Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen."— Presentationens avskrift:

1 ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR VÅREN

2 Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen och utanför. En utgångspunkt för hur vi, föreningen och ni som föräldrar kan hjälpas åt för att föra över grundläggande värderingar till våra ungdomar Föräldraträffar kommer att ske två gånger per år LagFörening Föräldrar För spelarens bästa

3 Kvällens program Rapport från ledarna om vintersäsongen Information om säsongen 2012 Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar i föreningen

4 Rapport från ledarna om vinternträningen Antalet ledare och spelare i laget Inomhusträningarna Inomhuscuper Stämningen

5 Info om den kommande säsongen Träningar Cuper Andra aktiviteter Antalet ledare och spelare i laget

6 Bra rutiner = Lagkassa För att laget skall snabbt kunna ta extra påkomna kostnader så rekommenderar föreningen att laget detta år startar en lagkassa.  Utse en kassör  Bestäm en lämplig avgift (en rekommendation är 100 kr vår och 100 kr höst)  Kontakta föreningen för mer information och om ni behöver stöd i frågan.

7 Presentation av en åldersgruppsansvarig för er ålderskull  Namn på personen  Telefon  E-postadress  Tidigare roller

8 Åldersgruppsansvarigs uppgifter  Arbetsuppgifter  Vilka andra lag finns i åldersgruppen

9 Presentation av föreningens styrelse

10 Presentation av föreningens kansli

11 Föreningens storlek I nuläget A B P 93 P 94 P 95 P 96 P 97 P 98 P 99 P 99 P 99 P 00 P 00 P 00 P 01 P 01 P 01 P 02 P 02 P 03 P 03 P 04 P 04 P 05 P 05 A B F 93 F 94 F 95 F 96 F 97 F 98 F 99 F 00 F 01 F 02 F 02 F 02 F 03 F 03 F 03 F 04 F 04 F 04 F 05 F 05 F 05

12 Har föreningen någon egen cup att informera om?

13 Presentera här föreningens största arrangemang (de närmaste åren)

14  Möjlighet att anmäla till sommarfotbollsskolan  Äger rum dagtid vecka xx,xx,xx,xx  Pris och vad som ingår  Hur anmäler jag? Sommarfotbollsskolan

15 Inga matchtröjor/byxor kommer att delas ut till spelaren. Dom kommer att finns med nytvättade till varje match. Orsaker till att trunksystemet används är: Ibland är en spelare sjuk och andra spelare måste kallas in Tröjan ligger i smutstvätten Om en tröja kommer bort måste lagets ställ kompletteras med just den storleken, siffran på ryggen och just det sponsortrycket som är på de andra tröjorna Föräldern tvättar tröjan felaktigt så den bleknar Spelåret 2012 – Matchdräkten

16 Spelåret 2012 – Klubbshop Rutiner för lagbeställning av overaller Hur sker laginköp och beställningar till laget Hur köper man enstaka overaller o dyl.

17 Spelåret 2012 – Ekonomi  Övergången till S:t ERIKS-CUPEN innebär ökade kostnader. Nya matchdräkter, nya bollar, koner, västar, anmälningsavgift S:t ERIK, domaravgifter S:t ERIK, utbildningskostnader för ledare  Medlemsavgift 2012  Träningsavgift  Andra avgifter  Vid 15 år tillkommer kostnad för licensiering av spelarna.

18 Spelåret 2012 – Ekonomi I takt med ökade kostnader så står föreningen för fler och fler lagkostnader. Vilka kostnader betalar föreningen för lagets räkning? Externa utom- och inomhuscuper. Befrielse från avgift i egna cuper. Bollar, koner, västar till lagen Försäkring ingår Ledare utbildar sig utan egen kostnad Till detta tillkommer alla fasta kostnader såsom hyra av klubblokal, kanslilokal samt eventuella anställda föreningskonsulenter.

19 S:t ERIKS-CUPEN

20 Spelåret 2012 – S:t ERIK  Räkna med att ha 9 spelare med till matcherna. Matcherna kan komma att spelas vid samma dag/tid så planera för två ledare / lag.  Inga resultat eller tabeller publiceras förrän spelarna är 13 år  Seriestart ca 25 april. En match per vecka under tiden 25 april – 6 juni och 25 augusti – 5 oktober.  Ca 14 lag i varje grupp (man möter 13 lag i enkelserie). Alla lag kommer från närområdet.  Domare till hemmamatcherna tillsätts av föreningen. Ofta är det unga spelare som utbildats.  Benskydd är obligatoriskt  Matchdräkten är svart tröja, svarta byxor. Strumpor och benskydd införskaffas av spelaren.

21 Under 2010 genomförde förbundet en översyn av S:t Eriks Cupen som bl. a. visade att så många som 93 % ansåg att Sanktan som helhet fungerade bra. Ett mycket gott betyg! Men det fanns också oroande resultat från enkäten. Det visade sig vara ganska vanligt att spelare som blir kallade till match blir bänkade hela matchen och inte alls får vara med på plan. Upp emot en tredjedel av de svarande sa att det är så. Att vissa spelare inte någon gång får vara med i startuppställningen visade sig vara ett minst lika stort problem. Värvningar i unga år uppfattas som ett stort problem av 75 %. Jag anser att detta är varningssignaler att ta på stort allvar. Vi har som förbund ansvar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för barn- och ungdomsfotbollen i Stockholm. Självklart är det klubbarna som har huvudansvaret och vår uppgift är att stödja dem, bistå med utbildningar och annat som krävs för att kunna utvecklas och bedriva bra fotbollsutbildning enligt Spela, lek och lär. Matchen är ett inlärningstillfälle och ett tillfälle att utvecklas om spelare. Det är stor risk att den kille eller tjej som blir bänkad hela matcher eller aldrig får spela från start dels missar viktiga utvecklingsmöjligheter och dels snart tröttnar på fotbollen och slutar. Stockholms Fotbollförbunds ordförande Ylva Johansson

22 Spelåret 2012 – S:t ERIKS-CUPEN Nyheter från Stockholms Fotbollförbund 2012 Inga tabeller före 13 års ålder Inga värvningar före 14 års ålder Start- & Spelgaranti i S:t ERIKS-CUPEN

23 Spelåret 2012 – Till och från bortamatch Tillräckligt många bilar – 3 barn i varje Samlingsplats Idrottsplatsen Karta till alla förare så att man åker till samma plan Se till att alla bilar har telefonnummer till lagets ledare Säkerhetsbälte så klart Ha kontroll över hemfärd. Se till att alla kommer med hem

24 Spelåret 2012 – Försäkringar Barn som deltar i föreningens verksamhet omfattas av en olycksfallsförsäkring genom Folksam. Denna försäkring gäller vid träningar och matcher samt resor till och från dessa aktiviteter Det är en grundförsäkring som ger ett litet grundskydd och kan behöva kompletteras Skada anmäls på telefon 0771-960 960

25 Lag- och portträttfotografering i mars nästa år Under mars-april sker fotografering (lagbild och porträttfoto) Detta går sedan att köpa av fotografen. Samtycke till fotografering. Godkännande för detta kan skrivas på nu och/eller samlas in under vintern.

26 TEMA : Så här vill vi ha det vid matcherna

27 Första året I S:t ERIKS-CUPEN Tips till föräldrar om hur vi agerar i samband med match Föräldrarna står på långsida (motsatt sida av spelare och ledare) Tänk på att det är barnen som spelar matchen och inte du som förälder Låt tränarna coacha barnen – Din uppgift är att heja, helst på hela laget

28 Kvällens tema Vinna eller försvinna Vi ser tillsammans Svenska Fotbollförbundets DVD ”Vinna eller försvinna”. Avsnittet handlar om hur några föräldrar ser på matchen som tillfälle. Efter filmen så reflekterar vi tillsammans om filmens trovärdighet.

29 Så här kan vi tillsammans uppnå bra stämning kring matcherna

30 Så här skriver en av författarna till boken “vett & etikett för idrottsföräldrar” om första året som fotbollsförälder

31 Föreningen rekommenderar att ledarna under året genomgår kurserna:  Bas 1 Spelförståelse – Endagskurs  Lagledarkurs 8 år – En kväll 3 timmar En möjlighet för både ledare och föräldrar är att under våren 2012 genomgå en domarkurs – 8 timmar Föreningens rekommendation är att spelarna under året genomför:  Kulträffar 8 år Föreningen önskar att ännu fler föräldrar kommer på nästa föräldraträff Utbildningar för ledare och spelare i P 8

32 Middagstipset “ ALMA” Diskutera hemma runt middagsbordet med era barn ifall det är roligt att träna och spela och om övningarna med ALMA har varit kul.

33 Viktiga ledord ur Fotbollens spela, lek och lär - sett ur föreningens synvinkel Ta hänsyn till individens behov och ge möjlighet till utveckling i den takt som passar var och ens fysiska, psykiska och sociala förutsättningar Skapa en positiv och sund miljö där alla får lära sig fotboll och utveckla ett livslångt intresse Se matchen som ett inlärningstillfälle och motverka toppning och utslagning

34 Förening + Föräldrar = för spelarens bästa


Ladda ner ppt "ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen."

Liknande presentationer


Google-annonser