Lapin ELY-keskus1 Underhåll av vägnätet i norra Finland, norra Sverige, Nordnorge och nordvästra Ryssland Sommaren 2010 Vintern 2011
Det totala samplen personer, på sommaren 827 svarande och på vintern 862 svarande. Varje svarande har utvärderat de två berörda länderna. Landsspecifika resultat har tagits bort resultaten av de ryska svarandena. Undersökningen utfördes på de livligast trafikerade gränsövergångarna; gränsen mellan Finland och Sverige; Torneå och Muonio gränsen mellan Finland och Norge; Kilpisjärvi, Kivilompolo och Utsjoki gränsen mellan Sverige och Norge; Riksgränsen (E 10) och Umasjö (E 12) gränsen mellan Finland och Ryssland; Rajajooseppi, Salla gränsen mellan Norge och Ryssland; Kirkkoniemi Päätiet Main roads Huvudvägar ГЛАВНЫЕ ДОРОГИ Haastattelupiste Interview points Intervjupunkter пункт опроса NORWAY SWEDEN FINLAND RUSSIA E 12
Sommaren 2010
5
6
7
8
9
10
SAMMANFATTNING SOMMARUNDERHÅLLET Det har inte förekommit någon betydande förändring i sommarunderhållet i Finland. Trenden är svagt nedåtgående. Sommarunderhållet på belagda vägar var fortfarande på god nivå. På grusvägarna utvärdering var mer kritisk. Sverige har förbättrat sommarunderhållet och det var på lite högre nivå än i Finland. I Norge sommarunderhållet utvärderades vara lägre än under Norge är långt efter Finland och Sverige. I Ryssland sommarunderhållet på belagda vägar var på samma nivå och på grusvägarna klart lägre än I sitt helhet sommarunderhållet på nordvästra vägnätet i Ryssland utvärderades fortfarande ganska dåligt.
Vintern 2011
SAMMANFATTNING VINTERUNDERHÅLLET I Finland vinterunderhållet i sitt helhet utvärderades att vara fortfarande best på huvudvägarna och lika bra som i Sverige på övriga vägarna. Nivån på underhållet har försämrats vidare. I Sverige vinterunderhållet i sitt helhet var på god nivå. Sverige har förbättrat sin nivå sedan 2005 och det är nu samma som i Finland. I Norge vinterunderhållet utvärderades att vara på samma nivå än året 2005 och Norrmännen själva är mer missnöjda. Halkbekämpning var fortfarande det svagaste området. I Ryssland vinterunderhållet på huvudvägarna utvärderades på bättre nivå och på övriga vägar på lägre nivå än tidigare. Ryssarna själva var mest nöjda och normännens bedömning har förbättrats betydligt. I helhet vinterunderhållet i Ryssland var det dåligaste men på huvudvägarna skillnaden har minskat betydligt.