Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

30 januari Minicup i Prästängshallen Vi har bestämt oss för att vårt lag F06/07 ska vara värdar för en minicup i Prästängshallen den 30 januari. Tänk er.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "30 januari Minicup i Prästängshallen Vi har bestämt oss för att vårt lag F06/07 ska vara värdar för en minicup i Prästängshallen den 30 januari. Tänk er."— Presentationens avskrift:

1 30 januari Minicup i Prästängshallen Vi har bestämt oss för att vårt lag F06/07 ska vara värdar för en minicup i Prästängshallen den 30 januari. Tänk er – en helt egen minicup som vårt lag har anordnat. Drygt 20 lag från Stockholmsregionen har redan anmält sig till vår minicup (!!) så det kommer att bli ett riktigt drag i hallen den dagen. Vi har fått lov att ha Prästängshallen hela dagen och vi samordnar med klubbens domaransvarige så att vi får ihop matchledare/domare till alla matcher. Vi kommer att ha caféet öppet och vara ansvariga för det under hela dagen. Det kommer vi att tjäna bra pengar på! Minicupen blir lagets – Flickor06/07 – grej. En aktivitet som vi tror kommer svetsa ihop laget ännu mer. Alla kan vara med. Alla kan göra något. Det är på hemmaplan. Vi kommer att behöva massor med hjälp av barnen i laget men också av er föräldrar. Vi återkommer med mer info om detta vid ett separat tillfälle. 13 mars Cafétjänst, vår ordinarie. Den sista cafétjänsten för säsongen 2015/2016. 15 april Mälarenergicupen i Västerås Vi har anmält oss i F06/07 till Mälarenergicupen som går av stapeln den 15-16 april i Västerås. Det är en av Sveriges största innebandyturneringar. En del föräldrar väljer att övernatta på hotell i Västerås, men det gör man (om man vill) på egen hand. Vi kommer inte att övernatta gemensamt som lag, eftersom vi tycker att flickorna är för små. Vi har bara anmält oss till spelet som spänner över två dagar. Det kostar oss närmare 5 000 kronor, och det är bland annat sådant vi betalar ur lagkassan. Viktiga datum, våren 2016

2 Utrustning: fylld vattenflaska, innebandyskor, innebandyglasögon & innebandyklubba. Klubban skall nå upp till några centimeter över naveln. Har man för kort innebandyklubba så kan man få ont i musklerna i ryggen och benen. Man måste alltid ha innebandyglasögon på sig. Har man inte det så kan man inte träna eller spela match. Vi skyddar våra ögon med glasögonen. Ha uppsatt hår om barnet har lite längre hår. Då ser man bättre, blir inte lika svettig, och vi vill inte att de fastnar med håret någonstans och gör illa sig. Det är många närkamper i innebandy och man springer fort. Man kan ha vilka träningskläder man vill på sig, på träningarna. Men de flesta har shorts och t-shirt. Vill man köpa Sigtuna IF-märkta träningskläder och overaller så finns de nere på Sigtuna Sport & Uteliv på Stora Gatan. SIF har sedan många år ett avtal med dem. Priserna är förhandlade och fördelaktiga, och alla klubbar i SIF (fotbollen, innebandyn och bordpingisen) har samma kläder. Vi ledare i laget tar med oss matchtröjor och matchshorts till matcherna. Men de flesta spelare har, och tycker att det är fint och skönt att ha, egna SIF-shorts och SIF-strumpor. Innebandy-utrustning

3 Sigtuna IF bygger sin verksamhet på frivilliga insatser. Det betyder att resultatet av vår gemensamma och individuella insats är det resultat som vi får. Vi föräldrar är de som måste se till att våra döttrar har ett fungerande lag, en bra lagkassa, givande träningar och matchtillfällen. Vi stöttas naturligtvis av klubben. Vi som är ledare för laget F06/07 är helt vanliga föräldrar som ställer upp som ledare. Men för att ha ett fungerande lag, så måste alla föräldrar är beredda på att hjälpa till både praktiskt och administrativt när behov uppstår. Vi har ungdomstränare i vårt lag, och det är ett privilegium. Ungdomstränarna är där för att agera stöd, ge teknisk kunskap och assistera vid övningar och matcher. Vi är så GLADA för att ha Fanny och Ida! Vi som är tränare förväntas och kommer att gå de kurser som klubben erbjuder. Vi lär oss på vägen och hoppas och ber er att praktiskt hjälpa till om ni tror att något kan göras bättre. Alla föräldrar är hjärtligt välkomna att ta en aktiv roll i laget eller klubben, när som helst. Hur funkar det?

4 GLÄDJE TRYGGHET RESPEKT GEMENSKAP Alla människors lika värde respekteras och tas tillvara. Sigtuna IF strävar efter att erbjuda ett aktivt och socialt liv till så många som möjligt, så länge som möjligt. Sigtuna IF står för:

5 Trygghet Det skall kännas tryggt för barn att vara på träningen utan att ha sin förälder på plats och även föräldrar skall känna sig trygga i att lämna barn under ledarnas uppsikt. Detta uppnås genom välutbildade ledare som både är duktiga på att göra träningsupplägg och har ledarskapsutbildning. Ledarnas uppgift är både att utveckla den sportsliga förmågan och skapa god stämning och laganda samt veta hur de skall agera i alla de situationer som kan uppstå. Det skall vara lätt att verka i klubbens anda. Sigtuna IFs styrelse, samt respektive sektionsstyrelse skall stötta sina ledare i motgång såväl som medgång. Gemenskap Alla ska vara välkomna till Sigtuna IF och vi anser att RF riktlinjer (oavsett bakgrund, kultur, kön fysiska/psykiska förutsättningar osv…) för denna punkt gäller. Vi ser Sigtuna IF som en central och naturlig samlingspunkt i samhället och som bjuder in fler än sina medlemmar till olika aktiviteter, t.ex. sommargrill, luciavaka mm. Med en välkomnande attityd mot varandra inom SIF, mot icke medlemmar och mot besökare från andra lag/föreningar så sprider vi känslan av att SIF är en trevlig förening som man gärna skulle vilja tillhöra. Glädje Det som sker i SIF regi skall i första hand vara roligt. Det skall vara roligt att träna, det skall vara roligt att tävla, det skall vara kul att träffa sina kompisar i hallen. Vi skall känna stolthet när vi hejar fram mitt och andras lag. Det skall vara kul att delta i de aktiviteter som SIF ordnar. Vi skall bedriva och utveckla verksamheten så att vi kan ha roligt, må bra och prestera mera. Respekt Visa varandra respekt på alla nivåer, åt alla håll och i alla kombinationer mellan kompisar, ledare, styrelse, föräldrar, publik, motståndare. Det skall inte spela någon roll om det inte är mina barn eller min tränare, Ömsesidig respekt är det som skall gälla. Vad betyder värdeorden:

6 Vår hemsida http://www.laget.se/sifibf0607

7 Att vi i SIF IBK inte coachar våra barn från läktaren. Det betyder att man inte ropar åt sitt barn hur de skall spela, hur de skall hålla klubban eller stå på planen under träningar matcher. Men vi ropar gärna ”heja” på så många som möjligt i laget! Förälder eller en ansvarig bör vara på plats även under träningar. Barnen är fortfarande ganska små, och ibland kan skador, ledsamheter eller andra saker hända som gör att barnet behöver sin förälder. På den här nivån så prövar vi oss fram och tjejerna spelar på alla positioner och roterar runt i olika laguppställningar. Vi ledare har oftast en anledning till varför vi gör på ett visst sätt men vi är öppna för förslag, fråga oss gärna om ni undrar över något. Kom ihåg att SIF IBK inte är ett företag, utan en sammanslagning av människors frivilliga insatser. Har ni något förslag som kan hjälpa vår verksamhet, vårt spel/träningsteknik så är ni hjärtligt välkomna att kontakta någon av oss. Vill du påverka för att förändra något, så är du välkommen att bli en del av vårt ledarteam – eller varför inte ta en plats i klubbens administration? Vi är stora, vi är små, Men vi rockar fett ändå. Wooooh – SIGTUNA Att tänka på – info till föräldrar

8 Seriespel Det är första året som F06/07 är anmält till seriespel. Att vara anmäld till seriespel betyder att vi har en hel del förpliktelser gentemot själva klubben SIF IBK, Stockholms Innebandyförbund och våra motståndare. Antal matcher som spelas är ingenting som vi väljer. Det är baserat på hur många lag som spelar i vår serie. Matchschemat ordnas och läggs upp av Stockholms Innebandyförbund, och ingenting som vi som lag har något att säga till om. Man spelar en seriematch på stor plan med 5 utespelare och 1 målvakt (+ avbytare). Matcher tillkommer och stryks, och vi måste foga oss efter det. OBS - Viktigt att veta: om vårt lag måste ställa in en seriespelsmatch (oavsett anledning) så måste vi betala mycket pengar till Stockholms Innebandyförbund. Minicuper (kallas även knatteliga-cup) En minicup är en cup som hålls under en dag. Man spelar ett antal matcher under en dag och när man åker därifrån, så är man färdig. Olika lag i Stockholm anordnar minicuper när det passar dem, och när de lagt ut datum på Stockholms Innebandyförbunds hemsida så är det fritt fram för olika lag att anmäla sig. Detta är alltså cuper som ligger helt utanför det ordinarie seriespelet. Vi som lag bestämmer själva vilka minicuper vi anmäler oss till, och hur många sådana vi vill spela i. Man spelar en minicup med bara 3 utespelare på en liten plan. Bra för de som är lite yngre. Vad är skillnaden på seriespel och minicuper?

9 F06/07 är ett blandat lag (olika åldersgrupper) och det betyder att vårt lag har tjejer som ligger på många olika nivåer, både fysiologiskt, socialt och mentalt. Vi delar därför upp laget när det behövs. Tränarteamet kallar främst flickor födda -07 till minicuper och flickor födda -06 till seriespelsmatcher. Vi blandar naturligtvis lagen och tar med äldre tjejer även till minicuper, och yngre tjejer till seriespelsmatcher – så att alla skall få chansen att utvecklas i sin takt. För våra spelare kommer det mesta ske utan att de ens lägger märke till det. Vi är ett lag och jobbar hårt för att behålla och utveckla den fina laganda som redan finns. Hur tar vi ut truppen till matcher/cuper?

10 Medlemsavgift Medlemsavgiften går till SIF IBK. Alla aktiva spelare måste vara medlemmar i klubben. Även de som inte är aktiva (föräldrar mm) kan bli medlemmar för att stötta klubben. Medlemsavgiften går främst till att finansiera kansliets tjänster men också för att investera i klubbens stående inventarier. Kansliet har bland annat hand om klubbens: Inkomstdeklaration/skattedeklaration Bokslut Budget Prognos Deltagaravgift Deltagaravgiften är den avgift man betalar till klubben för att få vara en del av ett fungerande lag i en fungerande klubb. Det är pengar som ger en tillgång till visst matchmaterial (tröjor, målvaktsutrustning, shorts), gemensam idrottsutrustning (målburar, koner, bollar, lagväska mm.), domaravgifter, sekretariat-utrustning (ex. mikrofon, ljustavla), café-utrustning (kannor, termosar, toastjärn, mm), klubbevenemang, skyltar och fotografier, medaljer, utbildning för idrottsledare/tränare/ungdomstränare, anmälan till seriespel mm. Deltagaravgiften höjs när man börjar spela i serien (vilket vi började göra nu i år), för då tillkommer även betalningsskyldigheter till Stockholms Innebandyförbund. I SIF IBK är alltså deltagaravgiften lägre för knattar än för de lag som spelar i serien. Vad görs med medlems-/deltagaravgiften?

11 Uppsägning av sitt barns plats i laget sker skriftligen (till lagledare) för att man inte skall bli fakturerad även kommande säsong. Så länge man inte sagt upp sin plats anses man vara med i laget. Man betalar för en hel säsong i taget. En innebandysäsong löper mellan sept – maj. Vanligtvis faktureras man några veckor efter att säsongen har dragit igång på höstkanten, någon gång mellan sept - nov. Kort sagt kan man säga; ”Vill man inte bli fakturerad och betalningsskyldig så skickar man ett email eller brev till lagledaren i laget och ser till att få ett svar tillbaka om att de har mottagit uppsägelsen av platsen. Är det innan säsongen har dragit igång blir man inte fakturerad alls. Är det under säsong blir man betalningsskyldig även fast man slutar. Det man har betalat får man inte tillbaka.” Om mitt barn slutar spela innebandy?

12 Pengarna vi tjänar genom att stå i caféet mm., går till vår lagkassa. Lagkassan är lagets gemensamma plånbok. Alla lag behöver en lagkassa. Med hjälp av den kan laget bland annat köpa utrustning (målvaktshandskar mm. som inte ingår i deltagaravgiften), anmäla sig till cuper, minicuper och andra turneringar, anordna lag-avslutningar och betala våra matchvärdar/domare vid matcher som ligger utanför seriespel. Klubbens ekonomi är inte lagets ekonomi. Inga pengar från medlemsavgiften eller deltagaravgiften går till vår lagkassa. Finns inga pengar i lagkassan kan vi som lag helt enkelt inte göra/köpa något. Det är som att ha en tom plånbok. Som spelare har man inte en personlig del av lagkassan, den är till för laget som helhet. Några vanliga sätt som föreningslag använder sig av för att tjäna pengar på till lagkassan, är att sälja saker tillsammans och även privat/stå i caféet/anordna minicuper etc. Vad är en lagkassa?

13 Sigtuna IF IBK har, tillsammans med sina ledare, kommit överens om att det i Prästängshallen ska finnas ett café som bemannas av föräldrar och aktiva under matchdagar. Vi vill ha en levande idrottshall. Barn och vuxna trivs bättre i en trevlig och kaffedoftande atmosfär, där man kan samlas och prata kring borden. Vi ger våra egna spelare, föräldrar och våra motståndarlag ett varmt välkomnande genom att hålla caféet öppet under matchdagar. En tredje part? Nej, caféet kan inte drivas av en tredje part, eftersom det inte finns någon ekonomisk vinning i driften om lagen skall ha möjlighet att tjäna pengar till lagkassan. Vad tjänar man när man står i caféet? Det är lite olika. Alla lag som har cafétjänst får dela på de totala intäkterna under en säsong. Vissa saker kan öka lagets andel, exempelvis om man har stått på en röd dag, om man har tagit extra pass etc.. Man får helt enkelt en andel av den totala intjänade summa, en andel som direkt motsvarar den insats laget har gjort. Summan av caféintäkterna fördelas två gånger per säsong och kommer då lagets lagkassa tillgodo. Betala istället för att stå i caféet? SIF IBK kan i dagsläget inte tillgodose föräldrar som vill betala pengar istället för att stå på cafétjänst eller bidra med sin närvaro vid andra events. Frågan kommer att behandlas i styrelsen under våren. Caféet i Prästängshallen

14 Yes! Att ha ansvar för caféet i Prästängshallen (ungefär 2 dagar per säsong), vara med på julmarknaden och ha minicuper är en fantastisk möjlighet för vårt lag att tjäna pengar. I caféet lagar vi och säljer mat och dryck. Priserna är redan satta och varorna finns redan där. Vi har chans att påverka vår försäljning genom att bidra med hembakade bakverk (typ bullar, kakor, kärleksmums, muffins, kladdkakor, morotstårtor osv.) eller fruktsallad i små skålar el liknande. Det är hembakat/hemgjort som säljs mest, och det är där de stora pengarna och de nöjda kunderna finns att hämta. När det blir dags för café-tjänst så mailas det ut dagar och tider. Ibland får man välja. Det beror på hur café-ansvarig har valt att göra det. Vill ni byta er tid (om något har kommit emellan) så måste ni byta med varandra – det är inte caféansvariges ansvar. Instruktioner/handbok för hur man gör i caféet finns på plats, men skickas även ut av caféansvarig innan det är dags. Vi väljer inte datum för cafétjänst, det görs av klubben och läggs oftast på de dagar som lagen redan har hemmamatcher. F06/07s caféansvarige heter Sofia Bosson. Jo, bland annat så bemannar och fördelar hon café- och julmarknadstider/pass, koordinerar överlämningar av utrustning och information, kommunicerar med klubben, tränare och lagledare, kommunicerar med föräldrar, ser till att saker och ting fungerar och är lagets kontaktperson gällande café, julmarknad och andra events. Hon är med andra ord guld värd. Barnen brukar tycka att det är toppen när föräldrarna står i caféet. De får ju också vara med. Det är spännande. Föräldrar och barn i laget lär känna varandra och det gör att vi stöttar varandra och har roligare tillsammans. Hur gör F06/07 när det gäller caféet?

15 När vi har hemmamatcher behöver vi bemanna sekretariatet. Det gör ni föräldrar enligt ett lagt schema. Att sitta i sekretariatet innebär att via en kontroll kontrollera både klocka och målvisare på väggen. Det är väldigt enkelt i innebandy och eftersom många av våra föräldrar i laget redan kan det, så får man hjälp om man inte kan. Det är caféansvarig som lägger schemat för sekretariatet. Ofta får man skriva in sig på tider som man tycker passar, men ibland blir man tilldelad tider. Vad innebär det att sitta i sekretariatet?

16 Vi är oftast 1 huvudledare, 1 hjälpledare och 2 ungdomsledare vid varje träningstillfälle. Lagets tränare/ledare/caféansvarige är precis som ni bara föräldrar till spelare i laget, frivilliga som ställer upp på sin lediga tid. Våra ungdomsledare Ida och Fanny är spelare i klubben sedan länge, och spelar i junior-, dam- och eget klubblag. Träningarna utarbetas i 4-veckors intervaller och vi kommer att ha ett specifikt syfte med övningarna under dessa veckor. Efter 4 veckor byter vi fokus och ändrar då syfte och också träningsövningar. Taktik kommer också läggas in i träningarna, för att lära barnen grunder i både spel och teknik. Träningarna kommer att se ut ungefär så här: o Uppvärmning o Kondition o Teknik o Match o Samling och ramsa (vi är stora…) Alla föräldrar hjälps åt att bygga sarg 16.50, innan varje träning. Träningsupplägg under säsongen

17 Räkna med att det är träning - om vi inte säger till via ett email, sms eller på hemsidan. Vi har generellt sett ingen träning när skolan har ledigt, dvs på lov och vid högtidshelger. När tränar vi under säsongen?

18 Sigtuna Sport & Uteliv (Stora Gatan 29 i Sigtuna) erbjuder alla som spelar i Sigtuna IF att köpa SIF- märkta kläder till avtalspriser. Man kan också (för en liten summa) få sitt barns namn på kläderna. Sigtuna Sport & Uteliv är SIFs utvalda partner när det gäller träningskläder så som shorts, t-shirts, hoodies, strumpor, träningsoveraller, mm. De har ett stort utbud av sportutrustning i övrigt, och en hel del med SIF-emblemet på, som t ex. vattenflaskor. Berätta att du vill titta på SIF-kläder, så tar Petra och hennes team hand om er. Besök dem på Stora Gatan 29 eller på deras hemsida: sigtunasport.se. Sigtuna Sport & Uteliv

19 Vi tar ibland foton på barnen (individuella samt lagfoton) under träningar och matcher. Ibland laddar vi upp dem på vår och klubbens hemsida (sigtunaifinnebandy.se). Det är roligt för barnen att titta på bilder där de är med och det stärker både dem, lagmoralen och tillhörighetskänslan. När vi tar lagbilder kommer de att sättas upp på en vägg i Prästängshallen, tillsammans med foton på alla andra lag i klubben. SIF IBK är stolta över alla lag, och barnen är stolta över att vara med på lagfotot. Är det någon som har en speciell anledning till att sitt barn inte skall skall vara med på bilder, så kontakta en av oss ledare skriftligen. Be om ett svar, så att vi kan bekräfta att vi har mottagit den informationen. Hör vi inget ifrån er, så tar vi det som ett medgivande. Fotografier

20 laget.se Laget.se är SIF’s val av online-, informations-, fakturerings- och administrationsverktyg. På laget.se ligger våra hemsidor, både SIF, SIF IBK samt vår egna F06/07 (http://www.laget.se/sifibf0607).http://www.laget.se/sifibf0607 Vi registrerar varje spelare (barn) med namn och personnummer. Varje förälder måste också registreras med kompletta person- och adressuppgifter, och är sedan knuten till sitt barn i systemet. OBS - har ni fler barn i SIF så får ni förmodligen många email från de olika lagen och sektionen, och eftersom vi alla är föräldrar till barn så vet vi att det kan vara …lite påfrestande, men det är viktigt att man läser informationen ändå. Vi tränare och lagledare använder även laget.se för både intern och extern kommunikation (t ex för rapportering av spelarnärvaro, kalenderfunktion, som dokumentbank, som kommunikationsverktyg och samlingsplattform för informationsdelning med innebandyförbunden.

21 laget.se När ditt barn börjar spela i vårt lag, så behöver vi en hel del information av dig som förälder, bland annat fullständiga kontaktuppgifter och personnummer till både dig och ditt barn. När era uppgifter är inlagda på vår hemsida (görs av lagledare), så kan vi börja kommunicera med dig via den. Du får då tillgång till matchkallelser, gemensamma utskick och nyheter mm. Man är själv ansvarig för att kontrollera att de uppgifter, den information och de email-adresser som ligger under sitt eget konto, är korrekta. Vi som ledare måste alltid ha de senaste kontaktuppgifterna, eftersom vi alltid måste kunna kontakta er gällande era barn. Hör av er till lagledare Ann, som gärna förklarar om ni behöver hjälp. Det enklaste sättet att komma in på laget.se är genom att klicka på den här länken: http://.http:// Logga in med din email-adress. Har du glömt ditt lösenord eller har du inte fått något? Då gör du så här: 1.Tryck på knappen ”glömt lösenord”. 2.Tryck på knappen ”återställ lösenord”, så skickas ett nytt lösenord direkt till din email-adress, så att du kan logga in.

22 Vår målsättning är att börja med lagbyggande aktiviteter så snart som möjligt. Det betyder att vi kommer att prata mer, ha fler ”lära känna varandra”-övningar, ta en fika ihop eller göra aktiviteter utanför innebandyplanen. Kom gärna med förslag och säg till om ni kan hjälpa till (om någon kan hjälpa oss med detta) praktiskt. Laget - tillsammans

23 Flickor 06/07 = 25 härliga tjejer och vi växer hela tiden. Agnes Andersson Alice Grandin Alva Strömland Anna Rosengren Anna Häggqvist Beatrice Bosson Charlotte Ellefors Corinne Öhman Ebba Andrén Elise Dovland Emelie Sandberg Emelie Martin Ida Nylén Isabella Nordmyr Isabelle Höglund Julia Berglind Lea Smedshammar Linn Lagerlid Märta Törnqvist Nova Bengtsson Olivia Agrell Olivia Lilja Saga Forthomme Thea Jansson Vendela Samuelsson

24 Ledare F06/07 Säsongen 2015/2016 Huvudtränare: Lars Andrén (Ebbas pappa) Hjälptränare: Fredrik Jansson (Theas pappa) Hjälptränare: Peter Bengtsson (Novas pappa) Ungdomstränare: Fanny Åström Ungdomstränare: Ida Runnerdal Lagledare: Ann Dovland (Elises mamma) Caféansvarig: Sophia Bosson (Béatrice mamma) Kontaktuppgifter: Huvudtränare Lars Andrén Email: info@tradtjanster.se Mobil: 0709-256135 Lagledare Ann Dovland Email: ann.dovland@gmail.com Mobil: 0762-942321 Caféansvarig Sofia Bosson Email: sbosson@nyborgsgard.sesbosson@nyborgsgard.se Mobil: 0736-224466


Ladda ner ppt "30 januari Minicup i Prästängshallen Vi har bestämt oss för att vårt lag F06/07 ska vara värdar för en minicup i Prästängshallen den 30 januari. Tänk er."

Liknande presentationer


Google-annonser