning. Om möjligt ta reda på både medelvärde och median. Lönefördelning i ett företag (kkr/månad): Belopp 15 18 21 29 167 Antal 3 2 4 1 1 Ordnat: 15,15,15,18,18,21,21,21,21,29,167 Median: 21 kkr Medel : 32,8 kkr (361/11)
Marknadsundersökning Kap 12 Ur föregående slide noterar vi : -Medianen påverkas inte av extremvärden. -Medelvärdet känsligt för extremvärden.
Marknadsundersökning Kap 12 Spridningsmått -Koppling: Median Kvartilavvikelse Medelvärde Standardavvikelse ( Se även tab. sammanfattn. kap 8 föreläsn.underlag )
Marknadsundersökning Kap 12 Kvartilavvikelse Studera nedanstående värdeserie: 3,5,8,9,14,17,32,36,38, 40, 41,47,48,48,48,54,66,70,72 MEDIAN Kvartilavstånd Kvartilavvikelse = 48 – 14 = 17 2
Marknadsundersökning Kap 12 Kvartiler Första kvartilen : Det variabelvärde på eller under vilket 1/4 av observationerna ligger. Andra kvartilen : Det variabelvärde på eller under vilket 2/4 av observationerna ligger. (= median) Tredje kvartilen: : Det variabelvärde på eller under vilket 3/4 av (Kan beräknas i något kalkylprogram t.ex. Excel)
Marknadsundersökning Kap 12 Standardavvikelse Spridningsmått kopplat till medelvärde. Brukar illustreras m.h.a. en teoretisk och perfekt symmetrisk normalfördelningskurva. Slumpmässighet ett absolut villkor. Förutsättningar: -Absolut symmetri kring centralmåtten. (typvärde = median = medelvärde. ) -Dessa är identiska och ligger i mitten. -Kurvan når aldrig X-axeln, d.v.s. datamängden är oändlig. -Inom varje fält mellan två standardavvikelsesteg vet man hur stor procentuell del av av fördelningen som finns.
Marknadsundersökning Kap 12 Normalfördelning (Gauss-kurva) Ex. svarvade axlar + olika spridning
Marknadsundersökning Kap 12 Exempel Antag: Vägning av all kvinnlig vårdpersonal i Sverige i aktiv tjänst under en viss vecka. Resultat : Medelvikt = 70 kg. Standardavvikelse = 3 kg. Vi tänker oss att vi får en normalfördelning.
Marknadsundersökning Kap 12 Tolkning Vi kan t.ex. utläsa: 68 % av de undersökta väger 67-73 kg. 96 % 64-76 kg 0,2 % > 79 kg
Marknadsundersökning Kap 12 Samplar Population Stick- prov Om stickprovet utgör en ”miniatyr” av populationen kan vi göra statistiska generaliseringar.
Marknadsundersökning Kap 12 Generalisering från sampel till population. Samplet ska vara representativt för hela poulationen Slumpmässigt dragit Bortfallet får inte vara för stort
Marknadsundersökning Kap 12 Samplar (Sample eng. prov, provbit) Varje sampels medelvärde ligger på olika variabelvärden och skilt från populationens sanna (men okända) medelvärde
Marknadsundersökning Kap 12 Sampelfördelning
Marknadsundersökning Kap 12 Beräkn. Excelfil
Marknadsundersökning Kap 12 Konfidensintervall Konfidens: lat. confidentia, tillitsfullhet, tillförsikt.
Marknadsundersökning Kap 12 Konvention: -Vanligast är att man anger ett medelvärde på antingen 95%-nivån, eller på 99%-nivån
Marknadsundersökning Kap 13 Kvalitativ analys -Kännetecken : Analys sammanställs utifrån ex. ord, bilder, observerade beteenden. - Statistsk generalisering inte önskvärd här. - Fokus på helhet och sammanhang.
Marknadsundersökning Kap 13
Marknadsundersökning Kap 13 Kvalitativ analys Undersökaren = analysinstrumentet. (Obs. returpilen i föregående slide.) Insamlade data reduceras. Kodning: Nedbrytning till nyckelord och nyckelmeningar. Strukturering : Ur kodningen kan skönjas ett mönster. Om undersökaren här upptäcker att något tycks saknas: Komplettera datainsamlingen. Vid ”teoretisk mättnad”: Nya intervjuer tillför inget nytt.
Marknadsundersökning Kap 13 Visualisering
Marknadsundersökning Kap 13 Reliabilitet och validitet. -Reliabilitet: Saknar egentlig betydelse vid kvalitativ analys. Varför? -Validitet: Har jag mätt det jag ville mäta ? Här: Har jag fått förståelse för det fenomen eller den process jag valt att studera och återgivit detta korrekt i analysen?