Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tävling 2015-2016 Ledarträff 26 september. WBDF:s personal Michael: Kanslichef, Föreningsutveckling, Ekonomi, Idrottslyft, Distriktlagsverksamhet, Easy.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tävling 2015-2016 Ledarträff 26 september. WBDF:s personal Michael: Kanslichef, Föreningsutveckling, Ekonomi, Idrottslyft, Distriktlagsverksamhet, Easy."— Presentationens avskrift:

1 Tävling 2015-2016 Ledarträff 26 september

2 WBDF:s personal Michael: Kanslichef, Föreningsutveckling, Ekonomi, Idrottslyft, Distriktlagsverksamhet, Easy Basket, Coachmentorprogrammet, Jour Tävlingsfrågor kväll+helg Filippa: Tävling, Projekt Rekrytering Petra: Utbildning, Domar.admin Magnus: Tävlings.admin Eldar: Ansvarig instruktör Basketgymnasiet Jonas: Instruktör Basketgymnasiet Jan: Domartillsättare, Klubbdomarprojektet

3 Serieadministration Licenser Alla lag måste ha en laglicens, administreras av föreningen via IdrottOnline-hemsidan Licenser uppdateras/godkänns varje vecka under säsongen av WBDF Obegränsat antal ledare och spelare kan registreras Farmklubbsavtal och dubbellicenser Mellan huvudklubb och farmklubb Fyra spelare födda 1992 och senare (herrar) respektive 1995 och senare (damer)

4 Serieadministration Generell åldersdispens ungdomsserier Två ettårs överåriga/match. Överåriga med på laglicenslistan. Överåriga får inte spela i sin egen åldersklass (eller äldre) U12-spelare får delta i U13-serien Andra dispenser Söks på dispensblankett, beslut av TU, avgift 500 kr/ansökan

5 Serieadministration Spelprogrammet, det officiella på www.westrabasket.se gäller alltid. www.westrabasket.se Matchändringar Matchändringsblankett skickas in av flyttande förening Föreningarna måste vara överens Avgift räknas från den dag som blanketten kommer till WBDF Ändring är avgiftsfri till och med 15 dagar innan match Ändringar senare än 5 dagar innan match godkänns inte Matchen ändras inte på grund av vanliga mail Inga matcher ”blankas”

6 Matchen Matchhallar Samtliga hallar som skall användas för matchspel skall uppfylla fem grundläggande krav: Synlig resultattavla (för spelare, ledare, domare, funktionärer och publik) Synlig matchklocka (för spelare, ledare, domare, funktionärer och publik) Reglementsenlig 24/14-anläggning Korrekt planlinjering (utan risk för förväxling med de gamla linjerna) Korrekta och säkra korgar (inklusive upphängningsanordning)

7 Matchen Åldersklasser och bollstorlekar (herr/dam) U24-U15 (92-01), 7/6 U14 (02), 6/6 U13 (03), 6/6 EB (04-05), 5/5 Bollar vid match Hemmalaget ansvarar för bollar, bortalaget ska få tre godkända matchbollar senast 30 minuter innan matchstart

8 Matchen Försvarssystem ungdomsserier I U20-U15 är alla försvarssystem tillåtna I U14 och U13 är endast man-man försvar tillåtet

9 Matchen Sekretariatet Tillsätts av hemmalaget Skall bestå av sekreterare, tidtagare och 24/14-tidtagare Minst en (helst sekreteraren) skall vara godkänd på lägst WBDF:s Distriktsfunktionärsutbildning Utbildningar innan 30 juni 2012 gäller inte, det krävs godkänd Fortbildning eller Utbildning från och med 1 juli 2012 Funktionärsbehörigheten kontrolleras i efterhand av WBDF:s kansli SBBF:s officiella (nya) matchprotokoll används i alla serier och tävlingar administrerade av WBDF

10 Matchen Matchprotokollet Coachen lämnar laguppställning till sekreteraren som fyller i protokollet (senast 30 min innan matchstart) Krav på matchprotokollet Efternamn och förnamn på samtliga spelare och lagledare (fullt utskrivna!!) Matchnummer Serie Spelplats, matchdatum, matchtid och sekretariatets medlemmar Korrekt avslutat med slutresultat och segrande lag Poängen korrekt uträknade och summerade i Division 2 och Division 3, avstämda mot slutresultatet i matchen Namn på sekretariatets medlemmar (läsliga, ej namnteckningar!!) Domarnas underskrift när allt är klart…

11 Licenskontroll Lagen tar med spelklarlista till matchen och lämnar in den till sekretariatet (gärna med spelarnas nummer som sekreteraren kan ha som underlag för matchprotokollet) senast 30 min innan match Kontroll av spelklarlistorna görs i hallen av förstedomaren Det är coachen som fattar beslut om vilka som skall spela Spelare/ledare som saknas på spelklarlistan noteras i matchprotokollet (i nederkanten, lag och spelares nummer) Slutgiltig kontroll görs av WBDF:s kansli i efterhand Spelklarlistorna skickas tillsammans med matchprotokollet till WBDF:s kansli av hemmalaget

12 Matchen Matchrapport Fylls i gemensamt av förstedomaren, de bägge coacherna samt sekreteraren efter matchen Skickas in tillsammans med matchprotokollet och spelklarlistorna

13 Matchen Resultatrapportering Hemmalaget skickar in matchprotokollet, spelklarlistorna och matchrapporten till WBDF Det går bra att scanna/maila in dokumenten, dessa måste i så fall vara med bibehållande av färger Hemmalaget sms-ar in slutresultatet till 0730-124 125 Matchnummer- mellanslag -Resultat 033312101 92-62

14 Domartillsättning WBDF tillsätter domare till samtliga matcher i Division 2, Division 3, U24, U19, HU17A Senior-DM och Final Four WBDF tillsätter en domare till samtliga matcher i DU17, HU17B, HU17C och Motion Föreningarna tillsätter två klubbdomare till U15/U14/U13 Klubbdomare MÅSTE genomgått Klubbdomarutbildning

15 Efter serieslutet… Ungdomarna spelar Final Four Spalding Basket Finals? Division 2 1:an och 2:an är kvalificerade för kval till Basketettan 12:an ramlar ner till Division 3 11:an kvalspelar Division 3 1:an går upp till Division 2 2:an kvalspelar

16 Vad kostar för föreningen… Dubbellicenser (1000 kr) Övergångar mellan föreningar (500 kr) Urdragning (1000 kr-5000 kr) Dispensansökan (500 kr) Matchändringar 15 dagar innan match och tidigare, 0 kr 14-10 dagar innan match, 500 kr 9-6 dagar innan match, 1000 kr 5 dagar innan match och senare, matchändring godkänns inte Försent inskickat matchprotokoll (100 kr) Ej sms-at matchresultat (100 kr) Ej reglementsenligt sekretariat (100 kr)

17 SBBF:s utbildningskrav Detta krävs för att få coacha 2015-2016 EB, U13Grundkurs U14-U24Steg 1 Division 2Steg 2 Division 3-4Inget utbildningskrav RM U15-U16Steg 2 USM U17-U19Steg 3 BasketettanSteg 3 BasketliganSteg 4

18 Om du saknar utbildning… Läs upp din behörighet under säsongen!! Grundkurs (1 helg) Steg 1 (2 helger) Steg 2 (3 helger) SBBF arrangerar Steg 3 Coach som inte motsvarar utbildningskraven ELLER anmäler sig till utbildning är inte behörig att coacha Har Du utländska utbildningsmeriter, skicka in för validering!! Utbildning är utveckling…

19 Kontakta oss Michael, westrabasket@westrabasket.se, 0704-40 27 13 westrabasket@westrabasket.se Filippa, westrabaskettavling@gmail.com, 031-760 53 77 westrabaskettavling@gmail.com Petra, kansli@westrabasket.se, 0766-34 34 31 kansli@westrabasket.se Magnus, westrabasketmagnus@gmail.com westrabasketmagnus@gmail.com Eldar, bg@westrabasket.se, 0721-80 90 97 bg@westrabasket.se Jan, jan.holmin@referee.pp.se, 0735-04 77 65 jan.holmin@referee.pp.se


Ladda ner ppt "Tävling 2015-2016 Ledarträff 26 september. WBDF:s personal Michael: Kanslichef, Föreningsutveckling, Ekonomi, Idrottslyft, Distriktlagsverksamhet, Easy."

Liknande presentationer


Google-annonser