Vad är KKiK? och hur bra är vi?
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Att kommuninvånarna skall få information om kvaliteten på den service som kommunen tillhandahåller Att kommunen vill föra en dialog kring resultaten med medborgarna Att använda måtten som en del i styrningen och verksamhetsutvecklingen Syftet med Kommunens Kvalitet i Korthet
Fem områden – Din kommuns tillgänglighet – Trygghetsaspekter i din kommun – Din delaktighet och kommunens information – Din kommuns effektivitet – Din kommun som samhällsutvecklare – Totalt ett fyrtiotal mått
Hur läser man resultatet? Grått= Inte deltagit i mätning alternativt kostnadsmått som inte är klart för 2015 Rött= bland de 25% kommuner med sämst resultat Gult=bland de 50% mittersta kommunerna Grönt= bland de 25% kommuner med bäst resultat
Tillgänglighet Hur tillgänglig är kommunen utifrån öppettider, väntetider samt kontakt
Tillgänglighet kontakt och öppettider
Tillgänglighet väntetider
Trygghet Hur fungerar kommunen utifrån trygghetsaspekter?
Trygghet
Delaktighet Hur delaktiga är våra kommuninvånare och hur bra är kommunen på att informera.
Delaktighet
Effektivitet Kommunens effektivitet gällande, kostnader, resultat och kvalitet.
Effektivitet skola
Effektivitet Äldreomsorg, LSS och IFO
Äldreomsorg kvalitet särskilt boende
Äldreomsorg kvalitet särskilt boende
Äldreomsorg kvalitet hemtjänst
Äldreomsorg kvalitet hemtjänst
Samhällsutveckling Kommunen som samhällsutvecklare
Samhällsutveckling
Sammanfattning Vi är snabba på att svara på frågor, men behöver bli bättre på bemötande och service Vi har en bra hemsida Vi har en bra äldreomsorg med nöjda brukare Vi behöver förbättra resultaten inom skolan och motivera våra elever bättre Vi har ett bra miljöarbete
Ann-Louis Edén